جشنواره های شعر بسیج چراغ شعر انقلاب را روشن نگه داشته است/ وجود شواری شعر در سازمان بسیج هنرمندان باعث اثر گذاری بیشتر می شود

داور نهمین دوره جشنواره شعر بسیج گفت: در حال حاضر جشنواره بسیج با توجه به خلع وجود جشنواره های دیگر چراغ جریان شعر انقلاب را روشن نگه داشته است و در جاده ای که حرکت می کرد کماکان در حال حرکت است.
کد خبر: ۹۲۸۶۷۸۴
|
۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

جشنواره های شعر بسیج چراغ شعر انقلاب را روشن نگه داشته است/ وجود شواری شعر در سازمان بسیج هنرمندان باعث اثر گذاری بیشتر می شودسید محمد جواد شرافت داور نهمین جشنواره سراسری شعر بسیج «راز های ارغوانی» در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان بسیج هنرمندان کشور، درمورد برگزاری جشنواره ها اظهار کرد: در برهه ای که بنده در فضای شعر فعال بودم و در جشنواره ها شرکت می کردم، دوره طلایی جشنواره های شعر محسوب می شد، زیرا شاعر از طریق جشنواره رسانه ای پیدا می کرد برای اینکه بتواند شعر خود را منتشر کند و اساتید شعری بتوانند با آن آشنا شوند.

 
او ادامه داد: در دهه هفتاد و خصوصا در اوایل دهه هشتاد دوران طلایی جشنواره شعر محسوب می شد، اما به مرور زمان با ایجاد وبلاگ ها و فضای مجازی کنگره ها و جشنواره کم رنگ شدند و حتی در مقطعی هم که بودجه های فرهنگی کم شد به تناسب آن اثر گذاری جشنواره ها هم کاهش یافت، شاعران در حال حاضر می توانند شعر خود را در فضای مجازی منعکس کنند و هزاران لایک و نظر بگیرند، از این جهت خیلی جذابیتی برای ورود به کنگره ها ندارند.
 
 
شرافت با اشاره به اینکه نگاه شاعران نسل خود به کنگره ها در نسل جدید نیست، تصریح کرد: جشنواره سراسری شعر بسیج و کنگره هایی که چندین سال متوالی است برگزار می شوند، قابل تحسین است، اما نکته خیلی مهم این است که برگزاری کنگره ها توسط خود شاعر انجام شود، یعنی به صورت بیانیه، اطلاعیه و دستورات اداری نباشد، از این جهت وجود شورای شعر در سازمان بسیج هنرمندان که بر گرفته از افراد با تجربه و متخصص در حوزه شعری است، یک اتفاق خیلی خوب است.
 
داور جشنواره شعر بسیج تاکید کرد: آن گونه که بنده شنیده ام در این دوره از جشنواره شعر بسیج ابتدا فراخوان استانی منتشر شده است، سپس به صورت ملی داوری شده است که این اتفاق در نوع قابل تحسین است، زیرا باید استان ها هم به طور جد در گیر جشنواره شوند و به طور کلی ما هر قدر که توجه بیشتری به شهرستان ها و استان های داشته باشیم هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ تنوع، آثار بهتری دریافت خواهیم کرد.
 
 
او در مورد کیفیت آثار در نهمین دوره جشنواره سراسری شعر بسیج تصریح کرد: در بخشی که داوری به بنده سپرده شده بود( مکتب حاج قاسم) نه می توانم بگویم خیلی اثرات ضعیفی وجود داشت و نه می توانم بگویم خیلی اثرات فوق العاده ای به جشنواره ارسال شده بود، در طول سالیانی که بنده داور جشنواره ها بودم مواردی بود که با کمال تأسف اعلام کردیم هیچ اثری شایستگی دریافت رتبه را ندارد، اما در نهمین جشنواره سراسری شعر بسیج اینگونه نبود و در بین آثاری که بنده ملاحظه کردم می توانستیم آثاری را به عنوان آثارد برتر انتخاب کنیم.
 
 
شرافت با بیان اینکه در هر دو بخش داوری سخت نبود، گفت: آثاری در هر دو بخش که داوری آن را به عهده دارم وجود داشت که شایسته برگزیده شدن بودند، در برخی از آثار می توانستیم به این مسئله پی ببریم که شاعر تجربه خوبی دارد و نقد شنیده است.
 
 
داور نهمین جشنواره سراسری شعر بسیج درمورد آثار جشنواره های بسیج در پیشرفت جریان شعری کشور گفت: به طور کل اگر سیاستگذاری جشنواره ها در توسط خود شعرا به صورت هوشمند صورت بگیرد می تواند برکت داشته باشد، ما ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که جشنواره به دنبال چیست؟ و می خواهد چه اتفاقی را رقم بزند؟ به طور مثال در بحث آرمان های انقلاب مباحث زیادی وجود دارد، اما شعر کمی وجود دارد و می توان آن را افزایش داد.
 
 
او ادامه داد: اگر جشنواره ای با محوریت آرمان های انقلاب برگزار شود می تواند منتج به تولید آثار خوبی شود، در جشنواره بسیج اگر سیاستگذاری و تیم فکری که به لحاظ علمی کار می کنند خلع ها را بشناسند و در ادامه در فراخان هم در موضوع بندی ها آن خلع ها را مد نظر داشته باشند می توانند جشنواره را به موفقیت برسانند در حال حاضر جشنواره بسیج با توجه به خلع وجود جشنواره های دیگر چراغ جریان شعر انقلاب را روشن نگه داشته است و در جاده ای که حرکت می کرد کماکان در حال حرکت است.
 
 
شرافت در پایان گفت: نتیجه این اقدام سازمان بسیج هنرمندان در برگزاری جشنواره های شعر این است که شاعران جوان انگیزه ای بدست می آورند تا بتوانند با حضور در جشنواره آثار خود ارائه دهند، امیدوارم سازمان بسیج هنرمندان کشور از تولید تا مصرف آثار شعر را مد نظر داشته باشند برای تولید می توان به خلع ها توجه داشت و برای مصرف می توان پس از اتمام جشنواره آثار برگزیده را در غالب کتاب و یا عقد قرار داد با صدا و سیما منتشر کرد و یا حتی آن را به موزیک تبدیل کرد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات