صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

سازمان ورزش

فرهنگی و هنری

وزارت صمت

وزارت نفت

وزارت ارتباطات

وزارت دفاع

وزارت نیرو

وزارت آموزش و پرورش

وزارت جهاد کشاورزی

وزارت مسکن و شهرسازی

وزارت اقتصاد و دارایی

سازمان انرژی اتمی

سازمان آتش نشانی

بسیج صدا و سیما

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - 26 May 2024
بررسی میزان مشق شب دانش‌آموزان در کشورهای مختلف
دانش‌آموزان دبستان های سنگاپور روزی ۳ ساعت بعد از مدرسه‌ مشغول نوشتن مشق شب هستند.
کد خبر: ۸۹۷۴۶۵۰
|
۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷

سنگاپور در رده سوم لیست جهانی برای مشق شب

بر اساس گزارشی که توسط کارشناسان آموزشی در ماه گذشته منتشر شد، دانش‌آموزان سنگاپوری در رتبه سوم لیست کشورهایی قرار دارند که بیشترین حجم از مشق شب را در خانه انجام می‌دهند؛ آنها زمان زیادی را برای نوشتن تکلیف در خانه صرف می کنند.

* دبستانی‌ها روزانه 3 ساعت مشق شب می‌نویسند

بر اساس مطالعه‌ای که توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه صورت گرفته است، دانش‌آموزان دبستانی سنگاپور روزی سه ساعت بعد از مدرسه مشغول نوشتن مشق شب هستند؛ این مطالعات که در 65 کشور مختلف انجام شده است نشان می‌دهد، دانش‌آموزان فنلاندی و کره جنوبی به همراه 63 کشور دیگر روزانه کمتر از 2 ساعت برای مشق شب وقت می‌گذارند.

* اعتراض متخصصان آموزش و پرورش به حجم زیاد تکالیف

جیسونتان، متخصص آموزش و پرورش در سازمان آموزش و پرورش سنگاپور می‌گوید: «انجام روزانه سه ساعت مشق شب در شرایطی که دانش‌آموزان دبستانی بیش از 5 ساعت را در مدرسه می‌گذرانند، منطقی به نظر نمی‌آید».

* اعتراض والدین به حجم زیاد مشق شب دانش‌آموزان دبستانی

والدین سنگاپوری با ابراز این موضوع که حجم زیاد مشق شب زندگی‌های خانوادگی را تحت تأثیر قرار داده و موجب ایجاد اختلالات فراوانی شده است، می‌گویند: «با حجم زیاد تکالیف در خانه فرزندانمان در مقاطع بالاتر مشکلی نداریم و حتی استقبال می‌کنیم؛ اما روزی سه ساعت نوشتن تکلیف در خانه، برای کودکان ما که به تازگی وارد دوره دبستان شده‌اند، بسیار خسته‌کننده و حوصله‌ سر بر است».

* سطح متفاوت توانایی‌های دانش‌آموزان و یکسانی حجم مشق شب برای همه

سخنگوی سازمان آموزش و پرورش سنگاپور می‌گوید: سطح توانایی‌های دانش‌آموزان متفاوت است و هر کدام از آنها با مقدار مشخصی تمرین، آنچه را که در مدرسه و کلاس درس آموزش دیده‌اند یاد می‌گیرند؛ اینکه به همه به یک اندازه مشق شب داده شود قطعاً اشتباه است، زیرا همه کودکان دارای الگوهای مختلف یادگیری هستند.

* یادگیری از طریق بازی کارآمدتر از نوشتن مشق شب

کارشناسان آموزشی باور دارند، اصرار برای نوشتن حجم زیادی از مشق شب اشتباه است و معلمان با استفاده از روش‌های دیگری که کودکان را درگیر یک بازی می‌کند، می‌توانند به یادگیری هرچه بهتر دانش‌آموزان خود کمک کنند. 

به گفته آنها، پرسش و پاسخ برای تحریک یادگیری و تفکر کودکان در طول بازی می‌تواند به آموزش هر چه بهتر آنها کمک کند؛ مثلاً از طریق بازی‌های خلاق مانند نوشتن روی شن و ماسه و زمین در پارک، می‌توان بر افزایش مهارت‌های یادگیری آنها و بالا بردن سطح سواد در پایه‌های اولیه مقطع تحصیلی اقدام کرد. 

* مشق شب و عدم سودمندی آن برای یادگیری کودکان

بر اساس هزاران مطالعه تحقیقاتی که در زمینه نوشتن مشق شب انجام شده است، هیچ شواهدی وجود ندارد که با تکیه بر نتایج آن، نوشتن تکلیف به ویژه در مدرسه ابتدایی برای یادگیری دانش‌آموزان پایه‌های اولیه مقطع تحصیلی مفید باشد؛ به خصوص وقتی حجم آن به قدری زیاد است که 3 ساعت از وقت روزانه دانش‌آموز را می‌گیرد. 

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات