ظرفیت مرکز دفن پسماند آرادکوه تکمیل شد

محیط زیست به خاطر معرفی هوشنگ‌آباد برای دفن پسماندهای خطرناک باید پاسخگوی نسل آینده و هزینه های تحمیلی به کشور باشد

خبرگزاری بسیج: مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه ظرفیت مرکز دفن پسماند آرادکوه تکمیل شده است گفت: سایتی در محدوده هوشنگ‌آباد و عزیزآباد در جنوب تهران برای احداث مرکز دفن این نوع زباله‌ها در نظر گرفته شده و مراحل واگذاری زمین آن به پایان رسیده که محیط زیست باید با ارزیابی‌هایی که انجام می‌دهد بی‌خطر بودن محل را اعلام کند.
کد خبر: ۹۲۱۰۰۲۱
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲

 

 

سعید محمودی مدیرکل محیط زیست استان تهران  در خصوص مرکز دفن زباله آرادکوه و مشکلات زیست محیطی این مجتمع گفت: آرادکوه یکی از بزرگترین سایت‌های پسماند در خاورمیانه است اما هیچ افقی برای ادامه فعالیت آن در نظر گرفته نشده و شهرداری سال‌هاست بدون در نظر گرفتن هیچگونه پایانی به دفن پسماند ۱۰ میلیون تهرانی ادامه می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری حتما باید برای جانمایی جدید مرکز دفن پسماند اقدام کند، ابراز داشت: آرادکوه فعلی باید تغییراتی شکلی و فرمی در دفن بهداشتی زباله‌هاواحد کمپوست داشته باشد.

وی ادامه داد: به صورت جدی پیگیر هستیم که نقطه جدیدی برای این مرکز به ما معرفی شود و آن‌را مورد ارزیابی زیست محیطی قرار دهیم، اما هنوز شهرداری پیشنهادی نداشته است.

  پسماندهای خطرناک، بدون سرنوشت در تهران دپو شده‌اند

مدیرکل محیط زیست استان تهران  در خصوص دستور استاندار تهران برای معرفی مرکز دفن پسماندهای ویژه و بیمارستانی در اطراف تهران نیز گفت: با وجود اینکه شرایط استان تهران به دلیل تجمع مراکز درمانی صنایع با دیگر استان‌های کشور متمایز و متفاوت هستند اما تا امروز برای دفن و پردازش انبوه زباله‌های درمانی و صنایع کسی به فکر احداث یک مرکز خاص نبوده است.

محمودی با اشاره به پر شدن ظرفیت سایت دفن و پردازش زباله‌های خطرناک در استان قزوین و گرانی هزینه‌های انتقال به سایت اصفهان اظهار داشت:‌ با توجه به این شرایط تصمیم مدیران استانی بر این شد که به فکر ایجاد یک سایت دفن و پردازش زباله‌های خطرناک بیفتیم چون این پسماندهای خطرناک به دلیل عدم انتقال بدون سرنوشت در تهران دپو شده ‌اند.

وی ادامه داد:‌ سایتی در محدوده هوشنگ‌آباد و عزیزآباد در جنوب تهران برای احداث مرکز دفن این نوع زباله‌ها در نظر گرفته شده و مراحل واگذاری زمین آن به پایان رسیده محیط زیست باید با ارزیابی‌هایی که انجام می‌دهد بی‌خطر بودن محل را اعلام کند.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مشکلات تهران نداشتن این سایت پسماند ویژه بوده است گفت:‌ کلینیک‌های سطح تهران عمده مشکل دفن زباله‌های ویژه هستند آنها از آنجایی که با شهرداری تهران هیچگونه قراردادی برای جمع‌آوری زباله‌های ویژه‌شان ندارند بافت‌های آلوده و مواد تیز و برنده آلوده به خون را مثل پسماندهای عادی کنار خیابان می‌گذارند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد:‌ این روش غیراصولی جمع آوری زباله ممکن است ناقل بیماری‌های خطرناکی  به خصوص برای زباله‌گردهای تهران باشد.

وی با اشاره به قانون در خصوص جمع‌آوری و دفن زباله‌های ویژه و خطرناک گفت:‌ کلینیک‌ها باید با شهرداری قرارداد ببندند اما تا به حال این اتفاق برای بیمارستان‌های خصوصی و کلینیک‌های تهران رخ نداده است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران همچنین به مسأله پسماندسوزی در شهرستان‌های جنوبی استان تهران اشاره کرد و گفت:‌ یکی از مشکلات عمده ما در خصوص آلودگی‌های زیست محیطی در جنوب تهران مربوط به پسماندسوزی‌های غیرمجاز است که بسیاری از آنها به دلیل نداشتن چارچوب‌های مشخص قابل پیگیری نیستند.

وی در ادامه توضیح داد:‌ افرادی در این مناطق برای استفاده از سیم‌های داخل لاستیک‌ها این لاستیک‌ها را به صورت شبانه آتش می‌زنند که ‌آلودگی زیادی در محیط ایجاد می‌کند به همین منظور تیم‌های پایش شبانه‌ای برای شناسایی این مناطق فعال شده و تا پایان دی ماه به پایش خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: با پسماندسوزی در کارخانجات به صورت قضایی برخورد می‌شود و در این زمینه مقامات قضایی استان همکاری و همراهی ویژه و قابل تقدیری داشته‌اند.

این در حالی است که اواسط هفته جاری جلسه بررسی تبعات انتقال مرکز جدید دپوی پسماندهای خطرناک بیمارستانی به جنوب تهران با حضور مسئولان سایت پدافند موشکی، فرودگاه امام و سایر مراکز حساس در محل شورای اسلامی شهر حسن اباد برگزار شد و همه مسئولان با تبیین دلایل و عواقب خطرناک زیست محیطی، امنیتی و مصلحت کشور به اتفاق آراء مخالف انتقال پسماندها به این مرکز بودند.

 حسن خلیل آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه اظهار داشت: متاسفانه هیچ نظارتی بر نحوه انتقال پسماندها به جنوب تهران صورت نمیگیرد و خودروها به شیرابه گیر مجهز نیستند و تخلیه و دفن پسماندهای بیمارستانی فقط با پاشیدن مقداری آهک بر روی آنها خلاصه می شود.

 

ارسال نظرات