خبرهای داغ:
فرماندار خرمشهر:

برگزاری مراسم اربعین قطعی نیست

فرماندار خرمشهر گفت: برگزاری مراسم اربعین حسینی امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا هنوز قطعی نیست.
کد خبر: ۹۳۴۱۵۶۰
|
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳

به گزارش خبرنگار بسیج ، محمد حیدری سه‌شنبه‌شب در جلسه ستاد اربعین در فرمانداری خرمشهر، اظهار کرد: اینکه امروز جلسات ستاد اربعین برگزار می‌شود، به معنای قطعیت در برگزاری این مراسم نیست و هنوز عراق تصمیمی در این رابطه ابلاغ نکرده است اما لازم است که برای آن آمادگی داشت تا با فرض برگزاری، دولت به نحوه احسن به وظایف خود در این زمینه عمل کند.

فرماندار خرمشهر، به تشریح سیاست کلی برگزاری مراسم اربعین در خرمشهر پرداخت و گفت: برای اربعین امسال چهار ایستگاه مهم «خدمات، حمایت، پشتیبانی و پذیرش زائر» وجود دارد و برای امسال نباید خرمشهر را تنها گذاشت و همه چیز را معطوف به توان شهر کرد.

وی افزود: خرمشهر نمی‌تواند تنها به پنج شهرستان معین محدود شود و همه ایران را باید به خرمشهر وصل کرد و مواکب حلقه وصل ایران به کشور برای خدمات‌دهی مطلوب‌تر خواهند بود.

حیدری با بیان اینکه برای اربعین امسال در خرمشهر باید چهار ایستگاه تعریف کرد، افزود: ایستگاه اول خود شهر است زیرا در بدو ورود زائران میزبان آنهاست و نباید از آن غافل شد؛ ایستگاه دوم آغاز و پایان محل استقرار مواکب هستند که برای امسال باید برای مواکب مدل متفاوتی را تعریف کرد.

وی ادامه داد: ایستگاه سوم پایانه شلمچه است که به عنوان نقطه خروج و ورود زائران است و باید در حد اعلا باشد چرا که نماد اقتدار ایران است و کوچک‌ترین اشتباه در پایانه می‌تواند باعث اشتباه بزرگ و همچنین خسارت سنگین باشد.

فرماندار خرمشهر، از حد فاصل شلمچه تا بصره به عنوان ایستگاه چهارم یاد کرد و گفت: عراق، مسئله مهمی است و باید برای آن نیز برنامه تدارک دیده شود و نباید زائر را در مرز تنها گذاشت بلکه باید از آن سوی مرز نیز حمایت و پشتیبانی کرد.

وی، از تعیین مدیریت‌های چهارگانه برای کنترل امور این چهار ایستگاه در اربعین خبر داد و افزود: شهرستان خرمشهر دیگر نباید درگیر خرده مدیریت‌ها باشد و برای همین در اربعین امسال برای هر چهار ایستگاه از میان افراد فعال، مدیر انتخاب می‌شود و برای هر بخش با مدیر همان بخش ارتباط گرفته خواهد شد و دیگر نیاز به تماس‌های مکرر با افراد متعدد نخواهد بود.

حیدری در ادامه با اشاره به آسیب‌شناسی و شناسایی مشکلات اربعین، بیان کرد: موضوع فاضلاب مسئله اساسی و مهمی است و کمیته زیرساخت باید درباره آب و فاضلاب برنامه عملیاتی داشته باشد؛ این کمیته پیشانی ستاد اربعین شهرستان است و برای بهتر شدن عملکرد آن باید کارگروه رفاهی تعریف کرد؛ همچنین بحث سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، حمام و خوابگاه در این کارگروه بررسی شود.

وی در خصوص بحث سلامت در اربعین ۱۴۰۰ نیز گفت: امسال نیازهای بهداشتی اربعین نسبت به سال‌های گذشته بیشتر است و مراقبت‌ها نیز باید بیشتر شود و زائران را با تضمین‌ها بالا راهی عراق کرد تا سالم برگردند و برای همین دانشکده علوم پزشکی آبادان امسال موظف به بهره‌برداری از کلینیک شلمچه تا اربعین است.

تقسیم‌بندی محل تردد اتباع غیر ایرانی

جانشین هنگ مرزی خرمشهر نیز در این نشست تقسیم‌بندی محل تردد اتباع غیر ایرانی را خواستار شد و اظهار کرد: در مرز شلمچه خروج روزانه ۲۰۰ ایرانی به راحتی انجام می‌شود اما خروج دو هزار اتباع بیگانه کار سختی است چرا که با گذرنامه گروهی تردد می‌کنند و بسیاری از آنها در سال‌های گذشته فاقد ویزا بودند و همین امر مشکل‌ساز است.

علی شریفی نیا افزود: اگر اتباع غیر ایرانی برای تردد در مرزهای مختلف بر اساس کشور تقسیم شوند، مشکلات کمتری ایجاد می‌شود.

جانشین هنگ مرزی خرمشهر در ادامه به برشماری نیازمندی‌های مرز شلمچه پرداخت و گفت: برای تأمین امنیت مرز نیاز است که دو طرف محدوده عبور فنس کشی شود، هنوز جایگاه نیروی‌های امنیتی مشخص نیست و باید نزدیک‌ترین محل به نقطه صفر مرزی برای آنها در نظر گرفته شود.

وی افزود: باید در حد فاصل خروجی پایانه مسافری شلمچه تا نقطه خروج گیت بندی و کریدور تعبیه و برای آن سایبان نصب کرد.

ایجاد قرارگاه دائمی برای نیروی انتظامی

واحد مظفری، جانشین انتظامی خرمشهر نیز خواستار تسطیح قطعه زمینی برای ایجاد قرارگاه دائمی نیروی انتظامی شد و گفت: با تسطیح و آماده‌سازی یک قطعه زمین در شلمچه با کمک منطقه آزاد می‌توان مشکل جایگاه نیروهای انتظامی را که هر ساله به عنوان مشکل مطرح است، رفع کرد.

وی همچنین فراهم‌سازی امکان استفاده از دو اردوگاه شهید باکری و شهید شاکری را به عنوان محل اسکان نیروهای انتظامی در موسم اربعین امسال خواستار شد.

شهردار خرمشهر در این نشست گفت: باید با مسئولان فنی نشستی برگزار تا نقشه استقرار محل‌های رفاهی تعیین شود؛ همچنین برای جایگاه سوخت در شلمچه نیز نیاز است که اقدامی انجام شود چرا که باعث ازدحام در سال‌های گذشته بوده است.

منصور علوانی همچنین قرار گرفتن موسم اربعین در فصل گرم سال را یادآور شد و گفت: سال گذشته تنها در دو موقعیت خرمشهر و بهبهان مه پاش اجرا شد که با توجه به گرم‌تر شدن امسال اتخاذ تدابیری برای خنک‌سازی محیط امری مهم است.

لزوم جذب اعتبارات برای اربعین

وی، بر لزوم جذب اعتبارات برای اربعین تأکید کرد و گفت: در سال‌های گذشته شهرستان هیچ اعتباری از محل اربعین جذب نکرده است و شهرداری خرمشهر نیاز به کمک دارد.

ابراهیم غزالی فر، رئیس اداره مخابرات خرمشهر نیز گفت: صداوسیما هر ساله بیان درخواست‌های خود را به روزهای آخر موکول می‌کند و این در حالی است که تأمین حجم ترافیک و فیبر نوری خارج از توان شهرستان است و به این امور در استان رسیدگی می‌شود و صداوسیما باید از یک ماه قبل نیازمندی‌های خود را از جمله حجم ترافیک به مخابرات اعلام کند.

عبدالله زاده، رئیس اداره برق خرمشهر نیز خواستار اعلام دقیق تعداد دقیق مواکب و کانکس‌هایی شد که قرار است در موسم اربعین در شلمچه مستقر شوند تا بتوان نسبت به تهیه کابل‌ها و تجهیزات مورد نیاز اقدام کرد.

به گزارش خبرنگار بسیج، فرماندار خرمشهر در پایان این جلسه از پیگیری تقسیم‌بندی محل تردد اتباع غیر ایرانی ، فعال‌سازی جایگاه CNG و آماده‌سازی پارکینگ شلمچه خبر داد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها