آیا حجاب با مد (حجاب استایل) با فلسفه حجاب در اسلام تعارض دارد؟

در دومین مناظره مرحله کشوری نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی دو گروه موافق و مخالف دیدگاه خود را در موضوع «گره خوردن حجاب با مد (حجاب استایل) با فلسفه حجاب در اسلام در تعارض است» مطرح کردند.
کد خبر: ۹۳۲۴۴۶۰
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج، دومین مناظره مرحله کشوری نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود، با موضوع «گره خوردن حجاب با مد (حجاب استایل) با فلسفه حجاب در اسلام در تعارض است» بین دو گروه کوثر از دانشگاه الزهرا(س) به عنوان گروه موافق و گروه رمز و راز از کهگیلویه و بویراحمد به عنوان گروه مخالف برگزار شد.

وفاداران از گروه موافق در آغاز مناظره گفت: سؤال این است که آیا ما با به روز بودن حجاب مخالفیم؟ خیر؛ اما تعریف ما از مد و حجاب چیست؟ مُد به ذات متعلق به سرمایه‌داری است و فقط به دنبال فروش محصول است و این فرصت تفکر را به شما نمی‌دهد که آیا شما مد اسلامی می‌خواهید یا خیر. مد نیازساز است و فرصت صحبت کردن و فکر کردن به شما نمی‌دهد.

وی ادامه داد: مد ساحت‌های مختلف دارد اما ساحت اقتصادی مد را هیچ کس نمی‌تواند منکر شود حتی کشورهایی مثل مالزی و ترکیه که به مد اسلامی ورود کرده‌اند تحت تأثیر ساحت اقتصادی مد قرار گرفته‌اند که در آن نیاز به جلوه‌گری و تجمل گرایی وجود دارد. اما گذاره، حجاب را مطرح می‌کند که تعریف خود را دارد. ما باید به تعریف بومی حجاب اسلامی که آن را از سخنان مراجع و متخصصان اسلامی دریافت کرده‌ایم مراجعه کنیم نه اینکه ببینیم کاسب کار و فروشنده از حجاب چه تعریفی دارد.

وفاداران با اشاره به اینکه در گذشته نوع پوشش رپرها به معنی اعتراض بود اما این سبک در مد جذب و اکنون به عنوان یک مد مطرح است نه برای اعتراض، گفت: شاید بگویید بیایید مد خودمان را تعریف کنیم اما درگذاره «حجاب استایل» مطرح شده است. برخی می‌گویند برای علاقه‌مند کردن مردم به حجاب باید از حجاب استایل استفاده کرد اما آرایش کردن، ژست گرفتن برای عکاسی، سبک زندگی و به نمایش گذاشتن داخل حجاب استایل وجود دارد. حجاب استایل این فرصت را نداده که تعریف خودمان را از حجاب خودمان مطرح کنیم.

وی با مطرح کردن این سؤال که آیا فلسفه حجاب به غیر از این بود که زیبایی‌هایمان را جای دیگری به نمایش بگذاریم و معیارهای زیبایی نیز در تعریف ما متفاوت بود؟ گفت: اگر در مسیر قد قرار بگیریم باید با قاعده آنها کنار بیاییم و حرکت کنیم قاعده‌ای که در آن یک روز سفید بودن پوست مد است و یک روز سیاه بودن آن.

احمد عابدنژاد از گروه مخالف سخنان خود را با تعریف حجاب از منظر استاد مطهری آغاز کرد و گفت: ایشان چهار اصل بر سه محور اجتماعی، فردی و خانوادگی برای فلسفه حجاب مطرح می‌کنند و می‌گویند: حجاب آرامش روانی می‌آورد، موجب حفظ ارزش و بالا بردن زن می‌شود، باعث استحکام پیوند خانواده شده و استواری اجتماع را چند برابر می‌کند.

وی ادامه داد: ما قبول داریم که بهترین حجاب چادر است اما اینکه تنها حجاب چادر است از نظر بنده اشتباه است. ما چرا می‌گوییم غرب بر مد تأثیر دارد چون خودمان صاحب سبک و طراح در مد نبودیم. اینکه می‌گوییم نمی‌توانیم با مد پیش برویم چون غرب مد را پیش می‌برد چون ما مد را سرکوب کردیم. ایران کشور چند هزار ساله است و از شمال تا جنوب چندین نوع لباس و مد وجود دارد.

