صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

سازمانها و وزارتخانه‌ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

سازمان ورزش

فرهنگی و هنری

وزارت صمت

وزارت نفت

وزارت ارتباطات

وزارت دفاع

وزارت نیرو

وزارت آموزش و پرورش

وزارت جهاد کشاورزی

وزارت مسکن و شهرسازی

وزارت اقتصاد و دارایی

سازمان انرژی اتمی

سازمان آتش نشانی

بسیج صدا و سیما

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 02 June 2024
معاون پژوهش حوزه علميه خواهران استان گلستان:
بهرامی:اولين و قوي ترين هدف ما از طلبگي، فقاهت و تفقه در دين است.
کد خبر: ۸۵۹۲۳۱۴
|
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج گلستان ؛ بهرامي معاون پژوهش مدیریت حوزه علميه خواهران استان گلستان در مراسمي كه به مناسبت هفته تحقيق و پژوهش در مدرسه علميه الزهراء(س) گرگان برگزار شد، ضمن اشاره به این روایت امام علی(ع) "در علمی که تفکر نباشد، خیری در آن علم نیست و در خواندنی که تدبر نباشد خیری نیست و در خداپرستی که فقه نباشد خیری نیست و در عبادتی که در آن پرهیزگاری نباشد خیری نیست" به اهميت و ضرورت تحقيق و پژوهش پرداخت.

وي با بيان اينكه تمام فعالیت هاي انسان در مسیر کسب و تعالی علم و دانش، در وهله اول خواندن است، بیان داشت: علم آموزی بیشترین محل برای تفکر است و این امر برای طلاب محسوس تر است. زیرا در فرصت علم آموزی خود، وقت بیشتری برای تفکر، تدبر و خواندن دارند.

معاون پژوهش مديريت حوزه علميه خواهران استان خاطرنشان كرد: اولين و قوي ترين هدف ما از طلبگي، فقاهت و تفقه در دين است. براي كسب فقاهت، تفكر در علم و تدبر در خواندن لازم است. و اين دو بدست نمي آيند مگر اينكه در كنار مسائل آموزشي و محتواي كتب، به فراخور نياز جامعه به تحقيق و پژوهش پرداخته شود.

بهرامي با تأكيد بر اينكه طلاب بايد از سال اول ورود به حوزه، به ضرورت پژوهش توجه كنند، افزود: سؤالات پيش آمده هنگام مطالعه كتب و يا احكام فقهي را بنويسيد. چه بسا هر يك از آنها تبديل به يك مقاله و پايان نامه مي شود و مي تواند بسياري از مسائل و آداب طلبگي و تحصيل ما و نیز مشکلات جامعه را حل كند.

وی خاطرنشان كرد: با كتاب هايتان زندگي كنيد. لازمه اين نوع زندگي، آن است كه دغدغه هاي اطراف خود را درك كنيد. در دوره ها و اوغات فراغت خود مسائلي را مطرح كنيد كه دغدغه هاي طلبگي شما را بر طرف كند.

معاون پژوهش مديريت حوزه علميه خواهران گلستان ادامه داد: توجه كنيد كه هدف شما از آمدن به حوزه چيست؟ اگر هدف اين باشد كه اهل عبادت و پرهيزكاري، تفكر و تدبر باشيد بايد از كتاب ها، كلاس ها و لحظات خود استفاده كنيد. چرا كه ممكن است موضوعاتي را ايجاد كند كه حتي جامعه را تغيير دهد.

بهرامی خطاب به طلاب اعلام داشت: امروز كه شما طلبه شديد، جامعه از شما پاسخ مي خواهد. شيوه، نوع درخواست و سؤالات مردم از شما با افراد ديگر فرق مي كند.

وی با اشاره به خلأ حضور طلاب در بسياري از موارد پژوهشي و ديني يادآور شد: شأن طلبه ها در جامعه، شأن علمي-فقاهتي است. انتظار مردم از شما تفكري، تدبري و فقاهتي است. به اعتقاد من هر چه در دانشگاه تقوا باشد، پيشوا و امامان متقي طلبه ها هستند. طلاب به حكم همين پيشوايي بايد همه جا پيشوا باشند.

معاون پژوهش این مديريت با توجه به مراتب تفكر، تدبر، تفقه و پرهيزكاري در روايت امام علي(ع) افزود: طلبه اي كه مبناي تفكري و تحقيقي ندارد، طلبگي اش حقيقي نيست. ارزش علم آموزي شما زماني مشخص مي شود كه خروجي پژوهشي داشته باشيد. و تا زماني كه يك مقاله و موضوع علمی براي سير مطالعاتي نداشته باشيد، ارزش آموزشي شما مشخص نمي شود.

بهرامی ضمن اشاره به آسيب هاي جديد رايج ميان طلاب همچون مدرك گرايي و دنبال بازار كار بودن، اضافه كرد: امروزه جامعه دنبال فن و مهارت است. البته فن و مهارت طلبه ها تحقيق و پژوهش است. براي خود يك موضوع مطالعه پيدا كنيد و بر اساس آن تمام مطالعات خود را جهت دهيد. زيرا در اين صورت حتي چارچوبه ي مسائل شما تغيير مي كند.

گفتنی است معاون پژوهش اين مديريت از دیگر مدارس استان نيز بازدید كرده و در جمع طلاب آن مدارس در راستاي اهميت تحقيق و پژوهش سخن گفت.

ارسال نظرات