صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

سازمان ورزش

فرهنگی و هنری

وزارت صمت

وزارت نفت

وزارت ارتباطات

وزارت دفاع

وزارت نیرو

وزارت آموزش و پرورش

وزارت جهاد کشاورزی

وزارت مسکن و شهرسازی

وزارت اقتصاد و دارایی

سازمان انرژی اتمی

سازمان آتش نشانی

بسیج صدا و سیما

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 April 2024
جذب مخاطب این‌روزها دغدغه‌ سینما و اهالی آن شده‌است. هدفی که برای دستیابی به آن ممکن است از هر دستاویزی استفاده شود.
کد خبر: ۹۰۹۰۵۶۱
|
۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، عده قابل توجهی از اهالی سینما‌ و رسانه با دیدن فیلم‌ بمب در جشنواره ماضی فیلم‌ فجر، تصور می‌کردند‌ که این فیلم در هنگام اکران‌‌ با استقبال فوق العاده ای روبرو خواهد شد و به اصطلاح خواهد ترکاند. همانطور که خیلی از تماشاگران سینما این روزها با دیدن تیزر و پوستر فیلمها احساس می‌کنند به دیدن یک فیلم خوب می‌روند اما بعد از تماشای آن از زمانی که برای دیدن آن صرف کردند پشیمانند.

این عده علاوه بر وجود چهره ای مانند لیلا حاتمی که بازی معمولا دلنشینی در آثار مختلف دارد، وجود برخی اداهای روشفکری، یا صحنه‌های کاریکاتوری به اصطلاح منتقدانه از اوضاع دهه شصت در مدارس و مضمون ظاهرا عاشقانه بمب را از دلایل پرفروش شدن آن عنوان می‌کردند؛ اما با همه این تصورات، پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامد و بمب معادی نترکاند و دلایل این مسئله را باید در تظاهری دانست که در سراسر فیلم جریان دارد و در عین حال فاقد اصالت و حقیقت است‌.

 
بمب معادی نترکاند و دلایل این مسئله را باید در تظاهری دانست که در سراسر فیلم جریان دارد و در عین حال فاقد اصالت و حقیقت است‌.
 
 

تظاهر در مضمونی عاشقانه‌ که قوام‌ نمی یابد و از فرط الکن ماندن مجبور می شود به کلوزآپ‌های مختلف یک‌ دختر بچه در زیرزمین پناه برده و تاکیدات‌ غیر ضروری نماید تا نقدی خام دستانه و غیرمنصفانه نسبت به وضعیت مدارس و سیستم آموزشی در دهه 60 که به دلیل غیرمنطقی بودن ناخواسته تبدیل به کاریکاتوری‌ نه در خدمت فیلم، بلکه بر ضد و ضرر فیلم‌ می‌شود تا پاک کردن برخی شعارها در مدرسه که قرار است روشنفکرانه جلوه کنند، اما لوس و متظاهرانه‌ و اتفاقا شعاری جلوه می‌کند.

به‌عبارتی بمب در حوزه روشنفکری، روشنفکر نما، در حوزه سیاسی، سیاست زده و در مقوله عشق در سطح‌ مانده و همچنین از درک حقیقت دفاع مقدس عاجز است.

 
بمب در حوزه روشنفکری، روشنفکر نما، در حوزه سیاسی، سیاست زده و در مقوله عشق در سطح‌ مانده
 
 

افزون بر اینکه چهره ای مانند لیلاحاتمی‌ که زمانی می‌توانست یک‌ امتیاز بزرگ برای اقبال مردم‌ باشد، به دلیل تبدیل شدن به یک تیپ‌ ثابت و فاقد اوج و فرود که در فیلمهای مختلف خود را تکرار می‌کند، نمی‌تواند‌ موج استقبال مردم‌ را به سمت خود جلب کند.

با این حال عدم فروش فیلم‌هایی مانند بمب یا عرق سرد که این دومی هم‌انتظار فروش بالایی برای آن می‌رفت را باید در هوشیاری مردمی‌ دانست‌که دیگر با فیلم‌های به ظاهر روشنفکرانه و به ظاهر معترضانه هیجان‌زده نمی‌شوند و به‌ تماشای آن‌ نمی‌نشینند و هنگامی که در می‌یابند بخشی از واقعیتها در چنین فیلم‌هایی وارونه یا حذف شده‌اند، آنها نیز اینگونه فیلم‌ها را از سبد سینمایی خود حذف می‌کنند.

بیشتر بخوانید

باید باور‌کنیم مردم دیگر حقیقتا از بازی‌های سیاسی در سینما‌ مدتهاست خسته شده و دلشان می‌خواهد فیلم‌هایی ببینند که به معنای واقعی سینما و در عین‌حال سرگرم‌کننده و مفید باشد.

دوره بازی‌ها و ادعاهای سیاسی در سینما به‌ پایان‌ رسیده است.

ارسال نظرات