خبرهای داغ:

آیین 《یا رمضان》 در بین اهل سنت استان خراسان شمالی

اقوام ترکمن اهل سنت ساکن در شهرستان بجنورد مرکز استان خراسان شمالی، آداب و رسوم متنوعی دارند که یکی از آنها آیین «یا رمضان» ویژه شب های رمضان است.
کد خبر: ۹۵۰۰۵۲۰
|
۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۷

 به گزارش خبرگزاری بسیج،در آیین 《یا رمضان》که شب های سوم، چهاردهم و بیست و هفتم ماه مبارک رمضان برگزار می شود، جوانان با ذوق و اهل شعر بعد از افطار دور هم جمع شده و به زبان ترکمنی به شعرخوانی در وصف ماه مبارک رمضان و روزه داری می پردازند.

به گفته برخی از پژوهشگران فرهنگ عامه در ادبیات ترکمنی، شاعرانی همچون مخدومقلی فراغی اشعار زیادی در مورد فضلیت ماه رمضان سروده اند و روزه داران مشتاق شعرهای این شاعران را می خوانند و سپس شنوندگان و حاضران با اهدای صله آنان را تشویق می کنند.

 در پایان شب های برگزاری آیین یا رمضان، هدیه ها و صله های جمع شده در بین جوانانی که شعر خوانده اند تقسیم می شود و گاهی هم از این هدایا برای تدارک یک افطار و یا سحری دسته جمعی استفاده می شود.

 یکی از قابل توجه ترین فرهنگ هایی که ترکمنان در ماه رمضان به آن می پردازند، کمک به نیازمندان است که بعد از پایان نماز هر شب انجام می شود.

 در این آیین هر شب بعد از اقامه نماز 20 رکعتی «تراویح» که به جماعت اقامه می شود، تعدادی از نمازگزاران، که اغلب جوان هستند، دسته جمعی راه افتاده و یکی از آنان اشعار ویژه این شب ها را می خواند و بقیه در آخر هر بیت واژه «الله» را با صدای بلند می خوانند.

 

حرکت و شعرخوانی این گروه ساکنان خانه ها را از خواست این روزه داران جوان آگاه می سازد تا هدایای خود را که اغلب مواد غذایی مثل آرد، برنج، نان، کشمش، قند، گندم و یا وجوه نقد است، به آنان هدیه کنند.

هدایای جمع آوری شده به مسجد محل برده می شود و امام جماعت و چند نفر از ریش سفیدان هدایا را در بین نیازمندان تقسیم می کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها