عضو بسیج سازندگی شهرستان بافق در گفت‌وگو با بسیج مطرح کرد؛

کشت گل محمدی با آبیاری قطره‌ای در دل کویر/بازگشت امید به روستای «هریسک علیا» با کار جهادی

کاظم شریعتی با اشاره به توسعه آبیاری نوین زمین‌های کشاورزی در روستای «هریسک علیا» گفت: به‌دنبال طرحی بودیم که طی آن، گیاهانی که مناسب ایـن نـوع آبیاری باشند را تحت کشت قرار دهیم. متخصصان، کشت گل‌ محمدی را پیشنهاد دادند.
کد خبر: ۹۴۸۴۱۱۰
|
۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

کشت گل محمدی با آبیاری قطره‌ای در دل کویر/بازگشت امید به روستای «هریسک علیا» با کار جهادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، کشاورزی در دل کویر استان یزد و در روستا‌هایی که به دلیل کمبود آب کشاورزی، روز‌های سختی را می‌گذرانند، قابل توجه است. روستای «هریسک علیا» یکی از این روستا‌ها است که به دلیل کم‌آبی در زمینه کشاورزی، با مشکل جدی مواجه است. خشکسالی‌های مستمر در این منطقه کویری، موجب شده تا تنها منبع تامین آبیاری در این روستا قنات باشد. از این رو اعضای بسیج سازندگی شهرستان بافق تصمیم گرفتند تا دو طرح استخر تنظیمی و سیستم آبیاری تحت فشار راه‌اندازی کنند. همکاری گروه‌های جهادی بسیج با بخشداری مرکزی بافق به آنجا رسید که روستای هریسک علیا با راه‌اندازی این دو پروژه، خشکسالی را شکست داد و کشاورزی در این منطقه رونق گرفته است. برای بررسی این موضوع، با کاظم شریعتی، عضو بسیج سازندگی شهرستان بافق به گفت‌وگو پرداختیم. 

کاظم شریعتی با اشاره به توسعه آبیاری نوین زمین‌های کشاورزی در روستای «هریسک علیا» اظهار کرد: استخر ذخیره آبی با مساحت ۱۵۶۰ مترمکعب ایجاد کردیم تا بتوانیم در کنار آن، آبیاری قطره‌ای داشته باشیم. همچنین به‌دنبال طرحی بودیم که طی آن، گیاهانی که مناسب ایـن نـوع آبیاری باشند را تحت کشت قرار دهیم. وی افزود: در همین زمینه، متخصصان، کشت گل‌ محمدی را پیشنهاد دادند. درنتیجه ۶ هکتار از اراضی منطقه را به کشت گل محمدی اختصاص دادیم و درکنار آن، به کشت درختان هر فصل نیز پرداختیم.

وی ادامه داد: طرح کشت درختچه گل محمدی دوساله اتفاق افتاده، ۲۰۰ درختچه تاکنون قابل برداشت شده و اگر همین‌طور پیش برویم، می‌توانیم گلاب‌گیری هم در این منطقه داشته باشیم. به همین ترتیب با اجرای این دو پروژه علاوه بر حل نسبی مشکل آبیاری توانستیم به طور غیرمستقیم، اشتغالزایی مناسبی در سطح روستا داشته باشیم.

شریعتی گفت: هزینه کارشناسی ۲ طرح استخر تنظیمی و سیستم آبیاری تحت فشار روستای هریسک علیا ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ارزیابی شده بود، اما با کار جهادی توانستیم ۴۰ درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم. در واقع بسیج سازندگی جهاد کشاورزی، بخشداری و گروه‌های جهادی همه به کمک هم آمدند و توانستند این دو طرح را به نتیجه برسانند.

جهادگر بسیجی در شهرستان بافق، تصریح کرد: اینکه توانستیم از نیرو‌های مردمی و اهالی کمک بگیریم، از برکات کار‌های جهادی است که باعث می‌شود امید به اهالی یک روستا برگردد. این طرح از جمله ۴ هزار طرح مرتبط با دومین کنگره چهار هزار شهید استان یزد بوده است و با بهره‌برداری از آن بیش از پنج هکتار از باور به اینکه می‌توانند در راستای آبادانی روستایشان تلاش کنند و به نتیجه برسند، تقویت شود.

گفتنی است؛ روستای هریسک علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بافق در استان یزد ایران است. این روستا در دهستان کوشک قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن نزدیک به ۱۸۰ خانوار است. 

ت-5379

انتهای  پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار