صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

سازمانها و وزارتخانه‌ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

سازمان ورزش

فرهنگی و هنری

وزارت صمت

وزارت نفت

وزارت ارتباطات

وزارت دفاع

وزارت نیرو

وزارت آموزش و پرورش

وزارت جهاد کشاورزی

وزارت مسکن و شهرسازی

وزارت اقتصاد و دارایی

سازمان انرژی اتمی

سازمان آتش نشانی

بسیج صدا و سیما

صفحات داخلی

شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 01 June 2024
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: از مجموع ۱۲۰ پیرغلام و ذاکر اهل بیت (ع) استان که در همایش آوا‌ها و نوا‌های شهرستان‌ها شرکت کردند، ۵۰ تن به مرحله استانی راه یافتند.
کد خبر: ۸۹۴۸۰۱۵
|
۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سیما رجبی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری همایش آوا‌ها و نواها، حرکتی فی البداهه بودکه بر اساس پژوهشی میدانی برای نخستین بار در حوزه موسیقی و نوا‌های مذهبی استان سمنان رخ داد.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های هنر کمی در قالب پژوهش انجام می‌شود، اضافه کرد: در راستای انجام این پژوهش که از ۲ سال پیش آغاز شد، در نهایت ۱۵۰ تن از پیشکسوتان مداحی و روضه خوانی در سراسر استان شناسایی و برای شرکت در مرحله شهرستانی دعوت شدند.
رجبی ادامه داد: به زعم برخی، موسیقی پدیده خوبی نیست، اما حرکتی که در استان شکل گرفته بدین معناست که به جز جنبه‌های دنیوی، موسیقی می‌تواند فضایی معنوی و روحانی ایجاد کند.
وی افزود: بسیاری از ما از جنبه موسیقایی مراسم آیینی و حتی اذان و تواشیح غافل شده و فکر نمی‌کنیم چقدر بر روح و روان انسان تاثیرگذار است.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تاکید کرد: با برگزاری چنین همایشی، تلاش‌ها برای تقویت بخش محتوایی موسیقی و افزایش تاثیرگذاری آن برای انتقال صحیح به نسل بعد، بیشتر می‌شود.
رجبی افزود: از آنجایی که بیشترین شرکت کنندگان این برنامه متعلق به شرق استان هستند، می‌توان در آینده نیز با همکاری شهرستان شاهرود، همایش آوا‌ها و نوا‌ها را به صورت گسترده‌تر و حتی در سطح منطقه‌ای و ملی برگزار کرد.
وی یادآور شد: علاوه بر این محرم و صفر امسال، برنامه‌های دیگری، چون سوگواره حسینی در دامغان و یا شب‌های شعر عاشورایی در برخی از شهرستان‌ها برگزار شده است.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود نیز با اشاره به میزبانی این شهرستان برای برگزاری همایش، بیان کرد: از آنجایی قرار گرفتن در محیطی مذهبی، حس و حال معنوی بیشتری برای مخاطبان به وجود می‌آورد، با هماهنگی هیات امنای تکیه بازار، این مکان برای برگزاری همایش استانی آوا‌ها و نوا‌های مذهبی انتخاب شد.
شعبانعلی آشوری با بیان اینکه ۵۰ تن از پیشکسوتان مداحی اهل بیت (ع) در این برنامه حضور دارند، یادآور شد: در این میان پنج گروه مانند شمع و چراغ شاهرود، سنگ زنی دامغان و واویلا خوانی مجن حضور دارند.
وی افزود: شاهرود، دامغان و میامی هرکدام به ترتیب با ۱۳، ۱۱ و ۱۰ شرکت کننده بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده اند.
آشوری با بیان اینکه شهرستان‌های گرمسار و مهدیشهر هرکدام پنج نماینده در این همایش دارند، اضافه کرد: پنج پیشکسوت نیز از شهرستان‌های سمنان، آرادان و سرخه شرکت می‌کنند.
وی اضافه کرد: در ۲ روز برگزاری همایش، کارگاه‌هایی نیز با حضور استادانی از تهران برای آشنایی بیشتر مداحان جوان با نوا‌ها و نغمه‌های مذهبی سنتی برپا می‌شود.
آشوری گفت: نمایشگاهی شامل نسخه‌های خطی تعزیه خوانی و نوحه خوانی در محل برگزاری نخستین همایش آوا‌ها و نوا‌های مذهبی استان سمنان، برپا شده است.
وی افزود: نسخه‌های خطی ۲۵ مجلس تعزیه با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در این نمایشگاه گردآوری شده است.
وی به برپایی نمایشگاه کتاب در حاشیه این همایش به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی نیز اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه در ۲ بخش کتاب‌های مذهبی چاپ شده توسط مولفان و ناشران شهرستان شاهرود و همچنین بخشی از کتاب‌های موجود درباره آوا‌ها و نوا‌های مذهبی استان سمنان در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.
آشوری یادآور شد: در پایان این همایش، تعدادی از مولفان مذهبی استان نیز تجلیل خواهند شد.
وی اضافه کرد: در کنار آن، نمایشگاه عکسی با موضوع آیین‌ها و مراسم عزاداری محرم و صفر در شهر‌های استان سمنان، در محل تکیه بازار برپا شده است.
مرحله استانی نخستین همایش آوا‌ها و نوا‌های مذهبی استان، با حضور ۵۰ تن از پیرغلامان و ذاکران اهل بیت (ع) در تکیه تاریخی بازار شاهرود در حال برگزاری است.
ارسال نظرات