با حضور متخصصین حوزه کشاورزی استان یزد برگزار شد:

نشست کارگروه کشاورزی اساتید استان یزد

نشست کارگروه کشاورزی، در مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی دانشگاه ملاصدرا ی استان یزد و با حضور متخصصین حوزه کشاورزی این استان برگزار شد.
کد خبر: ۹۲۵۶۰۴۶
|
۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶

به  گزارش  سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، نشست کارگروه کشاورزی صبح روز دوشنبه ۱۷ تیرماه ۹۹، در مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی دانشگاه ملاصدرا با حضور متخصصین حوزه کشاورزی استان برگزار شد.

در این جلسه  مهندس میرقانعی مسئول سازمان بسیج علمی و فناوری استان ضمن معرفی این سازمان، ایجاد ارتباط بین اقشار مختلف علمی در استان را از جمله اهداف مجموعه برشمرد.

در ادامه دکتر حکیمی به معرفی مرکز پژوهش های راهبردی شهید الله دادی و کارگروه های تخصصی و حلقه های علمی این مرکز پرداخت .

سپس  دکتر برزگری مسئول کارگروه کشاورزی،  ضمن معرفی پیشینه تخصصی خود، اطلاعاتی را در زمینه کارگروه کشاورزی ارائه نمود.
 دکتر وظیفه شناس  از مسئولین مرکز تحقیقات کشاورزی نیز در ادامه در رابطه با مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی توضیحاتی را ارائه کرد ه و افزود: این مرکز در سال ۶۱ ایجاد شده و ۸ واحد تحقیقات دارد، فعالیت آموزشی آن نیز در قالب گروه های مختلف آموزشی دنبال می شود و حدود ۸۰ نفر با هفتاد طرح تحقیقاتی در دست اجرا دارد.
وی گفت: این مرکز جزو سه آزمایشگاه اصلی و مطرح کشور مطرح است و  ۶۰ تا ۷۰ پایان نامه دانشجویی در این مرکز انجام شده است.

وظیفه شناس ضمن اشاره به سایر ظرفیت ها، آمادگی مرکز برای انعقاد تفاهم‌نامه جهت تسهیل ارتباطات را اعلام کزرد.

در ادامه، دکتر اسماعیل زاده مدیر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی بیان کرد: با استقرار مرکز رشد در مجموعه اقدامات خوبی انجام گرفته است.

وی یکی از چالش ها را موازی کاری اعلام کرد و دو موضوع آب در زمینه کشاورزی و بیوتروریسم در بذرهای کشاورزی را از موضوعاتی دانست که جای کار زیادی دارد.

همچنین به جایگاه استان و مرکز تحقیقات کشاورزی در مدیریت برنامه‌های پرورش شتر و بلدرچین در چندین استان جنوبی اشاره نموده و عنوان کرد: بهترست یک تیم تخصصی موضوعات را اولویت بندی نموده و چند موضوع توسط کارگروه دنبال شود.
دکتر جعفری نیز توضیحاتی در زمینه آزمایشگاه های مرکز ارائه داده و افزود: در بخش گیاه پزشکی هدف تولید محصولات سالم با کمترین آسیب به محیط زیست است و مرکز تحقیقات از پیشگامان عرصه مبارزه با آفات گیاهی حشره شناسی بوده است.
مهندس عابدینی، مسئول بسیج مهندسین کشاورزی نیز به بیان اهداف سازمان بسیج کشاورزی پرداخت و جامعه هدف سازمان را کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی پایدار دانست.

وی مجموعه بسیج مهندسین کشاورزی را کمک‌کار جهاد کشاورزی دانسته و اظهار کرد: در طرح همگام کشاورز، به دنبال تکمیل شناسنامه کشاورز و محصول هستیم. در این راستا ۶۴ مربی طرح همگام در ۱۲۱ روستا مشغول به فعالیت هستند و این طرح به ایجاد شغل برای مهندسین کشاورزی نیز منجر شده است.

وی افزود یکی از برنامه‌های اساسی بسیج کشاورزی در استان تمرکز بر تولید گندم و جو می باشد. براساس برنامه سه ساله، افزایش ۳۲درصدی تولید این محصولات در دستور کار قرار دارد. همچنین برنامه‌هایی در زمینه گوشت قرمز و ارتقا تولید آن در استان مد نظر است.

در ادامه، دکتر وظیفه شناس اشاره نمود: ساختاری تحت عنوان یاوران تولید هم مشابه همگام کشاورز در مجموعه تحقیقاتی جهاد کشاورزی در حال فعالیت است و پیشنهاد داد این دو مجموعه هم افزایی داشته باشند.
در نهایت مهندس رضایی از اساتید کشاورزی دانشگاه پیام نور به مقوله آموزش و خلأ آن برای کشاورزان تاکید کرد و با توجه به تجربه خود در زمینه پسته، در تعامل با پسته کاران از عدم آگاهی کشاورزان نسبت به اثرات سموم و اصول آبیاری  به عنوان چالش هایی فراگیر نام برد.
در پایان  این نشست تخصصی، حاضرین از آزمایشگاه‌های مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی بازدید کردند.

انتهای پیام/

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان یزد

 

ارسال نظرات