خبرهای داغ:

تعقل برگرفته از قرآن، تعقلی صحیح باشد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مقدمه تعقل، علم است و به تناسب آنچه که به ظاهر، قرائت و الفاظ قرآن می‌پردازیم باید علم داشته و تعقل برگرفته از قرآن هم تعقل صحیحی باشد.
کد خبر: ۹۳۴۶۶۱۳
|
۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در دیدار پیشکسوتان قرآنی اهواز با نماینده، ولی فقیه در استان که شب گذشته، ۸ خردادماه صورت گرفت، با اشاره به آیات ۳۸ و ۳۹ سوره حاقه گفت: بعضی از روایات به فهم قرآن کمک می‌کند که یکی از این روایات، روایت هشام است؛ «یا هِشامُ، إنّ العَقلَ معَ العِلمِ». مقدمه تعقل، علم است. به تناسب آنچه که به ظاهر، قرائت و الفاظ قرآن می‌پردازیم باید علم داشته و تعقل برگرفته از قرآن هم تعقل صحیحی باشد.

وی ادامه داد: مرحوم کلینی می‌گوید: «باب العقل و الجهل» یعنی باب عقل و جهل را مقابل هم قرار می‌دهد در حالی که در مقابل جهل باید علم باشد. در روایات نبی مکرم اسلام به این نکته برخورد می‌کنیم که ایشان می‌فرمایند دو نوع حیا داریم؛ حیای عقل و حیای حمق. حیای عقل همان علم است و حیای حمق همان جهل است. می‌تواند کسی به ظاهر دست پیدا کرده باشد، اما مفاهیم را نفهمد و حیای از نوع عقل نداشته باشد یعنی در مقابل خداوند بندگی و کرنش نکند.

خاموشی تصریح کرد: اسلامی که در عصر حاضر مطرح است، نیاز به تفکر و علم دارد و نمی‌توانیم بر ظاهر آن به تنهایی اصرار کنیم. هجمه‌هایی که بر قرآن و مفاهیم آن می‌شود بسیار زیاد است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، خطاب به فعالان قرآنی شهرستان اهواز گفت: من تقاضای تربیت عالمانه قرآنی از شما دارم، زیرا جامعه نیازمند این مفاهیم است. انقلاب اسلامی با زمان گذشته بسیار تفاوت دارد؛ انقلاب اسلامی، معارف اسلامی را در جهان امروز بسط داده است. امروز ما به ازای تفکر اسلامی تمام اندیشکده‌های ضد اسلام دارند کار می‌کنند و ما هم باید جواب آن‌ها را بدهیم که البته ما برای آن‌ها جواب داریم. فهم صحیح اسلام به جهان امروز پاسخگو خواهد بود و مدل حکومت اسلامی مدل قابل الگویی برای جهان است. آزادی‌هایی که در سایه پذیرش اسلام ناب برای انسان مومن به شرط بندگی خداوند قائل هستیم، در هیچ‌یک از حکومت‌ها و مدل‌ها وجود ندارد. استادان قرآنی می‌توانند این مفاهیم را القا کرده و نسل جوان را براساس این مفاهیم تربیت کنند.

وی با اشاره به مکتب حاج قاسم سلیمانی گفت: حاج قاسم مصداق بیش از ۲۰ آیه از آیات قرآن کریم است. اگر کسی تلاش و مجاهدت کند که مصداق یک آیه قرآن باشد. اهل نجات است. اشاره حضرت آقا به مکتب حاج قاسم یعنی تربیت به تمام معنا انسان قرآنی.

خاموشی در پایان گفت: اشاره روایت «یَا هِشَامُ إِنَّ الْعَقْلَ مَعَ الْعِلْمِ» به این معنا است که در قرآن به مفهوم «وَ ما یَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ» اشاره شده است یعنی تعقل صحیح از تربیت صحیح و علم‌آموزی درست نشأت می‌گیرد.

انتهای پیام
ارسال نظرات
پر بیننده ها