صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

سازمان ورزش

فرهنگی و هنری

وزارت صمت

وزارت نفت

وزارت ارتباطات

وزارت دفاع

وزارت نیرو

وزارت آموزش و پرورش

وزارت جهاد کشاورزی

وزارت مسکن و شهرسازی

وزارت اقتصاد و دارایی

سازمان انرژی اتمی

سازمان آتش نشانی

بسیج صدا و سیما

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 April 2024
استاندار اصفهان با بیان اینکه ۶۰ درصد از بودجه استان متعلق به آموزش و پرورش است، گفت: از شوراهای آموزش و پرورش درخواست می‌کنم با همکاری خیریه‌ها و مردم در چند سال آینده نسبت به حذف مدارس کانکسی و آفتابی استان اقدام کنند.
کد خبر: ۸۹۷۵۷۶۳
|
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، محسن مهرعلیزاده ظهر امروز در همایش سراسری شورا‌های آموزش و پرورش استان اصفهان، با بیان اینکه در سال‌های اخیر توجه به مرکز به عنوان منبع تامین کننده نیاز‌ها بسیار بوده، اظهار داشت: این نوع نگاه باید تغییر کند و یکی از اهداف اصلی من در طول خدمتم در استان اصفهان برطرف کردن این مهم و تغییر روحیه وابستگی به مرکز خواهد بود.

وی با بیان اینکه در ایران برخلاف کشور‌های توسعه یافته خارجی، توسعه از تهران آغاز شده است، ادامه داد: هرچه به نقاط دورتر برویم از میزان توسعه یافتگی کمتر می‌شود و خط پولی حاصل از نفت از خوزستان به تهران و بانک مرکزی رفته و از آنجا به صورت شبکه‌ای گسترده می‌شود. در این بین استان‌ها هرچه به تهران نزدیک‌تر باشند سهم بیشتری خواهند داشته و هرچه فاصله بیشتری داشته باشند از سهم آن‌ها کاسته می‌شود.

استاندار اصفهان وضعیت وابستگی استان‌ها به مرکز را به فرد معتاد یا بیماری که روی تخت بیمارستان و زیر سرم بوده، تشبیه کرد و گفت: این وضعیت بسیار بد است، باید به این پرسش‌ها که تا چه زمانی قرار است این وضعیت ادامه داشته باشد و تا چه زمانی این سرم هست و بدن می‌تواند با این سرم زنده بماند، توجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه استقلال و عدم وابستگی از بدو پیروزی انقلاب از جمله آرمان‌ها و اهداف بوده، بیان کرد: همواره در برنامه دولت‌ها و بیانات رهبر و امام (ره) این مساله مطرح بوده و همیشه کاهش وابستگی به درآمد‌های نفت یکی از موارد اصلی و اساسی بوده و شعار‌های زیادی در این راستا داده شده است.

مهرعلیزاده تصریح کرد: اکنون بیشترین میزان اتکا به درآمد‌های نفتی را داریم و صادرات غیرنفت خام و مالیات را اضافه کرده تا برخی کمبود‌ها جبران شود. اکنون پوشش نفت خام، مالیات، صادرات غیر نفتی و فروش اموال دولتی از جمله روش‌های درآمدی است و نسبت میزان فروش نفت به روش‌های دیگر درآمدی کمتر از یک دوم رسیده، اما همچنان به درآمد نفتی وابسته‌ایم.

۶۰ درصد بودجه استان متعلق به آموزش و پرورش است

وی با بیان اینکه که ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد بودجه کل استان است، خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که برای سال ۹۷، با ۲۵۰ میلیارد تومان کمبود بودجه رو به رو خواهیم بود.

استاندار اصفهان افزود: ۶۰ درصد بودجه جاری استان متعلق به آموزش و پرورش است، اما همچنان در شرق این استان و مناطقی مانند خور و بیابانک شاهد مدارس آفتابی و کانکسی هستیم و با وجود ۸۰۰ خیریه بزرگ در این استان سوال من از شورا‌های آموزش و پرورش این است که نمی‌توانستیم در این سال‌ها ریشه مدارس آفتابی و کانکسی در این استان را ازبین ببریم؟

وی با بیان اینکه شورا‌ها باید مردم را در اداره امور آموزش و پرورش شریک کنند، گفت: این همکاری نباید تنها به بخش مادی مختص شود و باید در بخش‌های محتوایی و فکری نیز از ظرفیت مردم استفاده شود.

تاکید بر حذف مدارس کپری و کانکسی در استان اصفهان

مهرعلیزاده با اشاره به نگاه مردم کلانشهر‌ها و تهران به اصفهان بیان کرد: زمانی که از تهران به اصفهان نگاه شود آن را استانی شیک و تمیز و صنعتی و توسعه یافته و امن می‌بینیم و من انتظار وجود مدرسه کپری در این استان را نداشتم.

وی افزود: از شورا‌های آموزش درخواست می‌کنم با همکاری خیریه‌ها و مردم طی چند سال آینده نسبت به حذف مدارس کانکسی و آفتابی اقدام کنند.

