صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

سازمانها و وزارتخانه‌ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

سازمان ورزش

فرهنگی و هنری

وزارت صمت

وزارت نفت

وزارت ارتباطات

وزارت دفاع

وزارت نیرو

وزارت آموزش و پرورش

وزارت جهاد کشاورزی

وزارت مسکن و شهرسازی

وزارت اقتصاد و دارایی

سازمان انرژی اتمی

سازمان آتش نشانی

بسیج صدا و سیما

صفحات داخلی

چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - 05 June 2024
دوازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور روز دوشنبه هفتم شهریورماه به میزبانی شیراز برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۴۵۴۱۵۳
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، امین اله قربانی در نشست خبری برگزاری دوازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تبریک هفته دولت، اظهار داشت: جوامع مختلف اقوام و ایلات عشایر ایرانی، از ساختارهای مذهبی، فرهنگی، جغرافیایی و جمعیتی مبنایی و فرصت های طلایی ایران عزیزمان هستند که همیشه مورد طمع دشمنان بوده و هست.

کشکولی دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر افزود: سوابق خصومتی دیرینه، ایجاد تفرقه مابین قومیت های مختلف ایرانی، بخش بخش کردن مردم و اقوام تشکیل دهنده کشور عزیزمان، از اهداف بسیار مهم دشمنان و استعمارگران است و در صورت کوتاهی، کم کاری و یا کم توجهی خواص اقوام و عشایر و متولیان ذیربط، تهدیدهای خطرناک و جدی از سوی دشمنان ملت ایران بسیار متصور است. این موضوع زنگ خطر و بیدار باش جدی است تا به هوش و گوش باشیم، تا خدای ناکرده اسیر دام ها و توطئه های خطرناک دشمنان نشویم.

قربانی ادامه داد: قومیت های خوشنام ایرانی که اکثریت وسعت جغرافیای سیاسی و حتی جمعیتی ایران را نیز شامل می شود، به شیوه های گوناگون مورد هدف دشمنان هستند و با گذشت زمان و با ناامیدی بیشتر آنان در ناکامی از جلوگیری از پیشرفت روزافزون انقلاب اسلامی، راه های پرهزینه و پرخطر مقابله با امت اسلامی ایران عزیز را در دستور کار خود قرار داده اند.

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر گفت: با توجه به شرایط پیچیده فعلی و بدون متولی بودن حوزه های فرهنگی اجتماعی خاص اقوام و عشایر، ضرورت برگزاری این نوع سوگواره ها بیش از گذشته احساس می شود و می تواند به عنوان ابزاری هنرمندانه و بسیار مؤثر در این راستا باشد.

وی بیان کرد: سوگواره شعر های عاشورایی عشایر قبل از آن که یک مسابقه رقابتی باشد، یک نمایش واقعی و هنرمندانه از پایبندی عمیق اقوام و عشایر ایرانی به اعتقادات دینی و مذهبی و انسجام ملی اسلامی در راستای دفاع عاشقانه از نظام اسلامی است.

قربانی با بیان اینکه برپایی سوگواره ملی شعرهای عاشورایی اقوام و عشایر ایرانی و استقبال شایسته از آن، گوشه ای از ارزش ها، هنجارها و رویکردهای فرهنگی مذهبی اقوام و ایلات عشایر را در این برنامه به نمایش می‌گذارد، خاطرنشان کرد: از این سوگواره همنوایی راهی است به سوی وحدت، همفکری، همدلی و نمایش ظرفیت های کم نظیر مغفول مانده و بدون مسئول اقوام وعشایر ایرانی و از مؤثرترین راه مبارزه با توطئه گران در کمین نشسته است.

وی ادامه داد: از یک نگاه، جدا کردن اقوام و عشایر از دیگر جوامع و اقشار ایرانی، امری چندان پسندیده و مقبول نیست و از سویی شناسایی و به کار گیری مناسب اشتراکات فرهنگی، قبیله ای و قومی هم از عواملی هستند که برای تقویت و ارتقاء اتحاد و انسجام ملی و قدرت جامعه و استحکام پایه های نظام اسلامی ضروری به نظر می رسد و متأسفانه تا کنون آنطور که لازم بوده از این زاویه به معرفی این جامعه مهم و بسیار با ارزش نپرداخته ایم و بیشتر نمادهای غیردینی این جامعه تبلیغ و ترویج یافته است.

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر تصریح کرد:در تمام دوران های تاریخی گذشته، تمامی اقوام و ایلات عشایر ایرانی در مقابل همه حکومت ها قیام کرده و همیشه برای آنها از مزاحمین جدی و پرخطر بوده اند، اما در مقابل نظام اسلامی، علاوه بر اینکه خالصانه سر تسلیم فرود آورده اند بلکه، مدافعانی واقعی و جانفدا برای اسلام، روحانیت و کشور بوده اند و برای اثبات عملی وفاداری خود، هزاران شهید تقدیم نظام اسلامی کرده اند.

وی افزود: با توجه به ضرورت معرفی مناسب و برجسته فرهنگ اقوام و جوامع عشایری از سال 1390، برگزاری سوگواره شعرهای عاشورایی عشایر را شروع کردیم و با گذشت زمان ضرورت تداوم کمی و کیفی این سوگواره با استقبال شعرای دلسوخته از اقوام مختلف استان ها بیشتر احساس شد، به طوری که بیش از 400 شاعر ارزشی و نویسنده والامقام، بیش از 1300 آثار متناسب با فراخوان های مربوطه جمع آوری شده است.

قربانی اظهار کرد: در دوازدهمین سوگواره تعداد56 شاعر عزیز 116 آثار از خوزستان، زنجان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی
و 56 شاعر عزیز 116 آثار عاشورایی، از (16 استان استان های رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، کردستان، کرمانشاه، ، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، قم، تهران، مرکزی و فارس و از 16 و عشایری برای دبیرخانه سوگواره ارسال کرده اند که با تفکیک، تقسیم بندی و رمز ضربه تیم داوری محترم و رعایت نقش دهی به تمامی قومیت های عشایری، از بین شعرهای ارسالی در نهایت تعداد 14 شاعر برای ارائه در این برنامه انتخاب شده اند.

وی بیان کرد: در موضوعات فرهنگی اجتماعی و دینی جامعه اهدف، خلاء ها و کمبودهای محسوس و مهم فراوانی وجود دارد و نسبت به گذشته بیشتر، عمیق تر و حساس تر است. اما علیرغم این نیازهای متأسفانه متولی مشخص و پا به کاری ندارد، هیچ یک از ادارات عشایری هم مأموریتی در این راستا ندارند.

وی تصریح کرد: زندگی بیشتر جوامع اقوام و عشایر بگونه ای است که نیازشان بیشتر، ولی دسترسی کمتری به برنامه ها و خدمات اجتماعی فرهنگی و خدمات حاکمیتی دارند. عشایر ساکن شده در حاشیه شهرها هم از امکانات فرهنگی مورد نیاز محروم هستند. با توجه به اینکه نمادهای اعتقادی، ارزشی و اجتماعی فرهنگی عشایر و اقوام به نحو مطلوب معرفی نشده و خلاءهای زیادی هم در این باره وجود دارد، که بسیاری از آنها در حال منسوخ شدن هستند، لازم است برای رفع و حل این معضل ها اقدامات گسترده و سریع صورت گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات