آیت الله اعرافی کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در جمع نخبگان ری مطرح کرد

اگر جوانان به تاریخ گذشته وصل نشوند مرعوب جریان های بیگانه می شوند

جلسه دیدار حضرت آیت الله علی رضا اعرافی کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری استان تهران با نخبگان و اقشار مختلف مردم شهرری در محل شبستان مسجد فیروزآبادی این شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۴۹۸۱۶
|
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲

آیت الله علی رضا اعرافی در سخنانی با اشاره تاریخ چند هزار ساله شهرستان ری، گفت: ما جایی مثل ری با این سابقه و پیشینه درخشان در علوم و معارف الهی کم داریم الان در کشور مثل شهرری دو سه مکان بیشتر نیست که از پیشینه ای مثل  ری برخوردار باشد.

وی افزود: در حوزه های علمیه اگر کسی در بخواهد در هر درسی شرکت کند و در هر مبحثی که بخواهند مورد تحقیق قرار بدهند وقتی به روایات، اخبار، احادیث و تاریخ گذشته می رسند حتما در آن مجموعه ری وجود دارد و این نشان دهنده این است که شهرری یک مرکز بزرگ علمی و موثر در ایران و فراتر ایران بوده است.

نسبت به قم هم در یک ادواری همین مسئله مطرح شده است؛ ما وقتی در تاریخ مراکز علمی و حوزوی دقت کنیم می بینیم که حوزه های علمیه یک جریان علمی مستمر و پیوسته بوده اما محور ها و مراکز اصلی آن از جایی به جای دیگر منتقل می شده و این شهر در یکی دو قرن حداقل یک قطب و محور و مرکزیتی بوده که بزرگ ترین فقها و متکلمین و دانشمندان ما در آنجا حضور پیدا می کردند و اینجا آنقدر اهمیت دارد که در تحلیل تاریخی ما به عنوان مکتب ری نامیده می شود و معنای آن این است که شهرری یک حوزه قوی و دیرپایی بوده که دارای سبک اختصاصی خودش است که همه جا این طور نیست. مثلا اصفهان؛ در سبک های فلسفی «مکتب اصفهان» است . تهران هم در یک مقطعی یک مکتب فلسفی داشته است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: ری مکتب ساز است و علاوه بر وجود امام زاده ها و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) چهره ای مثل شیخ صدوق؛ چهره ای است که آثار باقی مانده او امروز مبانی اصلی تشیع را شکل می دهد؛ ضمن اینکه بعضی از آثار ایشان مثل مدینه العلم او که خیلی کتاب مهمی بوده همچنان  مفقود است اما آنچه امروز در دستان ما است از «من لا یحضر» تا کتاب های دیگر صدوق و هزاران حدیثی که به واسطه همین روایات محدثین ری به تاریخ، کتب و منابع تشیع عرضه شد برگ های زرینی است که در تاریخ این سرزمین ثبت شده است.

کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: یکی از وظایف ما این است که مواریث تاریخی را که بخشی از فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی است صیانت کنیم . مقوله میراث فرهنگی که مطرح میکنیم بخشی از نمادهای آن در و دیوار و ساختمان ها است اینها روبنا است و اهیمت درجه بالایی ندارد آنچه مهم تر است آداب و سنن ماست علم ودانش و فرهنگ و تاریخ ماست که ری یکی از عناصر اصلی تاریخ ایران و تشیع است و وقتی ما بخواهیم به اصالت ایرانی و اسلامی خود برگردیم و آن را برجسته کنیم اگر در 20 محور اصلی باشد یک محور آن مکتب، گذشته علمی و تاریخی ری است.

 در کتب درسی، آموزش و پرورش و حوزه ما فرهنگ عمومی ما، ری به عنوان یک هویت مستقل تاریخی باید تبلیغ، ترویج و شناخته شود. برای اینکه جزئی از تاریخ ماست و قرن ها به عنوان منبع تولید علم و دانش و پرورش دانشمندان بزرگ و مخزن علوم و معارف اسلامی و ایرانی بوده و ما باید تعظیم کنیم به این دیار کهن و این فرهنگ تاریخی و از آن صیانت کنیم.

در طراحی کشور و تهران بزرگ، ری باید به عنوان یک نگین تلقی شود  و تدابیر لازم هم برای تعالی علمی و دانشگاهی و حوزوی هم برای سایر مسائل اندیشیده شود.

 نخبگان باید با هدایت امام جمعه شهرستان بیندیشند و به طرح جامعی برسند تا به چند نکته کلیدی برای ارتقاء و تحول منطقه برسند . من هم در حد توان خود قول می دهم که در انعکاس این ظرفیت ها به مقام معظم رهبری و طرح آن در مجلس شورای اسلامی و دولت کمک کنم و همراه شما باشم چه در حوزه های اقتصادی و زیر ساخت های اجتماعی و بخش های فرهنگی و غیره اینجا را یک مقدار بالاتر ببینیم اینجا هم دانشگاه های قوی داشته باشد و هم حوزه هایی که رشته های مناسب داشته باشد درس خارج تعدادی باشد که برگردد به جایگاه رفیعی که این دیار کهن داشته است.

تاریخ گذشته را ما باید حفظ کنیم نه برای ری، بلکه برای ایران و انقلاب جوان های ما اگر به تاریخ گذشته وصل نشوند مرعوب جریان های بیگانه می شوند اما اگر جوان ما بداند که این شهر به تاریخی بزرگ و مشعشع تکیه داده است هویت پیدا می کند.

وی یادآور شد کشور ما با همه دستاورهای بزرگی که داشته و کم نیست؛ در حوزه علم قریب 20 قلمروی دانش و فناوری های برجسته دنیا کشوری که تنها و تحریم بوده بچه های جوان و دانشمندان ما رتبه های بالای جهانی دارند از صنایع دفاعی و موشکی گرفته تا صنایع صلح آمیز هسته ای، نانو، بهداشت و درمان و رشته های مختلف دستاوردها  و افتخارات بزرگی بدست آمده است اما در عین حال ما مشکلات بزرگی داریم که باید این مشکلات را رفع کنیم.

20 چالش جدی در کشور است که نیاز  به فکر و اندیشته و تلاش و مجاهدت دارد همه باید تلاش کنند برای حل همه آنها شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجلس شورای اسلامی دولت و رئیس جمهوری و دستگاه ها و قوهای مختلف کشور است همه این قوا ها نهایتا بر می گردد به آراء مردم حتی انتخاب رهبری بر می گردد به مجلس خبرنگارن رهبری که باز هم بر می گردد به آراء مردم . این آراء مردم است که هم کثرت و فراوانی و مشارکت پرشکوه می تواند زمینه حل مشکلات را حل کند و هم انتخاب های درست می تواند سطح این قوای ما را ارتقاء دهد برای حل مشکلات کشور و هیچ بهانه ای از کسی پذیرفته نیست.ممکن است کسی اعتراضی داشته باشد و مشکلی داشته باشد آن هم جای بحث دارد اما نهایتا باید بر اساس قانون و مقررات نسل جوان و طبقات و اصناف و اقشار مختلف را برای خدا و اسلام  وانقلاب اسلامی و ایران سرافراز و برای خودمان و ملت و آینده مان برای حضور در صحنه تعیین سرنوشت جدی بگیریم  به هیچ نحو این موضوع را کم ارزش تلقی نکنیم.

مسئله انتخابات بسیار موضوع مهم ملی اسلامی و انقلابی است و امیدواریم علی رغم همه دلخوری ها و سختی ها تنگناها وگرانی ها و مشکلات بدانیم که نیامدن چیزی را حل نمی کند باید آمد و پای کار هم ایستاد برای حل مشکلات .. همه دستاوردها و افتخارات ما به برکت همین حضور بوده و در آینده هم همینطور خواهد بود .

در مقطع معاصر این همه شهدای دفاع مقدس شهدای مدافع حرم در این شهر شمع فروزان این شهر هستند و برای بیعت با این بزرگان و شهدای گرانقدر تلاش کنیم برای مردم و کشور حضور در انتخابات را مهم و جدی بگیریم. کار جهادی و امیدواری به آینده گره گشای همه چیز است.

  

.

 

 

ارسال نظرات