صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

سازمانها و وزارتخانه‌ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

سازمان ورزش

فرهنگی و هنری

وزارت صمت

وزارت نفت

وزارت ارتباطات

وزارت دفاع

وزارت نیرو

وزارت آموزش و پرورش

وزارت جهاد کشاورزی

وزارت مسکن و شهرسازی

وزارت اقتصاد و دارایی

سازمان انرژی اتمی

سازمان آتش نشانی

بسیج صدا و سیما

صفحات داخلی

شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 01 June 2024
مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی
مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: هشتمین جشنواره کتابخانه رضوی در مقایسه با سال رشد ۳۲ درصدی داشته است.
کد خبر: ۹۰۵۱۵۰۱
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، مرتضی محمد زاده امروز در اختتامیه هشتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی که در حوزه هنری خرم‌آباد برگزار شد اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌ها برای سی‌امین سال متوالی افتخار برگزاری جشنواره کتاب‌خوانی رضوی را دارد و خوشبختانه هرسال نسبت به سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است.

وی در رابطه بااهمیت کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نیز افزود: این موضوع از دغدغه‌های اصلی مسئولان نظام است، خاصه مقام معظم رهبری که همه به اینکه ایشان بهترین کتاب‌خوان و بهترین اطلاعات را در حوزه کتابخانه‌ها دارند، واقف هستیم.

مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد: وقتی مقام معظم رهبری در نمایشگاه‌های کتاب مشرف می‌شوند می‌بینیم که در همه حوزه‌های نشر و کتاب اطلاعاتشان بسیار زیاد است بنابراین در امر کتاب‌خوانی ما باید ایشان را الگو قرار دهیم.

وی برگزاری جشنواره رضوی را اقدامی در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی دانست و بیان کرد: در سه سال اخیر نهاد کتابخانه‌ها این جشنواره را محور کار قرار داده و به آن پرداخته است ما نیز سعی داریم این جشنواره را هرسال پربارتر و بااهمیت‌تر برگزار کنیم.

محمد زاده در رابطه با برگزاری جشنواره کتاب‌خوانی رضوی گفت: جشنواره به این شکل بوده که ۷۰۰ کتاب پیشنهاد شد و از این ۷۰۰ کتاب، ۷۰ کتاب انتخاب شد و درنهایت ۷ کتاب برای مسابقه انتخاب شد و به دست شرکت‌کنندگان و کتابخانه‌ها رسید.

وی بابیان اینکه در این جشنواره جوایزی در سطح استانی، کشوری و کتابخانه‌ای به برگزیدهگان داده می‌شود، تصریح کرد: در این دور از مسابقات حدود دو هزار ۲۰۰ نفر در کشور تقدیر می‌شوند.

مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی خاطرنشان کرد: این جشنواره با مشارکت بیش از ۴۰۰ دستگاه فرهنگی و اجرایی کشور انجام شد و درمجموع ۸۵۸ هزار و ۶۹۵ در هشتمین جشنواره کتابخانه رضوی شرکت کردند که در مقایسه با سال رشد ۳۲ درصدی داشته است.

وی به شرکت ۱۵ هزار و ۷۳۳ نفر از لرستان در این جشنواره شرکت کرد و اظهار داشت: از تعداد شرکت‌کنندگان مذکور ۳۲۸ هزار و ۹ نفر در بخش الکترونیک و ۵۳۰ هزار و ۶۸۶ نفر نیز در بخش مکتوب مسابقه شرکت کردند.

محمد زاده در رابطه با اولویت‌ها و محور اقدامات نهاد کتابخانه‌ها جهت ارتقا کتاب و کتاب‌خوانی نیز افزود: کتابخانه‌های عمومی دیگر مانند گذشته یک محلی برای امانت کتاب و پس گرفتن کتاب نیستند، نهاد کتابخانه‌ها در چند سال اخیر به یک نقش اجتماعی جدید پرداخته و توفیقات خوبی نیز داشته است.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون کتابخانه‌های عمومی نقش‌های مختلفی در حوزه اجتماعی دارند و به بحث آسیب‌های اجتماعی پرداخته‌اند به‌طوری‌که اکنون دبیر کل نهاد و شورای معاونین نهاد به بحث آسیب‌های اجتماعی در شهرستان‌های مختلف می‌پردازند.

مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: امروزه کتابخانه‌های ما علاوه بر اینکه بحث آموزش و مسائل اجتماعی را اجرا می‌کنند به یک پایگاه فرهنگی اجتماعی تبدیل‌شده‌اند و در حوزه آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کنند.

وی گفت: ما در حال حاضر برای نهاد کتابخانه‌ها محور‌هایی را پیش‌بینی و در دستور کار قرار داده‌ایم که افزایش کارآمدی و منزلت اجتماعی نهاد کتابخانه‌ها، توسعه عادلانه خدمت کتابخانه‌های عمومی و افزایش دسترسی به کتاب خواندن ازجمله این برنامه‌ها است.

محمد زاده نهاد کتابخانه‌ها عمومی و کتابخانه‌های عمومی را یک‌نهاد عمومی دانست و تصریح کرد: در برخی جا‌ها کتابخانه دارند، اما دسترسی به کتابخانه و شرایط خاص مکانی زمانی و امکان حضور همیشگی در آن نیست، اما کتابخانه عمومی بدون توجه به جنس، سن، نژاد، مذهب و حتی زمان و مکان امکان حضور در کتابخانه‌ها را میسر و دسترسی را آسان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه کتابخانه استاندارد، ایجاد کتابخانه در شهر‌های فاقد کتابخانه، ارائه خدمات جدید در کتابخانه‌های عمومی، نوسازی، بهسازی و سالم‌سازی کتابخانه‌ها در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود فضای فیزیکی کتابخانه‌ها در لرستان اشاره کرد و اظهار داشت: لرستان یکی از استان‌های کم برخوردار است درزمینهٔ فضای فیزیکی کتابخانه‌ها دچار کمبود و مشکل است که باید از سوی مسئولان استان موردتوجه قرار گیرد.

وی بابیان اینکه اصلاح توسعه زیرساخت‌ها در دستور کار نهاد کتابخانه‌ها قرارگرفته است، افزود: اصلاح رویه خدمات و پژوهش‌های کاربردی در کتابخانه‌هایی که مسئله محور هستند باید حمایت شود.

محمد زاده عنوان کرد: افزایش کارآمدی و منزلت اجتماعی منابع انسانی، ارتقا وضعیت رفاهی کارکنان نهاد، اصلاح نظام بهره‌وری کارکنان، آموزش مبنای کار کارکنان در دستور کار است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات