مدیر کل اوقاف وامور خیریه استان زنجان :

60درصد موقوفات زنجانی ها در حوزه مذهبی است

مدیر کل اوقاف وامور خیریه زنجان با بیان اینکه 60درصد موقوفات زنجانی ها در حوزه مذهبی است،گفت:نياز امروز جامعه ما خدمات اجتماعي است و مردم ميبايست نسبت به وقف در این زمینه نیز مبادرت ورزند.
کد خبر: ۹۳۵۹۹۲۰
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵

به گزارش خبرنگار بسیج زنجان؛حجت الاسلام مختاركرمي صبح امروز در نشست خبري با خبرنگاران كه در محل اداره اوقاف و امور خيريه استان برگزار شد،اظهار كرد: دستگاه هاي فرهنگي مي بايست  براساس مشكلات جامعه و مطالبات مردم برنامه ريزي كرده وپاسخگو باشند.

 

60درصد موقوفات زنجانی ها در حوزه مذهبی است

 

وي با بيان اينكه ارزيابي و ارائه خدمات ميبايست بصورت مداوم صورت گرفته و مردم در جريان گزارشات و فعاليت های نهادهای مختلف قرار گيرند،تصريح كرد:نشر وقف نشر خوبي ها و ارزش ها در جامعه است.

 

مدیر کل اوقاف وامورخیریه استان زنجان با بیان اینکه تبيين درست وقف در جامعه و بهره از آن سبب حل بسياري از مشكلات بخصوص مشكلات اجتماعي در سطح جامعه مي شود،تصریح کرد:وقف تنها مربوط به كشورهاي اسلامي نبوده و کشورهای مختلف در قالب خیریه از این ظرفیت استفاده می‌کنند.

 

حجت الاسلام کرمی با بیان اینکه در استان زنجان بيش از٦٠درصد موقوفات در حوزه روضه، امام حسین(ع) و عزاداری است،افزود:نياز امروز جامعه ما خدمات اجتماعي است و مردم ميبايست نسبت به وقف در این زمینه نیز مبادرت ورزند.

 

وي با اشاره به برخی از طرح هاي اداره کل اوقاف و امور خيريه استان  در سال جاري،به اجرای طرح«ولايت علوي؛ اكمال دين نبوي» به مناسبت دهه ولايت اشاره وبیان داشت: اجرای راهپيمايي خودرويي و نورافشاني در روز عيد غدير،آيين تجليل و تكريم از ١١٠ نفر از سادات،برگزاري جشن در محل بقاع متبركه،حضور مبلغين در فضاي مجازي و بقاع متبركه، توزيع سبد غذايي با عنوان تبركات علوي،مساعدت خانواده زندانيان سادات،ذبح گوسفند و توزيع گوشت دربين مردم و استقرار ٣٥ ايستكاه صلواتي از برنامه های این طرح است.

 

وی به طرح بصيرت عاشورايي با محرم نیز اشاره کرد وگفت:اعزام مبلغين دینی وفرهنگی به مناطق مختلف،اجراي نيت واقفين،تهيه بسته هاي غذايي و توزيع در بين نيازمندان،حضور كارشناسان در بقاع متبركه و برپايي خيمه هاي معرفت نیز از شاخصه های اصلی این طرح می باشد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان «نشاط معنوی» را از دیگر طرح‌های فرهنگی این سازمان خواند و گفت: این طرح در قالب برنامه‌های تابستانه اوقات فراغت، نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها در بقاع متبرکه در حال اجراست و در آن‌ها مشاوره و آموزش‌هایی توسط مبلغان در خصوص استفاده از فضای مجازی، سبک زندگی، همسرداری، فرزندپروری و ازدواج به شکل حضوری و مجازی ارائه می‌شود.

 

حجت الاسلام کرمی با بیان اینکه طرح شمیم خدمت نیز از دیگر طرح‌های اجرایی اوقاف است، بیان کرد: هدف از اجرای این طرح این است که امامزاده پناهگاه و مأمنی برای افراد بی‌بضاعت باشد.

 

این مسئول  ادامه داد:سال گذشته زنجان در شاخص درآمد موقوفه ها در رتبه دوم بین استان ها قرار گرفت و این در حالی بود که این استان سال ۹۷، جایگاه ۳۱ را در این زمینه داشت.

 

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۸۰۰ موقوفه در استان زنجان وجود دارد که مجموعه درآمد موقوفه ها و نذور بقاع متبرکه استان در سال گذشته، ۲۲ میلیارد تومان بوده است،افزود: بخشي از درآمد موقوفات براي حفظ عين ارتقاي موقعيت موقوفات و بخشی دیگز برای اجراي نيت واقفين هزینه می شود.

 

حجت الاسلام کرمی با اشاره به اینکه 131 امامزاده و هزار و460 مسجد در استان وجود دارد،تاکید کرد: توسعه امامزاده ها و بقاع متبركه نیازمند مشاركت مردمي است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه اوقاف به دنبال این است که مسکن ارزان قیمت برای فقرا بسازد، بیان کرد: امسال با بنیاد مسکن تفاهم نامه منعقد کردیم و یک پروژه ۵۰ واحدی در طارم آغازشده که در ۶ فاز اجرایی خواهد شد.

 

وی با اشاره پروژه 300هکتاری درختکاری زیتون در روستای ته دره شهرستان طارم، بیان کرد: بر سر راه این پروژه در 10 سال گذشته موانع بسیار زیادی وجود داشت و حتی خسارت‌های زیادی به بیت‌المال وارد شد؛ امیدواریم با مانع‌زدایی‌هایی که مسئولان شهرستان طارم انجام می‌دهند این پروژه هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد وزمینه ساز اشتغال برای 40 نفر بصورت مستقیم و300نفر بصورت غیر مستقیم شود.

 

مدیر کل اوقاف وامور خیریه استان زنجان در پایان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مقابله با ویروس کرونا یادآور شد:در سال 99،اداره کل اوقاف وامور خیریه استان زنجان با توزیع بسته های معیشتی به ارزش بيش از ٥ ميليارد تومان به کمک نیازمندان وآسیب دیدگان ناشی از این ویروس منحوس شتافت.

 

ارسال نظرات