صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

سازمان ورزش

فرهنگی و هنری

وزارت صمت

وزارت نفت

وزارت ارتباطات

وزارت دفاع

وزارت نیرو

وزارت آموزش و پرورش

وزارت جهاد کشاورزی

وزارت مسکن و شهرسازی

وزارت اقتصاد و دارایی

سازمان انرژی اتمی

سازمان آتش نشانی

بسیج صدا و سیما

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 April 2024
تعداد دامداری های سنتی در کشور بسیار بیشتر از دامداری های صنعتی است و این موضوع مشکلات بسیاری در حوزه بهداشت و پیشگیری بیماری های دامی به وجود می آورد.
کد خبر: ۸۷۶۰۷۸۲
|
۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابهر با اشاره به اینکه دامداری در تمام روستاها به شکل سنتی است، گفت: شبکه دامپزشکی ابهر و سلطانیه با یک مدیریت اداره می شود و موجب تعامل اداری در دو فضای اداری ابهر و سلطانیه است که در مجموع تعداد 16 نفر نیروی فنی و اداری دارد و به 118 روستای دارای سکنه در چهار شهر ابهر، سلطانیه، هیدج و صائین قلعه خدمت رسانی می کند.

امیرعلی کلانتری افزود: در حال حاضر تعداد 55 مرغداری گوشتی با ظرفیت یک میلیون و 800 هزار قطعه، 8 مرغداری تخمگذار به ظرفیت 433 هزار قطعه، 12 مرغداری مادر گوشتی به ظرفیت 546 هزار قطعه تحت نظارت این شبکه بوده و علاوه بر این تعداد 15 هزار و 600 راس گاو و گوساله، 175 هزار راس گوسفند و بز در سطح روستاها و دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی شهرستان تحت نظارت این اداره وجود دارد.

وی اظهار داشت: شبکه دامپزشکی شهرستان ابهر به فعالیت یک کشتارگاه صنعتی طیور و یک شرکت بسته بندی و قطعه بندی گوشت، یک واحد تولید پودر پروتئین هیدرولیزه شده و بیش از 100 واحد عرضه کننده گوشت قرمز و سفید و فرآورده های غذایی خام دامی نیز نظارت دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابهر افزود: از دی سال 1394 کشتارگاه دام ابهر - خرمدره پس از چهار سال با انجام اصلاحات گسترده بازگشایی شد و با تولید گوشت بهداشتی تحت نظارت شبکه دامپزشکی به مردم این دو شهر خدمت رسانی می کند.

کلانتری ادامه داد: دامپزشکی از جمله دستگاه هایی است که بیشترین واگذاری امور به بخش خصوصی را دارد و در حال حاضر چهار مرکز خدمت رسانی دامپزشکی به شکل تمام وقت و نیمه وقت مشغول به فعالیت بوده و 2 واحد داروخانه و 2 مرکز واکسیناسیون نیز در این شهرستان وجود دارد و علاوه بر این 12 نفر از همکاران در واحدهای تولیدی اعم از کشتارگاه و مزارع مرغ مادر بر تولیدات نظارت دارند.

کلانتری درباره واکسیناسیون های انجام شده سال جاری در سطح شهرستان ابهر گفت: این شبکه با استفاده از توان همکاران دولتی و خصوصی طی 6 ماه نخست سال 95 تعداد 345 هزار نوبت سر دام را علیه بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام مایه کوبی کرده است، ضمن آنکه حجم بالایی از عملیات واکسیناسیون و پیشگیری به طور مستقیم از طریق مراکز بخش خصوصی در واحدهای دامداری و مرغداری اجرا می شود که نقش حائز اهمیتی در پیشگیری از شیوع بیماری های دامی دارد.

وی در زمینه تعداد دامداری های صنعتی و مزیت دامداری های صنعتی نسبت به دامداری های سنتی خاطر نشان کرد: متاسفانه تعداد دامداری های سنتی در کشور بسیار بیشتر از دامداری های صنعتی است و تمامی روستاها به صورت سنتی مشغول دامداری هستند و این موضوع مشکلات بسیاری در حوزه بهداشت و پیشگیری بیماری های دامی به وجود می آورد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابهر افزود: دامداری هایی که به شکل صنعتی اداره می شوند با رعایت توصیه های بهداشتی با عملیات دامپزشکی همکاری می کنند ولی در روستاها به دلیل رعایت نکردن کامل ضوابط بهداشتی و نیز ورود و خروج دام بدون رعایت ضوابط، در برخی مواقع شاهد بروز مشکلات و بیماری هایی هستیم و این موضوع توان بسیار زیادی از دامپزشکی برای کنترل آن می گیرد.

وی اضافه کرد: شیوع بیماری تب برفکی امسال در سطح روستاها تلفات و خسارت های بسیاری را وارد کرد درحالی که این بیماری در دامداری های صنعتی مشکلی ایجاد نکرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابهر با بیان اینکه خدمات دامپزشکی محدود به واکسیناسیون و درمان دام و طیور نمی شود، خاطر نشان ساخت: خدمات ادارت دامپزشکی و دامپزشکان بخش خصوصی بسیار گسترده و متنوع تر از درمان دام و طیور است و سلامت و امنیت غذایی مردم در بخش غذا با منشا دامی، از مزرعه تا سفره تحت نظارت دامپزشکی است.

کلانتری افزود: کارشناسان این شبکه از تمامی مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد خام دامی در سطح شهر بازدید کرده و بر بهداشت این مواد نظارت مستقیم دارند.

وی یادآورشد: در 6 ماه نخست سال پیش، 900 بازدید انجام شد که در پی آن 375 کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف کشف و معدوم شده است.

کلانتری خاطرنشان کرد: در جریان بازدیدها 15 مورد تخلف کشف و در نهایت چهار مورد از آنها منجر به صدور رای قضایی شد.

ارسال نظرات