صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 21 May 2023
مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان:
همدان-مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان گفت: پیشگیری از روزه‌خواری باید به عنوان یک مطالبه و فرهنگ عمومی تبدیل شود.
کد خبر: ۹۴۲۴۶۱۶
|
۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسین عسگری در جمع خبرنگاران بیان کرد: روزه یکی از فرایض و واجبات الهی است که بر عهده هر مسلمانی است و فرد روزه‌دار با هدف تحصیل رضایت حق تعالی و تقرب به درگاه الهی در ایام ماه رمضان از امساک (خوردن و آشامیدن) پرهیز می‌کند اما عده‌ای از افراد بدون در نظر گرفتن قداست و حرمت این ماه اقدام به روزه‌خواری در ملاءعام می‌کنند در حالی که رعایت حرمت شرعی ماه مبارک رمضان بر همگان واجب بوده و تخطی از آن ضمن دارا بودن عقوبت الهی موجب جریحه‌دار شدن قلوب مومنین می‌شود از این رو برخورد با افرادی که تظاهر به روزه‌خواری می‌کنند امری ضروری است.

وی ادامه داد: براساس موازین شرعی دین اسلام حتی کسانی که دارای معاذیر و موانع شرعی باشند باید حرمت ماه رمضان را رعایت و در منظر و مرئی دیگران روزه خواری ننمایند و این موضوع برای شارع مقدس دارای اهمیت بوده که با وجود اینکه روزه، یک واجب فردی و حق‌الله می‌باشد روزه‌خواری در ملاء عام را امری نکوهیده برشمرده و برای آن مجازات‌هایی نیز در شرع مقدس نظر گرفته شده است.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان اظهار کرد: با هدف پیشگیری از تظاهر به روزه‌خواری «طرح پیشگیری از روزه‌خواری» توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان تدوین و برای اجرا به تمام دستگاه‌های مسئول ارسال شده اما نکته حائز اهمیت آن است که پیشگیری از روزه‌خواری باید به عنوان یک مطالبه عمومی تبدیل شود و از آنجا که عده‌ای بدون در نظر گرفتن حرمت شرعی در ملاء عام این ماه اقدام به روزه‌خواری کرده و موجب جریحه‌دار شدن عفت عمومی می‌شوند باید پیشگیری از آن به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای پیشگیرانه، اجرای فریضه الهی «امر به معروف و نهی از منکر» است و همه مومنین و شهروندان عزیز با الهام از این فریضه عظیم الهی و با تکیه بر تذکر لسانی می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری از جرم روزه‌خواری در ملاء عام داشته باشند.

عسگری تصریح کرد: در ماده 638 قانون مجازات اسلامی برای افرادی که علنا در انظار عمومی و معابر تظاهر به فعل حرام (روزه‌خواری) مانند خوردن، آشامیدن و استعمال هرگونه دخانیات می‌نمایند، مجازاتی اعم از جریمه، حبس و شلاق نیز پیش‌بینی شده است.

وی تأکید کرد: برای شکستن حریم قانون و رعایت نکردن حقوق مردم و حاکمیت در همه نظام‌های حقوقی جهان مجازات خاصی تعیین شده است لذا آنچه حائز اهمیت است تکلیف عامه مردم در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و در ایام ماه مبارک رمضان سازمان‌ها و دستگاه‌ها در مواجه و پیشگیری از روزه‌خواری در ملاء عام که زمینه نقض مقررات شرعی و حاکمیتی دنبال دارد تکالیفی بر عهده دارند که اجرای آن در این ایام ضروری است.

لذا فردی که در این ماه مبارک رمضان و در ملاء عام با خوردن یا آشامیدن و استعلام دخانیات تظاهر به روزه‌خواری نمایند مرتکب جرم و فعل حرام شده و اقدام هنجارشکنانه وی موجب لطمه به انضباط اجتماعی و نارضایتی مومنین روزه‌دار می‌شود لذا تمام شهروندان باید ضمن احترام به آداب و شعائر اسلامی نسبت به رعایت حرمت شرعی ماه مبارک رمضان اهتمام کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات