صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

سازمانها و وزارتخانه‌ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

سازمان ورزش

فرهنگی و هنری

وزارت صمت

وزارت نفت

وزارت ارتباطات

وزارت دفاع

وزارت نیرو

وزارت آموزش و پرورش

وزارت جهاد کشاورزی

وزارت مسکن و شهرسازی

وزارت اقتصاد و دارایی

سازمان انرژی اتمی

سازمان آتش نشانی

بسیج صدا و سیما

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - 03 June 2024

آبشار فیروزه‌ای «گرگان» نیکشهر جذاب و گردشگر پسند

طبیعت جذاب، باغات سرسبز و آبشار ۲۲ متری فیروزه‌ای«گرگان» در ۷۲ کیلومتری نیکشهر در دهستان مهبان، زیبا و دیدنی در دل کوه‌های آهوران واقع شده و گردشگران می‌توانند از جذابیت‌های این منطقه بهره برده و لحظات خوشی را کنار خانواده سپری کنند.
کد خبر: ۹۵۵۴۳۹۶
|
۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از نیکشهر، «گرگان» منطقه‌ای خوش آب و هوا در حدود ۵۶۰ کیلومتری زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده و این هم نامی با گرگان شمال ایران به نوعی به سبب جذابیت و زیبایی آن است و در واقع این منطقه در بلوچستان خشک و گرم برای بسیاری از مردم تازگی و جذابیت خاص خود را دارد و برخی از افراد باورشان نمی‌شود که چنین منطقه زیبایی وجود داشته باشد، چون هوای آن نسبت به سایر مناطق خنک‌تر است.

نام گرگان تداعی گر منطقه‌ای جذاب و دیدنی در دل کوه‌های آهوران منطقه بلوچستان است و این منطقه نسبت به سایر مناطق گرم و خشک نیکشهر و سایر مناطق سیستان و بلوچستان ۱۰ تا ۱۵ درجه خنک‌تر و آب‌های آن از چشمه‌ها سرازیر می‌شود.

گرگان در دهستان مهبان واقع شده و برای سفر به این منطقه از شهر نیکشهر باید با طی مسیر ۴۹ کیلومتری از محدوده پرپیچ و خم و کوهستانی روستاهای زهک، تهرک، سرگرانی، کشیک، هیتک، احمدآباد، رونگ، راوگ، حاجی آباد، حواران، دشتاندر، مهبان، نوکائیکل و تانان عبور کرد.

نخستین روستای منطقه گرگان سرخکلوت است و بقیه روستاهای این منطقه شامل نگور، تیتران دن، کتک دن، کاپاران دن، بندگاه دن، رودسران، گورگتان، زهیگ، گریگ، چیل بُن، جگان، آرچنیگ، سکین و کنر هستند که همه آنها در یک مسیر کوهستانی و کنار رودخانه‌ای واقع شده‌اند.

از روستای اورنگ تا نخستین روستای گرگان یعنی سرخکلوت مسیر ۹ کیلومتر خاکی و بقیه تا آخرین نقطه ۱۴ کیلومتر با سربالایی و سراشیبی تند و تردد برای خودروهای سواری سخت و برای شاسی بلندها کمی آسان‌تر است، چنانچه این مسیر با طبیعت زیبا، رودخانه و باغات چشم نواز آسفالت شود یکی از بهترین نقاط طبیعت گردی و گردشگری سیستان وبلوچستان تبدیل می‌شود.

روستاهای زهیگ و گریگ که بالادست آبشار گرگان واقع شده‌اند بیش از ۲۰ سال در حسرت بازگشایی ۵۴۰ متر مسیر هستند که با یک بولدزر در کمتر از ۲ هفته می‌توان با کار جهادی و انقلابی مسوولان وزارت راه وشهرسازی دل بیش از ۱۰۰ نفر جمعیت ۲ روستای محروم را شاد کرد.

آبشار گرگان در بالا دست روستای گورگتان و پایین دست روستاهای زهیگ و گریگ با طی مسیر حدود ۱۰ دقیقه‌ای از دل رودخانه واقع شده که می‌توان گفت یکی از بهترین مناطق ویژه برای تفریح و گردش است.

علی گرگانی بلوچ یکی از معتمدان روستای گورگتان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گرگان به عنوان منطقه هدف گردشگری از سوی میراث فرهنگی و گردشگری معرفی شده و نیازمند راه آسفالته، تلفن و اینترنت است تا گردشگران با تردد در این مسیر کوهستانی، سخت گذر و خاکی بتوانند نهایت لذت را ببرند و اوقات خوشی را سپری کنند.

وی ادامه داد: چنانچه به آسفالت راه، اینترنت و تلفن روستاهای گرگان با طبیعت زیبا و چشم نواز توجه شود شاهد حضور روزانه صدها نفر به این منطقه خواهیم بود و این خود مشکلات اشتغال را مرتفع و این منطقه را به سراسر استان و ایران معرفی می‌کند.

این معتمد بلوچ گفت: سوزن دوزی بلوچی و صنایع دستی این منطقه مشهور است و بسیاری از زنان شهر نیکشهر سفارشات را به این منطقه می‌فرستند و گردشگران نیز می توانند از این صنایع دستی بهره مند شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: «گرگان» از مناطق ثبت شده هدف گردشگری است و این منطقه با ۱۵ پارچه آبادی و بیش از ۱۰۰ نقطه تفریحی و دیدنی، آبشارها، باغات میوه انار، انجیر، نخیلات مضافتی، چشمه‌ها و طبیعتی زیبا و جذاب دارد.

خیرالنسا امیری افزود: در حدود ۱۴ کیلومتری محدوده گرگان رودخانه‌ای پرآب و باغات پلکانی وجود دارد که دیدن آنان برای هر گردشگری جذاب است و باید ساعت‌ها در زیر درختان انار و نخیلات به تفریح و استراحت پردات.

وی وجود سنگ نگاره‌های منطقه گرگان را از دیگر نقاط گردشگری این منطقه زیبا عنوان کرد و افزود: مردم این منطقه را نباید بیش از این برای تلفن و اینترنت و آسفالت راه منتظر گذاشت.

نیکشهر از شمال به شهرستان‌های ایرانشهر و دلگان، از شرق به شهرستان‌های قصرقند و سرباز، از جنوب به شهرستان‌های کنارک و چابهار، ازغرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان محدود است.

به گزارش بسیج، شهرستان نیکشهر با ۳۹۵ روستا، چهار بخش بنت، لاشار، آهوران و مرکزی ۱۴۰ هزار نفر جمعیت با ۳۹ هزار خانوار در فاصله ۵۱۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

ارسال نظرات