خبرهای داغ:

کشت ۲ گونه نیشکری جدید در موسسه تحقیقات خوزستان

۲ گونه جدید نیشکری مقاوم به شوری خاک و کم آبی در موسسه تحقیقات شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان کشت خواهد شد.
کد خبر: ۹۳۳۴۹۰۶
|
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت:در سفری که به منظور بررسی شرایط گلدهی گونه‌های نیشکر در شرایط آب و هوایی چابهار انجام شد ، ۲گونه نیشکری شامل پاکستانی و هندی شناسایی شد.

عبدعلی ناصری افزود: این گونه ها در شرایط آب و هوایی چابهار رشد کرده است و پس از طی مراحل کشت و قرنطینه در موسسه تحقیقات نیشکر خوزستان ، در مزرعه کشت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این گونه‌های جدید نیشکری با آب و هوای خوزستان سازگار است ابراز امیدواری کرد : این ۲ گونه جدید نیشکر ، پس از گذراندن مراحل قرنطینه ، درمیان گونه‌های تجاری قرار بگیرند .

ناصری افزود: گونه‌های جدید نیشکری نسبت به سایر ارقام، آب کمتری برای رشد نیاز دارند و این مزیت می‌تواند مزارع نیشکر را در برابر تنش‌های کم آبی و خشکسالی مقاوم کند.

وی گفت: موسسه تحقیقات نیشکر ، نگاه ویژه‌ای به ارقام و اهمیت جایگزینی آن‌ها با گونه‌های جدید دارد که این خود به کشاورزی پایدار در خوزستان به عنوان قطب نخست کشت نیشکر کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهار داشت: وارد کردن هر گونه جدید نیشکر، بین پنج تا ۱۵هزار دلار هزینه دارد و شناسایی این ۲ گونه نیشکر و کشت آن در موسسه تحقیقات، موجب صرفه جویی ارزی قابل توجهی در شرکت شده است.
سالانه حدود ۶ میلیون تن نیشکر در واحد‌های هفت گانه نیشکری وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تولید می‌شود. این میزان نیشکر، یک سوم کل تولیدات کشاورزی خوزستان محسوب می‌شود.

پیش بینی شده در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تولید شکر درواحد‌های هفتگانه شرکت توسعه و صنایع جانبی خوزستان به رقم بی‌‎سابقه و اسمی ۷۰۰هزار تن برسد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها