کارشناس عقیدتی و سیاسی در گفت وگو با بسیج؛

فضای مجازی کاتالیزور روند نشر امر به معروف و نهی از منکر است

کارشناس عقیدتی و سیاسی گفت:امر به معروف و نهی از منکر یعنی محدود کردن آزادی کسانی که دارند خلاف حکم خدا رفتار می کنند وبه آزادی جامعه آسیب می زنند این ها باید آزادیشان تا حدی محدود بشود واین حد گاهی متفاوت است.
کد خبر: ۹۳۳۹۰۴۹
|
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵

علی تقوی در گفت وگو با خبرنگار بسیج ضمن تبریک فرارسیدن هفته عقیدتی و روز معلم، با بیان این که با انگیزه ای در این مسیر امر به معروف و نهی از منکر آمدم که لطف خدا بوده است اما به هر حال این فریضه، فریضه مظلوم و مهجوری است، اظهار داشت: متاسفانه مسئولین مربوطه اش در نهاد های متولی، علیرغم تلاششان نتوانستند بین مردم احیا و ترویجش کنند و از آن جایی که این فریضه به تعبیر رهبری "واجب فراموش شده است" نشان می دهد که با حرکت های عادی و یا حتی با سرعت حرکات جهادی این فریضه احیا و اقامه نشده است، لذا خلاء آن مخصوصا در زمینه ی آموزش و ترویج صحیح آن در جامعه به شدت احساس می شود.

فضای مجازی کاتالیزور روند نشر امر به معروف و نهی از منکر است

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ده جلد کتاب و دوره های آموزشی مختلف در حیطه ی فریضه واجب فراموش شده تالیف و تدوین کرده ام، افزود: کارهای آماری و مطالعاتی در سطح کشور الحمدلله به خوبی انجام شده و مورد استقبال و اقبال گسترده عموم مومنین حتی از کشورهای دیگر جهان اسلام قرار گرفته است.

تقوی با اشاره به این که گاهی خود امر به معروف و نهی از منکر اشاعه به گناه می شود، عنوان کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر با روش های غلط انجام بشود، گاهی وقت ها ممکنه که خودش باعث یک گناهی بشود اما باید یک نکته مهم را این جا باید توجه کنیم، هر امر به معروف که نتیجه عکس داد؛ نمیشود بگویم امر به معروفش غلط بوده، هر تذکری که نتیجه اش لجبازی بشود یا نتیجه اش افزایش گناه بشود نیز نمی توانیم بگویم حتما امربه معروف روش غلطی بوده نه خیلی وقت ها هست که تذکر و روش درست و زیبا است اما ممکنه گناهکار لج کند وگناهش را افزایش دهد اینجا هیچ تقصیری متوجه آمر به معروفی درست تذکر داده نیست، پس این را باید دقت کنیم البته در تحریر الوسیله از امام خمینی (ره) داریم "اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر را با روش غلطی انجام داد بر دیگران واجب است که به خود او تذکر بدهند".

کارشناس عقیدتی و سیاسی متذکر شد: مطلب مهم در این باره این است که نباید بلد نبودن امر به معروف را بهانه کنیم، برای ترک امر به معروف این که کسی بگه من روش ها و احکام و شرایطش را بلد نیستم، پس من تذکر نمیدهم پس همچنین چیزهایی نداریم واجبه باید یاد بگیریم، تا الان هم باید یاد می گرفتیم، نمیشه بگم چون من بلد نیستم، تذکر نمیدم؛ این عذر بدتر از گناه است.

وی با بیان این که انجام این فرائض با حریم شخصی و خصوصی در تناقض نیست، اذعان داشت: طبق قوانین بیان شده، امر به معروف و نهی از منکر ناظر به محیط عمومی جامعه است نه حریم خصوصی یعنی حریم خصوصی هم تعریفش مشخص است، همان جا امر به معروف و نهی از منکر ناظر به رفتارهایی است که علنی و در معرض دید عموم باشد، حریم خصوصی یعنی جایی که دیده نشود و طبق قانون خودروها حریم خصوصی نیستند که مشاعات، ساختمان ها، آپارتمان ها، هتل ها، بالکن ها، پشت بام ها، تراس ها و پارک ها وخیلی از جاهای دیگر نیز حریم خصوصی نیستند، امر به معروف و نهی از منکر هم ناظر به گناهان علنی است که دارد، رخ می دهد لذاهیچ تعارضی با حریم خصوصی ندارد.

وی یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر یعنی محدود کردن آزادی کسانی که دارند خلاف حکم خدا رفتار می کنند و به آزادی جامعه آسیب می زنند این ها باید آزادیشان تا حدی محدود بشود و این حد گاهی متفاوت است.