عابدنژاد افزود: شهید مطهری می‌گوید قبل از اسلام حجاب در ایران سختگیرانه‌تر بوده است یعنی حجاب قبل از اسلام هم وجود داشته است. به لباس‌های اقوام نگاه کنید چادر در حجاب آنها وجود ندارد. اقوام عشایر طی 50 سال اخیر تغییر کرده اما چهارچوب آن تغییر نکرده است. همیشه در اقوام عشایر حجاب و عفاف پیشرو بوده و با اینکه در لباس آنها چادر وجود ندارد نمی‌توانیم زنان عشایر لر را به عنوان زنان عفیف و محجبه مطرح نکنیم.

یا باید صاحب سبک در مد باشیم یا مورد هجمه

وی تصریح کرد: یا باید در صنعت مد صاحب سبک باشیم و مد اسلامی که با فقه و فلسفه ما در تعارض نیست را بسازیم یا خواه ناخواه مورد هجوم غرب و شرق قرار بگیریم.

زهرا نعمتی از گروه موافق نیز گفت: گروه مخالف گفتند باید حجاب باشد. ما هم می‌گویم باید حجاب باشد اما نمی‌گوییم چادر حجاب اصلی است. بین رسم پوشش و مد فرق وجود دارد. مدگرایی که در جامعه وجود دارد باعث از بین رفتن پوشش اقوام ما می‌شود. رسانه‌‌ها پوشش‌های سنتی ما را از بین می‌برند و بر روی زنان و دختران ما تأثیر دارند.

وی افزود: ما به نظام سرمایه داری اشاره کردیم که تلاش دارد فرهنگ ما را تغییر دهد. لباس‌هایی که اکنون وجود دارد با فرهنگ و هویت ما هماهنگ نیست. اقوام لر هم مثل گذشته از لباس‌های سنتی خود استفاده نمی‌کنند.

فرشید بهزادیان از گروه مخالف عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌آند ایران کشوری متمدن است، مهاجمان آمدند و رفتند و در کوتاه مدت بر فرهنگ ایران تأثیر گذاشته‌اند اما در نهایت در در فرهنگ ما جذب شده‌اند.

وی ادامه داد: اگر تأکید شما بر این است که مد و استایل چون کلماتی غربی هستند حتماً مفهوم نهفته در آنها باید غربی باشد، ما مخالف هستیم. اتفاقاً این تغییرات که در طور تاریخ در شیوه و سبک حجاب و حالت حجاب رخ داده باعث شده که حجاب حفظ شود برعکس چیزی که گروه موافق می‌گویند.

بهزادیان با اشاره به آیه قرآن که مطرح می‌کند حجاب برای حفاظت از زنان در اجتماع است، گفت: در فقه حدود حجاب و اینکه کدام قسمت‌های بدن را بپوشاند که باعث تحریک نشود مطرح شده است. وقتی حدود مشخص شده دست ما باز است که تغییرات را بر اساس زمان و مکان ایجاد کنیم. نباید دایره دین را به حدی تنگ کنیم که سه تا پنج درصد افراد جامعه در دایره متدینین جای بگیرند.

وفاداران از گروه موافق نیز گفت: رسم پوششی اقوام ما مناسب است و ما نمی‌گوییم حجاب فقط چادر است. مسئله این است که شما نمی‌توانید جلوی مد را بگیرد. اکنون طراح مُد ما در تهران حضور دارد و تحصیل کرده فرانسه است؛ چنین فردی چه کمکی به لباس اقوام ما می‌کند وقتی طراح من خودش هویت پوششی ندارد چگونه به لباس اقوام ما کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: مد در ایران متولی ندارد. بیایید واقع گرا باشیم رسانه به کمک فرهنگ مد می‌آید. در اینستاگرام مدل‌های لباس اسلامی را ببینید کدامیک به پوش اقوام ما کمک می‌کنند. آرایش و بدن‌نمایی کدامیک به پوشش اسلامی کمک می‌کند. مد با مفهوم فعلی کمکی به حجاب اسلامی نمی‌کند. مشکل این است که مد متولی ندارد.

احمد عابدنژاد به عنوان گروه مخالف نیز عنوان کرد: باید صنعت مد را در اختیار بگیریم و صاحب سبک شویم. تولید کننده با توجه به ذائقه مشتری، تولید می‌کند ما مشکل فرهنگی داریم و این از ضعف ماست که باید اصلاح شود. ضعف فرهنگی و ساختاری ابداً دلیل نمی‌شود که موضوع مناظره را زیر سوال ببرید.

