صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

سازمان ورزش

فرهنگی و هنری

وزارت صمت

وزارت نفت

وزارت ارتباطات

وزارت دفاع

وزارت نیرو

وزارت آموزش و پرورش

وزارت جهاد کشاورزی

وزارت مسکن و شهرسازی

وزارت اقتصاد و دارایی

سازمان انرژی اتمی

سازمان آتش نشانی

بسیج صدا و سیما

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - 26 May 2024
طرح بسیج همگام باکشاورز به مدت دو سال است که بعنوان یک راهبرد توسط سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی برای کمک به تسریع در علمی شدن کشاورزی روستاها در حال برگزاری است . بی شک این کار می تواند در کنار زحمات متولیان بخش کشاورزی ، موثر واقع شود.
کد خبر: ۸۸۳۰۸۰۲
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴

به گزارش سازمان بسیج مهندسین کشاورزی ، طرح بسیج همگام باکشاورز به مدت دو سال است که بعنوان یک راهبرد توسط سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی برای کمک به تسریع در علمی شدن کشاورزی روستاها در حال برگزاری است . بی شک این کار می تواند در کنار زحمات متولیان بخش کشاورزی ، موثر واقع شود.

یکی از مهندسین فعال در این عرصه مهندس بسیجی یونس قریشی نسب عضو کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان دره شهر می باشد. مصاحبه خودمانی بعمل آمده با او جهت سمع و نظر تلاشگران عرصه تامین امنیت غذایی ایران اسلامی درج می گردد.

یونس قریشی نسب هستم دارای مدرک تحصیلی کارشناسی کشاورزی ، شغل آزاد و عضو کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه ناحیه دره شهر.

ـ روستای محل فعالیت در طرح بسیج همگام باکشاورز از سال 1394: روستاهای جهاد اباد وچمژاب که دارای زمین های زراعی قابل توجهی هستند.

ـ درچه دوره های توانمندسازی به منظور ارتقاء سطح علمی و آموزشی حضور داشته اید ؟

در دوره های تخصصی 3روزه تهران ، 3 روزه خرم آباد 2 روزه کرمانشاه و 3 روزه ایلام حضور داشته ام . انصافا سطح علمی و تجربی اساتید مورد استفاده جهت آموزش تخصصی مهندسین بسیجی در سطح استان و مخصوصا تهران در حد عالی بوده است طوری که خوشبختانه به صورت مستمر در ارتباط علمی با آنها هستم.

ـ مطالعات تخصصی خودتان برای پاسخگویی فنی و درست به نیازهای علمی کشاورزان روستا چگونه است ؟

بی شک دوره های آموزشی موثر بوده است از طرفی در شهرستان دره شهر ، خودم بعنوان یک کشاورز در سطح زمین های زراعی بعنوان یک بهره بردار فعالیت می کنم لذا عملا در عرصه تولید هستم و سعی می کنم نیازهای واقعی فنی کشاورزان روستاهای خود را بررسی و نسبت به رفع آنها اقدام کنم البته فعالیت فنی ما کاملا با جهادکشاورزی شهرستان و کارشناسان آنها هماهنگ است . در تلاش هستم که همیشه بعنوان یک همکار نه بعنوان یک ناظر در کنار کشاورزان روستا اززمان کاشت تا برداشت باشم.

ـ در طول مدت حضور درجمع کشاورزان روستا در راستای کدامیک از اهداف طرح بسیج همگام باکشاورز به نظرخودتان موفق بوده اید ؟

به نظر من این طرح از ما می خواهد در یک فضای غیررسمی و از کانال یک ارتباط صمیمی و پر از صفای روستا و روستائیان ، بعنوان یک مهندس در کنار کشاورزان روستا باشیم . بعنوان یک برادرو هم شهرستانی برای ارتقاء سطح زندگی شان با کمک به افزایش تولید مزرعه شان تلاش کنیم . در واقع بنده بعنوان یک مهندس بسیجی معتقدم که باید الان در سنگر اقتصادی در کنار دیگر همسنگرانم در عرصه تولید که بی شک کشاورزان و بهره برداران هستند فعالیت جهادی داشته باشم انشاء الله مفید واقع شود.

ـ جهت دستیابی به اهداف طرح در سطح روستا ، باکمک فرمانده پایگاه و کشاورزان روستا چه برنامه ریزی آموزشی در طول فصل زراعی تدوین نموده اید؟

با هماهنگی بعمل آمده با فرمانده های محترم پایگاههای مقاومت روستاهای مذکور و حمایت مسئول محترم کانون مهندس فاضلی در طول سال زراعی در سطح روستا با حضور کشاورزان البته خارج از آن ضوابط کلاس داری ، آموزش های فنی تداوم می باد. البته بیشتر برنامه بنده حضور میدانی در مراحل کاشت، داشت و برداشت در سطح مزارع است . به نظرم سنگر تولید در جبهه اقتصادی در بخش کشاورزی می باشند.

ـ چگونه از توان فرمانده پایگاه و شورای آن ، کشاورزان پیشرو و ریش سفیدان روستا برای کمک به علمی کردن کشاورزی روستا استفاده می کنید ؟

دعوت از کشاورزان پیشرو و خبره بعنوان شاهد جهت توجیه دیگر کشاورزان از اقدامات بسیج مهندسین در این عرصه است که توسط بنده هم اجرا می شود.

ـ آیا می توانید مواردی از توصیه های فنی خود را بگویید که کشاورزان با رعایت آن موفق به افزایش عملکرد شده اند ؟

استفاده از کود زیستی ـ تناوب زراعی ـ استفاده از کود پتاسم وارقام مقاوم ـ دانش روز کشاورزی ، ابیاری به موقع وکود دهی مناسب.

ـ در صورت امکان خاطراتی از کارجهادی خود درامر کمک به علمی کردن کشاورزی روستا در طرح بسیج همگام باکشاورز را بیان کنید ؟

استفاده از کود زیستی در مزرعه خیارتوسط یکی از کشاورز روستا . خوشبختانه تاثیر فوق العاده ای بر افزایش تولید داشت. البته در خصوص اثر بخشی اجرای طرح بسیج همگام باکشاورز موارد خوبی به لطف خدا در سطح روستاها دیده می شود . انشاءالله این مجاهدت ها در کنار زحمات عزیزانمان در بخش کشاورزی بتواند باعث تسریع در علمی شدن کشاورزی ایران اسلامی گردد.

باتشکر ازمهندس قریشی نسب.


ارسال نظرات