مسئول بسیج علمی پژوهشی سپاه سیدالشهدا استان تهران گفت: مسائل و مشکلات کشور را باید در هیئت های اندیشه ورز حل و بررسی کرده و آینده پژوهی کنیم. اگر نسبت به آینده بی توجه باشیم، آینده ها را برای ما خواهند نوشت.
کد خبر: ۹۳۲۴۷۸۷
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱

به گزارش خبرنگار سپاه سیدالشهدا خبرگزاری بسیج، دکتر وحید حسن پور مسئول بسیج علمی پژوهشی سپاه سیدالشهدا استان تهران اظهار داشت:  مسائل و مشکلات کشور را باید در هیئت های اندیشه ورز حل و بررسی کرده و آینده پژوهی کنیم. برای داشتن آینده ای روشن باید نگاه عمیقی به مسائل علمی و پژوهشی داشته باشیم چرا که آینده پژوهی اساس حرکت یک کشور و ملت است.  اگر نسبت به آینده بی توجه باشیم، آینده ها را برای ما خواهند نوشت.

وی افزود: سازمان بسیج علمی دارای توانمندی های بسیار و ۱۰قشر دانشور است و افرادی که در این حوزه ها در حال فعالیت اند به عنوان جمعی از اهداف سازمان علمی پژوهشی به مجموعه کمک میکنند. سازمان بسیج علمی از سال 87 شروع به فعالیت کرد و در سپاه استان تهران 9 سال است که معاونت علمی بسیج در حال فعالیت است. پایگاه های علمی، مراکز رشد، مراکز تحقیقات محلی، هسته های علمی و خانه نخبگان با ۷۰ عضو و چندین کارگروه مختلف، انتشارات دهم از مراکز علمی زیر مجموعه معاونت علمی بسیج است.  

 وی تشریح کرد: ثبت و حمایت از ایده ها، اختراعات و طرح های نو تا تولید و تجاری سازی محصول و حمایت از شرکت های دانش بنیان از کارکردهای مهم بسیج علمی محسوب میشود. در واقع افراد گروه هایی که بدنبال فعالیت های علمی هستند سازمان علمی پژوهشی از آنها حمایت می کند. تشکیل هسته های علمی فناور و هسته های پیشران برای احصا مسائل و نیاز های محلی و استانی و ارائه راهکار درکارگروه های مختلف هیئت اندیشه ورز علمی از دیگر اقدامات این معاونت است و تاکنون نزدیک به ۱۵۰۰ مساله در این کارگروه ها، مورد بحث و پاسخ قرار گرفته اند.

 حسن پور ادامه داد: تعامل با مراکز علمی کشور از جمله پارک علم و فناوری پردیس و عقد تفاهم نامه، تعامل با پردیس دانشگاه تهران در حوزه دانشکده کشاورزی، تفاهم با دانشگاه آزاد جهت راه اندازی شرکت دانش بنیان، تعامل با مراکز رشد دانشگاهی و باشگاه نوآوران، تعامل با پژوهش سراهای دانش آموزی، مرکز نجوم، بازدید از پایگاه های علمی، نشست تخصصی با نخبگان و اساتید دانشگاهی، چاپ بیش از پانزده جلد کتاب در حوزه های مدیریت، علمی، مقالات و تجربیات در انتشارات دهم از اقدامات دیگر بسیج علمی است.

دکتر حسن پور گفت: تاکنون تولید نمونه از محصولات فناورانه در مراکز رشد شهرستان اسلامشهر و رباط کریم را داشته ایم که این طرح ها در پایگاه های علمی شناسایی و برای حمایت و تولید به مراکز رشد معاونت علمی معرفی شده اند. مرکز ازون سازان نیز یکی دیگر از مراکز علمی تحقیقات تجربی است که با حمایت مادی و معنوی معاونت علمی استان تهران در سطح کشور در حال فعالیت می باشد و نیز درجشنواره جهادگران علم و فناوری از ۱۱ طرح ارسالی، ۶ طرح مورد توجه و منتخب حضور در این جشنواره کشوری شد.

 مسئول معاونت بسیج علمی استان تهران تصریح کرد: از جمله برنامه ای که برای اولین بار در سطح سپاه های استانی به همت معاونت علمی استان تهران انجام شد ارتباط فناوران با صنعت بود، در این راستا با تشکیل تیمی از فناوران و جمع آوری طرح های آنان و همچنین نیازمندیهای فناورانه واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی سعی بر این شده تا حلقه مفقوده بین صنعت و دانش شکل بگیرد تا شاهد تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و در نتیجه شبکه سازی نخبگان باعث هم افزایی بیش از پیش آنان در امر تولید دانش و پاسخگویی به نیازهای فناورانه کشور گردد.

 دکتر حسن پور تشکیل کارگروه تخصصی اقتصاد و کارآفرینی را برنامه موثر این معاونت دانست که به همت مهندس محمدی مدیر علمی بسیج استان تهران در حال پیگیری است و تشریح کرد: این کارگروه متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاه های استان تهران در رشته های حقوق، مدیریت کسب و کار، اقتصاد، مهندسین صنایع و تعدادی از مدیران دپارتمان تحقیقات شهرک های صنعتی و کارآفرینان موفق است که به بررسی قوانین زائد و دست و پاگیر فضای کسب و کار، ظرفیت سنجی اقتصادی شهرستان های استان تهران و ارائه آن در قالب سند راهبرد اقتصادی می پردازند.

این پژوهشگر علمی ادامه داد: راه اندازی مینی پالایشگاه فرآورده های تقطیری همچون اتانول،متانول و استون در سال جهش تولید، هم موجب رفع نیاز داخلی کشور شده و هم باعث اشتغال زایی تعدادی از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شمی و مواد گردیده است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر توصیه به جوانان برای مطالعه تاریخ گفت: باید تاریخ گذشته از ۲۰۰ سال اخیر را بخوانیم و از گذشته عبرت بگیریم. برای پیشرفت کشور باید در عین حال که از گذشته عبرت میگیریم، حال خود را از دست ندهیم. اگر از تاریخ گذشته خود اطلاع نداشته باشیم هرگز نمی توانیم برای آینده برنامه ریزی کنیم. مسائل و مشکلات کشور را باید در هیئت های اندیشه ورز حل و بررسی کنیم و نسبت به پیرامون خود آینده پژوهی کنیم. برای داشتن آینده ای روشن باید نگاه عمیقی به مسائل علمی و پژوهشی داشته باشیم چرا که آینده پژوهی اساس حرکت یک کشور و ملت است. اگر نسبت به آینده بی توجه باشیم، آینده ها را برای ما خواهند نوشت./ انتهای پیام

خبرنگار: ف. خانی

ارسال نظرات