یادداشت/

مجازات‌‌های جایگزین حبس، مسیر جدیدی برای اصلاح مجرمان!

حبس به ویژه حبس های طولانی مدت، بدون شک آثار زیانباری نه تنها برای متهم بلکه برای خانواده و افراد تحت تکفل وی نیز به دنبال دارد.
کد خبر: ۹۴۱۷۸۴۹
|
۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، امروزه ثابت شده است که مجازات حبس به واسطه معایبی که دارد، در بازپروری و تنبیه مجرمان نه تنها نمی تواند موثر باشد، بلکه فرد و خانواده او را دچار مشکلات عدیده ای می کند، پس باید در زمینه نهادینه سازی مجازات های جایگزین اهتمام شود.

حبس گاهی از مجرد یک تبهکار حرفه ای می سازد

عسل خانزادی وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: مجازات حبس در برخی موارد نه تنها به اصلاح روح و روان مجرمان کمک نمی کند، بلکه در برخی موارد از یک فرد، تبهکار و مجرم حرفه ای و اصلاح ناپذیر می سازد.

این کارشناس حقوق خاطرنشان کرد: فردی که برچسب زندانی به پیشانی اش می خورد، تا آخرین لحظه عمر خود با این ننگ زندگی کرده، حتی در کاریابی، ازدواج، روابط خانوادگی و دوستی به مشکل برخورد کرده و ناگذیر به دامان دوستان زندانی خود برمی گردد، آنها نیز مسیر را برای ارتکاب جرم های بزرگ تر هموار می کنند.

این محقق با بیان اینکه گاه حبس سبب هتک حرمت افراد و خانواده های آنها می شود و به طور قطع آسیب های روحی زیادی را برای آنها به دنبال می آورد، گفت: بنابراین می طلبد که به مبحث مجازات های جایگزین نگاه عمیق و جدی شود.

خانزادی افزایش جمعیت زندانی و هزینه سنگین نگهداری از آنها را باری مضاعف برای مسئولان دانست و خاطرنشان کرد: بنا به این دلایل و چندین علل دیگر این روزها مبحث مجازات های جایگزین داغ شده است.

مجازات جایگزین حبس هنوز در بین مردم جایی ندارد

علیسان پایدار استاد دانشگاه  مولف در رشته حقوق کیفری در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: متاسفانه مجازات جایگزین حبس در بین مردم ما جایی ندارند، به فرد متهم با چشم یک مجرم فراری نگاه می کنند که توانسته است قانون را دور بزند و کسی او را بازخواست نکند.

وی گفت: از طرف دیگر رفتار درستی با چنین مجرم هایی در جامعه وجود ندارد، حال آنکه فرد برای بهره مند شدن از این امتیاز قانونی حتما یک سری مراحل قانونی را پشت سر گذاشته و به طور قطع صلاحیت فردی آن را داشته است.

این کارشناس حقوق ضمن اشاره به اینکه رسانه های جمعی اعم از صوتی و تصویری به ویژه رسانه ملی باید روی این موضوع کار فرهنگی و اطلاع رسانی انجام دهند، گفت: چند سال قبل یک سریال تلویزیونی با این موضوع تولید و پخش شد و در نگرش مردم تاثیر مثبت زیادی داشت ولی به هیچ عنوان کافی نبود.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه هنوز مردم با کیفیت این مجازات‌ها آشنا نیستند، اضافه کرد: کار رسانه ای و آگاه سازی باید توام با ظرافت خاصی انجام شود، تا این شائبه ایجاد نشود، هر کس مرتکب تخلف شود می تواند با پرداخت جریمه نقدی، اهدای کتاب، پاکبانی و آموزش رایگان از چنگ قانون گریخته و مجازات سبکی را تحمل کند.

لزوم استفاه از مجازات های جایگزین حبس در موارد قانونی

ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ما بر لزوم استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در جرایم غیر عمد و براساس موازین قانونی تاکید کرد: مردم شریف این استان در همه صحنه ها اعم از پیروزی انقلاب، دفاع مقدس، دفاع از حرم و خواباندن فتنه های مختلف تابع رهبری بودند.

وی گفت: بنابراین باید تا جایی که قانون اجازه می دهد و اختیارات داریم برای یاری و کمک به جامعه هدف مان گام برداریم.

وی با بیان اینکه هر چه قدر در توان دستگاه قضایی کشور و استان است باید صرف خدمت به مردم این خطه کند، اضافه کرد: یکی از بهترین راه ها برای تسکین آلام خانواده ها و کمک به پرورش مجرمان استفاده از مجازات جایگزین حبس است.

رئیس کل دادگستری استان بر لزوم نهادینه سازی ایده کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها تاکید کرد و بیان کرد: قضات باید نسبت به اهمیت این موضوع آگاه شوند، چرا که تنها در صورت کسب بینش عمیق نسبت به فواید این مقوله، از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده خواهند کرد.

وی با بیان اینکه مجرمینی که استحقاق قانونی برای استفاده از مجازات‌جایگزین حبس دارند، به زندان منتقل نشوند، ادامه داد:  قضات ضمن در نظر گرفتن نوع جرم، عمدی یا غیر عمدی و جنبه شخصی یا عمومی جرم، مجرمان را از ارفاق های قانونی بهره مند کنند.

این مسئول ضمن تاکید بر اینکه افراد شرور، بر هم زنندگان امنیت ملی و افرادی که پرونده های سنگین دارند در این مقوله مدنظر نیستند، گفت: نه تنها این افراد حق استفاده از تخفیفات ندارند، بلکه هرگونه اغماض، بخشش و تخفیف در حق آنها ظلم به جامعه است، پس برخورد قاطعانه با این طیف ضروری است.

به گزارش خبرگزاری بسیج، مسئولان سیستم قضایی کشورمان خوشبختانه به سمت کارآمد کردن مجازات ها گرایش پیدا کردند، پس تا جایی که امکان دارد، قانون و شرایط مجرم اجازه می دهد، از مجازات های جایگزین حبس استفاده می کنند.

این رویه نه تنها باری سنگین از دوش مسئولان بابت نگهداری، امنیت، بهداشت، آموزش و تغذیه زندانیان برمی دارد، بلکه خوشنودی مجرمان و خانواده آنها را نیز به دنبال دارد.

یادداشت/ سونیا بدیع

انتهای پیام/

ارسال نظرات