تقوی با بیان اینکه اجرای این فریضه قشر یا سن یا شرایط خاصی محدود نیست، اضافه کرد: هر کس از زمانی که به سن تکلیف می رسد همان طور که نماز، روزه، خمس و زکات به او واجب می شود، امر به معروف و نهی از منکر هم به او واجب می شود، واجب چهار شرط وجوب دارد، مطمئن بودن از گناه، احتمال تاثیر قطع نشدن گناه، نداشتن خطر بسیار زیاد که معمولا همه جا برقرار است.

وی با اشاره به این که مسئولین در راه احیای امر به معروف و نهی از منکر حضور موثری نداشتند، اظهار کرد: حتی دستگاه هایی که مستقیما متولی احیای این دو فریضه بزرگ هستند، با توفیقاتی که در آموزش دارند، در واقع احیای این فریضه نتوانستد، داشته باشند، احیای واجب فراموش شده نیاز شرایط و محدوده خاصی ندارد و از همه جا، هرکس به اندازه ی توان خودش می تواند شروع به کار کردن کند و منتظر مسئولین نباید باشد، منتظر نباشیم که همیشه دیگران بیایند و کاری کنند دیگری بیاید و فرهنگ سازی بکند، همه باید به رساله مرجع تقلید خود مراجعه کنند و شروع به تذکر دادن و یاد گرفتن این دو فریضه مهم شوند.

کارشناس عقیدتی و سیاسی تصریح کرد: بعد از حدود ده سال فعالیت در این حوزه برداشتم این است که یک جریان غیرالهی در خارج از مرزها و حتی در درون کشور تلاش به تخریب این فریضه  همواره دارد و همیشه دشمن دنبال این بوده که این فریضه ی زیبا و جذاب را به صورت یک غده و تومور سرطانی و یک زائده ای در پیکره ی اسلام نشان بدهد، لذا بالاخره حالا تلاش های علما و بزرگواران در این راه زیاد بوده اما آن طور که باید و شاید به احیای فریضه منتج نشده است.

وی افزود: یکی دیگر از این موانعی که باز باعث شده این فریضه ی واجب در جامعه فراموش بشود، آموزش های غلط در این حوزه است و احکامش برای مردم توسط مراجع تقلید دقیق، درست و صحیح بیان شده اما توسط خیلی از مبلغین و گویندگان نظرات مراجع تقلید برای مردم تبیین نشده بلکه نظرات شخصی و برداشت های سطحی من نویسنده، و یا من گوینده در واقع برای مردم بیان شده است، ما اگر به تحریرالوسیله ی امام خمینی (ره) نگاه کنیم و فروعی که امام راحل در جلد دوم در بحث امر به معروف و نهی از منکر مطرح کردند، می بینیم که با نهایت دقت و ظرافت این ها آن جا گفته و تبیین شده، اما متاسفانه عموم مبلغین و گویندگان خیلی به این اسناد بالا دستی در فقه اسلام مثل شرح تحریر امام و غیره در واقع دقت نمی کنند و از روی رساله مراجع تقلید برای مردم نمی گویند بلکه داشته های ذهنی خودشان را در این باب مطرح می کنند.

تقوی با بیان خاطراتی از انجام این دو فریضه واجب در جامعه، گفت: خانواده‌ها در مسیر احیای این دو فریضه مهم باید گام بردارند، اولین قدم این است که خانواده ها به فرزندان خود امر به معروف و نهی از منکر را یاد بدهند؛ یعنی والدین به فرزندان یاد بدهند تذکر دادن را کما این که لقمان حکیم در آیه ۱۷ سوره ی مبارکه لقمان گفت: "پسرکم امر به معروف کن، نهی از منکر  کن و بر سختی های این راه صبر کن؛ بر اذیت ها و مشقت هایی که در این راه ممکنه (به تو چه ایی)بشنوی، ممکنه توهینی بشنوی، در این مسیر صبور باش"، متاسفانه امروز می‌بینیم خانواده ها نه تنها به بچه های خود امر به معروف نهی از منکر را یاد نمی دهند، بلکه معمولاً اگر یک جایی بچه ای‌ یک تذکری میدهد، اولین نفر پدر یا مادرش هستند که به او می گویند چرا تذکر دادی؟، متاسفانه این بی دقتی ها گاهی صورت می گیرد و غافل از اینکه خب این فرزند دارد بر اساس فطرت خداجو و الهی خودش، طبق طبیعت فطریش رفتار می کند و عکس العمل نسبت به کار غلط نشان می دهد، پس ما باید دقت کنیم، خانواده های ما و فرزندان را اثرگذار پرورش نمی دهند نه اثرپذیر، فرزندان باید فعال باشند نه منفعل و این نمی شود الا با ايجاد روحیه تذکر دادن و امر به معروف و نهی از منکر درست.

