خبرهای داغ:

۳۱ تیر ماه سالروز شهادت شهدای شنام

اسدآباد- ۳۱ تیر ماه سالروز شهادت پنج دانش آموز شهید اهل اسدآباد که به شهدای شنام معروف هستند.
کد خبر: ۹۳۵۹۳۴۴
|
۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۱
۳۱ تیر ماه سالروز شهادت شهدای شنامبه گزارش خبرگزاری بسیج، شهیدان شنام در سال ۱۳۶۰ کلاس درس را رها کرده و در قالب نیرو‌های بسیجی راهی مناطق عملیاتی مریوان شدند.

این دانش‌آموزان در ۳۱ تیرماه سال ۱۳۶۰ در عملیات تسخیر قله شنام عراق (جبهه مریوان) به فرماندهی سردار شهید جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان به مولایشان علی (ع) اقتدا کردند و آسمانی شدند.

بعد از گذشت ۴۰ سال از شهادت این عزیزان تنها پیکر شهید بیژن شفیعی در سال ۹۳ به وطن بازگشت و پیکر چهار شهید دیگر همچنان در ارتفاعات قله شنام باقی مانده است.

این پنج شهید که به نام پنج تن هم معروف هستند، با اینکه سن و سال کمی داشتند در قالب یک گروه ۲۷ نفره از اسدآباد به عنوان نخستین گروه سازمان‌یافته این شهرستان به غرب کشور اعزام و وارد عملیات جنگی شدند؛ عملیاتی که نیرو‌های اسدآبادی در آن حضور داشتند و در قله شنام به فرماندهی سردار متوسلیان انجام گرفت، نام و رمز خاصی نداشت.

این عملیات به نام «شنام» معروف شد، زیرا در قله‌ای با این عنوان در نقطه صفر مرزی بین ایران و عراق انجام گرفت. شاید عملیات شنام در طول تاریخ دفاع مقدس اولین عملیات جنگی برون‌مرزی رزمندگان اسلام بود.

طراحی این عملیات با هدف ورود به خاک عراق از سوی سردار احمد متوسلیان طراحی شده بود.

او می‌خواست از ناحیه غرب کشور به عراقی‌ها ضربه وارد کند تا با ایجاد جبهه جدیدی از حضور نیرو‌های عراقی در جنوب کشور بکاهد.

یادشان گرامی و روحشان جاودان

انتهای پیام/
ارسال نظرات