وی تصریح کرد: یا باید پیش رو باشیم یا فرهنگ غرب به ما دیکته می‌شود. باید ساختارها را اصلاح و صاحب سبک شویم و در هر چیزی که به اسلام مرتبط است خط دهی کرده و به جامعه تحویل بدهیم و فرهنگ اسلامی را در دنیا بگسترانیم . نباید بهه عنوان یک کشور شیعی خود را عقب نگه داریم و تنها اقدام ما منع آن باشد در این صورت شکست خورده‌ایم باید درهر مسئله‌ای ورود کنیم.

نعمتی از گروه موافق در جمع بندی بحث‌های گروه خود، گفت: شما می‌گویید باید صنعت مد را در دست بگیریم اما آیا وقتی مد را در دست بگیریم صنعت طرف ما است؟ خیر؛ مد یک ذائقه ساز است و ذائقه افراد را می‌سازد. گذاره در مورد حجاب اسلامی حرف می‌زند نه شکل پوشش کنونی ما. باید ببینیم حجاب اسلامی از ما چه می‌خواهد و تعریف حجاب اسلامی در مقابل مد چیست؟ مدگرایی ساحت‌های مختلفی دارد که بیشترین مانور آن اقتصادی است؛ برای آنها مهم نیست که فرهنگ ما چیست و آیا مد ارائه شده با فرهنگ ما تعارض دارد یا خیر آنها هر کاری می‌کنند که محصولشان بخ فروش برود.

بهزادیان نیز در جمع‌بندی نهایی گروه مخالف، گفت: طرف مقابل در مورد ضعف فرهنگی ما صحبت کردند نه در مورد اصل گذاره(موضوع مناظره). ما هم همین را می‌‌گوییم ما پتانسیل فرهنگی مختلف را در کشور داریم؛ ما رنگین‌کمانی از فرهنگ‌ها و پوشش‌ها را داریم که نیاز به زیبایی را برطرف می‌کند و نیاز به زیبایی امری فطری است.

وی افزود: چرا گوشت خوک وارد کشور ما نمی‌شود؟ چون ما مصرف نمی‌کنیم. اگر ما مدهای غربی را مصرف می‌کنیم و آنها در ایران طرفدار دارند به این دلیل است که نتوانسته‌ایم جوانانمان را متوجه کنیم که این پوشش در شأن آنها نیست. چرا نکات مثبت را در نظر نمی‌گیرید که اگر با مد روز بتوانیم حجاب اسلامی را پیش ببریم تعداد بیشتری را در چهارچوب اسلام می‌توانیم قرار دهیم.

بهزادیان افزود: چرا شهید چمرانی که در غرب تحصیل کرد تبدیل به یک انقلابی بزرگ شد. مسئله آگاهی است نه اینکه با یک کلمه و واژه مشکل داشته باشیم. اگر قرار است با واژه‌ها مشکل داشته باشیم باید اینترنت و ماشین را از جامعه حذف کنیم که می‌شود عقب‌گرد و ارتجاع. ما باید در مد ورود کنیم و اگر این مسئله را رها کنیم دشمن از همان موضع ما را هدف قرار می‌دهد.

وی در پایان پیشنهاد کرد از پتانسیل اقوام، فرهنگ و فکر نهفته‌ای که در جامعه ما قرار دارد در حوزه مد استفاده کنیم.

 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی  در نشست خبری نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی گفت: فعالیت هایی که در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی از ابتدا تا کنون تعریف شده است فعالیت هایی مبتنی بر نیاز و مسئله است که  تداوم بسیاری از این فعالیت‌ها نیز نشان داده است که ما در جهاددانشگاهی به این موضوعات اعتقاد داریم و کارایی نیز دارد.

عیسی علیزاده با تاکید بر اینکه موضوع مناظرات موضوع مهمی است تصریح کرد: هرچه از زمان برگزاری اولین دوره آن می‌گذرد نشان می دهد یکی از نیازهایی که نسل جوان به آن وابسته است و باید به آن توجه کرد، گفت و گو است.

وی ادامه داد: موضوع گفتگو در سال‌های اخیر با توجه به گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به نیاز ملموس‌تری تبدیل شده و در ایام کرونا نیز قوت بیشتری گرفته است.

علیزاده با بیان اینکه در زمان شیوع بیماری کرونا مناظرات دانشجویی به فضای مجازی کشیده شد؛ اظهار داشت: بر اساس بازخوردی که در این هشت دوره از مناظرات داشتیم، این موضوع به چند دلیل مورد علاقه دانشجویان است؛ نخست اینکه، برنامه های این چنینی در فضای دانشگاهی و غیردانشگاهی نداریم و دانشجویان، قشر آرمانگرا و آرمان خواهی هستند که در نکاتی که می گویند مطالبی است که در طول زمان به آن رسیده اند، برخی از آنها تغییر یا تثبیت می یابد و در جهت مخالف هم عده ای این مباحث را قبول ندارند.

 وی افزود: نکته دیگر اینکه مناظرات صرفاً یک تریبون آزاد نیست که دانشجو حرف خود را بزند و بعد بدون شنیدن نظری مناظره تمام شود. قاعدتاً برگزاری آن در حضور داوران و مخاطبان، باعث رعایت اخلاق مناظره می‌شود.  از سوی دیگر، در کنار مناظره باید تیم علمی حاضر و اعضا را همراهی کند و اگر تیمی انتظار بالایی از خود دارد باید حرف‌هایی که می‌زند با پشتوانه علمی باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی  اظهار داشت: مناظرات یک کار جمعی است و اهدافی که برای یک کار فرهنگی فاخر در دانشگاه تعریف می شود را می توانیم در این مناظرات ببینیم.

یکی از نکاتی که در مناظرات با آن مواجه هستیم، بحث گذاره ها هست تا نتوانیم گذاره هایی انتخاب کنیم که در فضای دانشگاهی و غیردانشگاهی نتوانند در مورد آن بحث کنند انتظار این که به حل مسئله برسیم، انتظار به جایی نیست . باید اجازه دهیم در مورد مسائل اصلی کشور در حوزه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در یک محیط کاملا علمی و به دور از موضع گیری سیاسی مورد بحث قرار گیرد.

 

در ادامه این نشست سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی از حضور 262 تیم در نهمین دوره مسابقات ملی مناظره خبر داد و گفت:  ۶ درصد دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره از دانشجویان مقطع کاردانی، ۷۴ درصد از مقطع کارشناسی، ۱۱ درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و ۹ درصد شرکت‌کنندگان دانشجوی دکتری هستند.

همچنین ۳۷ درصد شرکت‌کنندگان دانشجویان زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده‌اند، ۱۳ درصد زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۰ درصد دانشجوی دانشگاه پیام‌نور و فرهنگیان و ۸ درصد از شرکت‌کنندگان دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بوده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری 521 مناظره در این دوره مسابقات گفت: استان های البرز، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، قزوین و زنجان بیشترین تعداد شرکت کننده را داشتند.

عباسی با بیان اینکه در این دوره از مسابقات مناظره دانشجویان، همانند دوره‌های گذشته از همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بهره‌مند بوده‌ایم و تعداد ۱۵۰ عضو هیئت علمی داوری مسابقات را عهده‌دارند، گفت: در این دوره مانند دوره‌های پیشین، سعی شده گزاره‌ها، شیوه تدوین آن‌ها و استاندارد‌های مربوطه رعایت شود.

وی ادامه داد: تعدادی از گزاره‌ها از میان گزاره‌های مسابقات بین‌المللی مناظره دانشجویان جهان انتخاب شده است.

وی با اشاره به شرکت کشور‌های اطراف ما که سطح ضعیف‌تری از ایران دارند، در مسابقات بن المللی مناظره گفت: در کنار این مسابقات، بنا داریم دومین دوره مسابقات مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی را برگزار کنیم و در نهایت یک تیم برگزیده برای راهیابی به این مسابقات در سطح بین‌المللی اعزام شود.

وی ادامه داد: در مرحله کشوری این دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران، ۳۲ تیم در دو مقطع مجزا به مناظره می‌پردازند و نهایتاً ۱۶ تیم به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند. مرحله منطقه‌ای این دوره مسابقات مناظره به دلیل برگزاری مجازی مسابقات، حذف شد و دبیرخانه مرکزی این مرحله را در قالب مرحله کشوری برگزار می‌کند. پایان اسفندماه، نشان خواجه‌نصیرالدین طوسی به قهرمان این دوره از مسابقات اهدا خواهد شد.

در ادامه این نشست، گروه‌های راه‌یافته به مرحله کشوری نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی، به معرفی تیم خود پرداختند.

نشست خبری تشریح برنامه‌های نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که از سوی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی امروز سه‌شنبه پنجم اسفندماه با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و مهدی عباسی، سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد.

ارسال نظرات