صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

سازمان ورزش

فرهنگی و هنری

وزارت صمت

وزارت نفت

وزارت ارتباطات

وزارت دفاع

وزارت نیرو

وزارت آموزش و پرورش

وزارت جهاد کشاورزی

وزارت مسکن و شهرسازی

وزارت اقتصاد و دارایی

سازمان انرژی اتمی

سازمان آتش نشانی

بسیج صدا و سیما

صفحات داخلی

پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 02 May 2024
راهیان نور به عنوان فرهنگ جدیدی در حال ترویج در میان خانواده‌های ایرانی است و با یاری شهدا این فرهنگ می‌تواند زمینه‌ساز «یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» باشد.
کد خبر: ۸۸۴۰۸۰۵
|
۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، نوروز ایامی است از روزهای خداوندگار عالم که به عنوان نمادی از تحول معرفی می‌شود و هر تحولی از تحولات آفرینش، نشانگر حکمت و قدرت الهی است و این دیدگاه نیز مورد توجه است که همزمان با تحویل و تحول روزها، ماه‌ها و سال‌ها، انسا‌ن‌ها نیز باید در خود تحول ایجاد کنند و متحول شوند و بهروزی را با سال نو و روز نو هم دوش و همگام سازند.

درباره نوروز دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد؛ برخی آن را تقلید از فرهنگ، آداب و سنن ایران قبل از اسلام دانسته‌اند اما روایات مختلف ائمه اطهار(ع) به خوبی این دیدگاه را نقض و نفی می‌کند. فرهنگ‌های مختلفی در نوروز رواج دارد و یکی از این فرهنگ‌ها که مورد تایید اسلام و فرهنگ ناب محمدی(ص) بوده و برای آن تاکیداتی مطرح شده است صله رحم و محبت به بستگان و آشنایان است، حضرت امیرالمومنین علی(ع) در این مورد فرموده‌اند: «صله رحم کنید حتی اگر با یک سلام باشد».

خوش رفتاری و عیدی دادن به ویژه به کودکان یکی دیگر از مواردی است که اسلام به آن توصیه کرده و در حدیثی از امام رضا(ع) نقل شده است که « با فرزندان خود، خوش رفتاری و به آنها احسان و نیکی کنید، چون آنها فکر می‌کنند که شما روزی آن‌ها را می‌دهید.»

امام جعفر صادق(ع) می فرمایند: «در جبهه‌های نبرد با دشمن همواره آماده و در راه خدا جهاد نمائید که شرف و افتخار را بعد از خود برای فرزندانتان به یادگار خواهید گذاشت». انتقال فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت از دیگر موضوعاتی است که اسلام به آن سفارش کرده و اکنون این موضوع به عنوان یک اولویت در نظام اسلامی مطرح است.

یادآوری رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس با محوریت بازدید از مناطق عملیاتی و مقتل شهدا به عنوان میراثی گران‌بها به یکی از فرهنگ‌های نوروز تبدیل شده است چرا که طی سال های اخیر به صورت چشمگیری مورد استقبال مردم قرار گرفته است و می‌تواند سبب انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان و ماندگاری خاطرات آن دوران شود.

حضور اقشار مختلف مردم به ویژه جوان‌ها طی ایام نوروز در مناطق عملیاتی تاثیر بسزایی در تحول افراد و انتقال ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی به آنها دارد به همین علت فرهنگ‌سازی این امر با محوریت مساجد و پایگاه‌های بسیج به صورت گسترده دنبال می‌شود.

بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی « راهیان نور حافظ افتخارات و نقطه‌های عطف سربلندی و عزت ملت است»، مهم‌ترین هدف راهیان نور به عنوان اردوی زیارتی و معنوی که در اعماق دل‌ها تاثیر می‌گذارد، انتقال روحیه ایثار و شهادت است به همین علت خانواده‌ها هر ساله در لحظه تحویل سال با حضور در یادمان‌های شهدا و مناطق کربلای ایران از هم‌نشینی با شهدا بهره‌مند می‌شوند.

راهیان نور به عنوان فرهنگ جدیدی از نوروز در حال ترویج در میان خانواده‌های ایرانی است و با یاری شهدا این فرهنگ می‌تواند زمینه‌ساز « یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» باشد.
بسیج اهل قلم: سید حسن حسینی‌نوده

ارسال نظرات