وی با اشاره به تاثیر فضای مجازی در همراهی و یا در واقع دوری از فریضه امر به معروف و نهی از منکر، عنوان کرد: فضای مجازی مثل یک کاتالیزور و سرعت بخش به روند نشر یک فریضه یا روند در واقع دوری از یک فریضه حالا به هر حال خوب یا بد، خیلی اوقات معمولا حضور مومنین در این فضا حضور اثر گزاری نیست، الحمدالله حالا که آموزش های مجازی در راستای ترویج این دو فریضه آماده شده و در گسترش این فرهنگ خیلی موثر بوده و از طرفی هم این فضای مجازی ابزاری شده برای دست دشمن برای ضربه زدن به این فریضه ها که با جلوه دادن این فریضه اما واقعیت این است که دشمن به صورت منفی آن ها را جلوه می دهد.

کارشناس عقیدتی و سیاسی با اشاره به این که دشمن فریضه ها به صورت بد باد می کند و در فضای مجازی مثل بادکنکی باد می شود، تصریح کرد: فرض  کنید یک جایی، تذکری صورت می گیرد و منجر به نزاع لفظی می شود، دشمنان سریع منتشرش می کنند؛ در حالی که واقعیت قضیه این است که یک هزارم یا یک میلیونم تذکراتی انجام شده روزانه می باشد.

وی با تاکید بر این که روزانه هزاران یا میلیون ها تذکر در جاهای مختلف و برای گناهان متنوع که منجر به هیچ درگیری و یا نزاعی نمی شود، رخ می دهد، اذعان داشت: دشمنان نظام انقلاب اسلامی از کوچکترین رخدادها سوء استفاده می کنند و آن هایی ک ختم به نتیجه عکس شده یا ختم به درگیری لفظی شده، صرفا سریع تر در فضای مجازی منتشر می شود، متاسفانه سطح سواد رسانه ای عموما مومنین یعنی سطح رسانه ای ما قوی نیست و حضور فعال در این عرصه نداریم.

تقوی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور، بیان کرد: کرونا با وجود همه مشکلاتی که داشت درس هایی هم به ما آموخت ازجمله جواب سوال های( خوب به من چه؟ به تو چه؟) و این که این سوالات معنی ندارند و آلودگی یک نفر به سایر نیز سرایت می کنند و اتفاقا کرونا الان ابزار خوبی برای تمرین تذکر به یکدیگر است، در بعضی مصادیق شما هر چقدر تذکر بدهید، بعضی ها می گویند: که درک نمیکنن شما داری از سر دلسوزی تذکر می دهی اما برای بحث رعایت بهداشت عمومی، ماسک زدن و شست و شوی دست ها و نیز قرنطینه مثال ملموسی بود که هر کسی که حداقل هایی از فهم، درک و انصاف را داشته باشد، متوجه آن می شود، بالاخره آلودگی یک نفر به بقیه ربط دارد و تذکر علاوه بر اینکه یک وظیفه است، یک حق هم می باشد لذا سعی کنیم، در همین موضوعات بهداشت عمومی و یا مسائل مربوط به کرونا تذکر دادن را تمرین کنیم و انتقاد پذیر باشیم و این می تواند یک بخشی از تبدیل تهدید به فرصت باشد.

کارشناس عقیدتی و سیاسی در پایان خاطر نشان کرد: من به طور جد پیشنهاد می کنم به همه ی برادران و خواهران که اولا امر به معروف و نهی از منکر را یاد بگیرند و شروع کنند به انجام و از سختی های در این راه نهراسند، هر جا سختی است قطعا با آن آسانی هم می باشد، ما اگر رها کنیم، گناهان کوچک تبدیل به گناهان بزرگ می شوند، جرات افراد برگناه زیاد می شود و بعد سیل گناه که بیاد تر و خشک باهم می سوزند، توصیه دیگرم این است که سعی کنیم انتقاد پذیری را به صورت فرهنگ نهادینه کنیم، به روایت ها اهل بیت(ع) معصومین دقت کنیم و واقعا آینه باشیم، مومنان آینه یکدیگر اند و در امربه معروف و نهی از منکر هم آن چه که بر خودمون می پسندیم را به دیگران بپسندیم.

خبرنگار بسیجی:سیده زهرا فوج

انتهای پیام/ف

ارسال نظرات
پر بیننده ها