استاندار اصفهان با اشاره وظیفه دولت‌ها در ساخت مدارس و رسیدگی به وضعیت آموزش و پرورش در قانون اساسی تصریح کرد: حداقل وظیفه برعهده دولت‌ها گذاشته شده و باید برای رسیدن به حداکثر کیفیت خودمان وارد میدان شویم.

چاره‌اندیشی برای کسری بودجه در سال ۹۷

وی خاطرنشان کرد: از مقدار ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برآورد شده و یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد بودجه اعلام شده، به نظر می‌رسد ۲۵۰ میلیارد تومان برای سال ۹۷ کسری داشته باشیم که باید از اکنون برای آن اندیشید.

مهرعلیزاده با اشاره به نقش مردم در افزایش کیفی کار‌ها گفت: باید با طراحی و ساماندهی ساز و کار‌های درست، به تدریج بار افزایش کیفی امور در آموزش و پرورش بر عهده مردم گذاشته شود و نفس مشارکت در بین آن‌ها توسعه یابد تا اتحاد در جامعه حفظ و گسترش داده شود.

وی افزود: بسیاری از شخصیت‌ها در جامعه زیر پا له می‌شوند در حالیکه می‌توانند در جامعه دانشمند و کارآفرین باشند. چرا به مردم تلقین نمی‌کنیم که حتی اگر در مشکلات با مصائب دست و پنجه نرم می‌کنیم، اما فرزندان شما می‌توانند بهترین باشند.

استاندار اصفهان بیان کرد: در آیین‌نامه مربوط به شورا‌های آموزش و پرورش بیشتر وظایف آموزش و پرورش به این شورا تفویظ داده شده و ۷۰ درصد وظایف را برعهده دارند که نکته‌ای اساسی است لذا باید ساز و کار‌ها را فراهم کنید و برنامه ریزی بلند مدت داشته باشید.

واگذاری امور اداری آموزش و پرورش به مردم

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم در اکثر موارد جزو برترین‌ها باشیم؛ می‌توان با برنامه‌ریزی درست در یکی از شهرستان‌ها در زمان‌بندی ۵ ساله با تکیه بر مردم کل امور آموزش و پرورش را بر عهده مردم گذاشت.

مهرعلیزاده ادامه داد: در آران و بیدگل تقریبا میزان بیکاری صفر است در حالیکه در اصفهان ۲ درصد بالاتر از سطح کشور است، در این شهرستان می‌توان از فردی که برای ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری همت کرده، برای اجرای چنین طرحی کمک گرفت.

وی اظهار داشت: مکانیزم‌ها باید در شورای استان برنامه ریزی شود و در یک شهر به صورت پایلوت برای اجرای آن انتخاب شود، حتی می‌توان بودجه را به صورت تشویقی به افرادی که بهتر و بیشتر فعالیت می‌کنند، اختصاص داد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در بعد تربیتی و پرورشی کودکان کمتر فعالیت می‌شود، گفت: باید از خودمان آغاز کرده و معلمان را آموزش دهیم تا شخصیت دانش آموز ساخته شود و نتایج آن را در عمل مشاهده کنیم.

وی افزود: شخصیت معلم برای دانش آموز از مهم‌ترین فرد خانواده‌اش تاثیرگذارتر است، گفته‌های معلمان حتی اگر یکبار باشد برای همیشه در ذهن دانش آموز حک می‌شود و اثرگذار است برای همین شخصیت معلم و اظهار نظر‌های او در موارد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم است و باید شورا‌ها در این زمینه بیشتر کار کنند.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: میزان در مسائل کمی خوب بوده، اما در رشد کیفی ارزیابی‌ها دچار نقص است و این هنر مدیران ارشد است که مسائل کیفی را با ابزار کمی بسنجند و قضاوت کنند و مبنای رشد و برنامه ریزی‌های خود قرار دهند.

وی با تاکید بر رسیدگی به وضعیت مدارس روستایی و مدارس کانکسی تصریح کرد: رسیدگی به این مدارس برای همه ما از نان شب واجب‌تر است و بودجه زیادی هم نمی‌خواهد، اگر ۲ یا ۳ درصد از مدارس ما کانکسی باشد باز هم عیب بزرگی است و باید برای برطرف شدن آن بسیار تلاش کرد؛ زدودن مدارس کانکسی و آفتابی ازجمله موارد مورد توجه ویژه من است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه باید به صورت پروژه‌ای روی این موارد برنامه ریزی کرد، گفت: افزایش سطح کیفی، افزایش سطح توجه به امور تربیتی، زدودن مدارس کانکسی و کپری، افزایش سطح مشارکت مردم و استقلال همه جانبه اعم از مالی، برنامه ریزی و توجه و نظارت در شهرستان‌های مختلف با تکیه بر مردم از موارد مهم در برنامه‌های شورای برنامه ریزی است.
ارسال نظرات