پژوهشگر سیاسی؛

حجاب ذاتی است، سیاسی نیست

حجاب ذاتی است، سیاسی نیست! ترویج برهنگی ابزاری برای تسلط بر باورها!
کد خبر: ۹۴۴۵۲۱۹
|
۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ با عنایت به جهاد تبیین،  مطالب محمد رضا عسکری ارمندی" پژوهشگر سیاسی پیرامون "تحلیلی بر وضعیت حجاب و پوشش " را با هم مرور می کنیم...

  گفته می شود بیش از ۳ قرن قبل از میلاد، سقراط حکیم به زنی که می گفت به تماشای شهر میرود گفت: گمان کنم به تماشای شهر نمیروی بلکه میروی شهر تو را  تماشا کنند! این جمله مربوط به یکی از فیلسوفان بزرگ مدرن ترین قاره دنیا یعنی اروپا است، کمتر از ۳ هزار سال پیش اندیشمندی به بزرگی سقراط اینچنین در رابطه با حجاب و پوشش زن در یونان باستان موضع گیری می کند و شاید اولین پیامی که برای ما انسان ها عصر جدید دارد حرمت پوشش است که مرزهای زشت و زیبا را مشخص می کند.

  بنابر اسناد تاریخی ایرانیان باستان از هزاران سال پیش مدعی حجاب و پوشش بودند و آن را امری اخلاقی و انسانی می دانستند و شاید آنچه از تخت جمشید به یادگار مانده به خوبی حجاب مردان و زنان را برای انسان های امروز به تصویر کشیده است.

  در همه ادیان از یهود تا مسیحی و ... همه بر پوشش انسان به عنوان امری پسندیده تاکید کرده و از طرفی باستانیان برهنگی را شایسته طبقه برده ها و بربرها می دانستند و این را حتی می توان در فیلم های تاریخ یونان و روم باستان مشاهده نمود، اگر چه در کتاب های الهی و سایر اسناد تاریخی نیز به شدت بر آن تاکید شده است.

  تاریخ به خوبی ثابت کرده حتی در دوره هایی که حجاب برای انسان ها نه قانون بود و نه اجبار اما یک رفتار اخلاقی و نشان بزرگی و اخلاق مداری بوده که گاهی طبقه افراد را مشخص می کرد، در تاریخ باستان هرگز برده ای با پوشش دیده نمی شود و از طرفی هرگز اشراف زاده ای برهنه دیده نمی شود و حتی زن های طبقه اشراف زاده همیشه کاملا پوشیده در عموم دیده می شدند و البته نمونه امروزی آن ملکه انگلیس روباه صفت است که بر خلاف آنچه تصور می شود هرگز بدون پوشش دیده نشده و با آن کلاه مخصوص و لباس های بلند خود را از نگاه مردم می پوشاند زیرا آنقدر جایگاه بالایی برای خود متصور است که افراد معمولی را لایق نمی داند یا اگر فیلم های سینمای دهه ۱۹۶۰/۷۰/۸۰ م و.. را نگاه کنیم به سادگی مشخص می شود که چگونه پوشش حاکم بر جامعه بود و چقدر پوشش مرد و به خصوص زن ها با آن لباس های خاص و بلند در تضاد با برهنگی و بی حجابی بود که امروز همان غرب برای ملت هایی تجویز می کند که به دنبال استقلال و اقتدار ملی هستند.

  از طرف دیگر هر انسانی به صورت ذاتی میل به حجاب دارد و از اینکه تبدیل به کالایی برای چشمان سایر انسان ها شود بیزار است اما این ویژگی فطری نیازمند تربیت است و در صورتی که رها شود رشد نمی کند ‌و پس از مدتی در وجود انسان می میرد و البته افرادی که دچار چنین حالتی می شوند هر گونه حرفی در رابطه با حجاب را مخالف با تفکر خود، مقابله با آزادی و خفقان می دانند در حالی که این مسئله تنها نشان از مرگ یکی از اخلاقی ترین ویژگی های انسانی است که در جنگ نرم قدرت ها و رقابت های سیاسی برای تسلط بر افکار و نفوذ در جامعه به مرگ محکوم می شود.

  متاسفانه وقتی صحبت از پوشش و حجاب می شود عده ای که تحت تاثیر فضای پر از فریب رسانه های غربی هستند در برابر آن موضع گیری می کنند در حالی که پوشش به هیچ عنوان  سیاسی نیست بلکه امری اخلاقی و انسانی است و بشر به دلیل وجود شرم و حیای ذاتی پوشش خود را حفظ می کند.

  مردم شهرستان لردگان به دلیل آداب و رسوم اصیل بختیاری و مسلمان بودن از گذشته های دور برای حجاب و پوشش ارزش زیادی قائل بوده به گونه ای که پوشش برای زن و مرد رگ غیرت محسوب می شد و به سادگی از آن عبور نمی کنند به همین جهت نیز مردم اصیل این شهرستان به شدت نسبت به پوشش زن و مرد حساسیت زیادی دارند اما در سال های اخیر به دلیل افزایش مهاجرت از استان های همجوار به این شهرستان و تحت تاثیر رسانه های ماهواره ای و فضای مجازی به خصوص اینستاگرام شاهد برخی پوشش های عجیب در بین دختران و پسران نوجوان و جوان هستیم، پوششی که نه با انواع مختلف مانتو قابل مقایسه است نه با لباس های مرسوم بلکه بیشتر پوششی است که هویت و فرهنگ مردمان این سرزمین اصیل را به چالش می کشد، لباس هایی که هویت هزاران ساله پوشش بختیاری را محو کرده و حتی همین لباس های اصیل بختیاری نیز که در مظلومیت تمام گاهی برای عروسی ها پوشیده می شدند نیز جای خود را به طرح های غربی، هندی و ... داده و دیگر از آن لباس های ساده لری که پیام نجابت و سادگی بود کمتر اثری نمانده و این مسئله برای ما یعنی فراموشی فرهنگ ایل بختیاری یعنی به تاریخ سپردن آنچه هزاران سال اجداد ما با افتخار به تن می کردند و امروز لباس های عجیب و غریب غربی جای خود را به آنها داد و از طرفی عده ای هر سخنی در این رابطه را به سیاست نسبت داده و حاضرند برای مقابله با ارزش های موجود حتی هویت خود را از بین ببرند.

   آنچه مشخص است، جامعه لردگان دیار کاروان پیاده در آستانه تغییرات گسترده ای در سبک زندگی و فرهنگ است، تغییراتی که قطعا هویت و فرهنگ اصیل بختیاری را در هم خواهد کوبید و سبک جدیدی را بنا خواهد کرد که با فرهنگ مردمان این منطقه بیگانه خواهد بود، اتفاقی که یک تهدید بزرگ برای فرهنگ دوستان ایرانی محسوب می شود.

  پوشش بخشی از فرهنگ اصیل بختیاری است و حذف آن یعنی از بین رفتن بخشی از ساختار فرهنگی ایل بختیاری، اما سخن آخر برای کسانی که مسئله پوشش و حجاب را به بهانه های مختلف سیاسی می کنند و نمی دانند که تغییر سبک زندگی سرآغاز تغییرات پی در پی دیگری است که بر تمام سطوح جامعه تاثیر گذار است در حالی که این مسئله با کنار گذاشتن بهانه هایی که دشمنان انقلاب تبدیل به خوراک عده ای کردند به سادگی قابل حل است، دشمنان انقلاب با سیاه نمایی در صددند رگ غیرت ایرانی را هدف قرار دهند تا با تغییر افکار عمومی ارزش ها و باورهای جامعه را محو کنند.

  در پایان استناد می کنم به بخشی از بیانات حجت الاسلام رحمانی امام جمعه محترم شهرستان لردگان: دشمن برای مقابله با آرمان های انقلاب اسلامی و عفاف و حجاب هزینه های زیادی می کند در حالی که وظیفه همه است که در برابر دشمن ایستادگی کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار