صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

سازمانها و وزارتخانه‌ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

سازمان ورزش

فرهنگی و هنری

وزارت صمت

وزارت نفت

وزارت ارتباطات

وزارت دفاع

وزارت نیرو

وزارت آموزش و پرورش

وزارت جهاد کشاورزی

وزارت مسکن و شهرسازی

وزارت اقتصاد و دارایی

سازمان انرژی اتمی

سازمان آتش نشانی

بسیج صدا و سیما

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - 03 June 2024
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از انجام هماهنگی‌های لازم با اعضای شورای راهبردی گیاهان دارویی برای کشت و توسعه گونه‌های گیاهان دارویی در معرض خطر در دیم‌زارهای کم‌بازده کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۵۶۳۰۴۶
|
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰


ترحم بهزاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری بسیج اظهار کرد: شناسایی دیم‌زارهای کم‌بازده کشور یکی از سیاست‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است و بر همین اساس توسعه کشت گیاهان دارویی در این دیم‌زارها مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در راستای استفاده بهینه از ظرفیت دیم‌زارها در سطح کشور هماهنگی‌های لازم با اعضای شورای راهبردی گیاهان دارویی صورت گرفته تا گونه‌های گیاهان دارویی در معرض خطر، تهدید و انقراض را در دیم‌زارهای کم‌بازده توسعه دهیم.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین گفت: کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم کم‌بازده به خاطر عملکرد پایین دیم‌زارها می‌تواند برای مردم درآمدزایی خوبی به همراه داشته و همچنین باعث ساماندهی دام در عرصه‌ها شود.

بهزاد ادامه داد: تحقق این مهم افزون بر آن موجب تغییر بهبود معیشت بهره‌برداران شده که ادامه این روند به تقویت و افزایش پوشش گیاهی در کشور منجر خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ارزآوری و تاثیر مطلوب در حفظ منابع پایه (آب و خاک) را دیگر ویژگی این راهبرد در کشور برشمرد و گفت: برای تحقق این مهم ضرورت دارد وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و بهداشت و درمان از جمله سازمان غذا و دارو و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پای کار بیایند.

بهزاد ادامه داد: در سایه هم‌افزایی این سازمان‌ها می‌توان گام‌های خوبی در حوزه تجاری‌سازی، پیشگیری از خام‌فروشی و بسته‌بندی و استانداردسازی این‌گونه گیاهان دارویی برداشت و دولت هم باید در این بخش از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت کند.

۵۱ هزار هکتار عرصه مرتعی زیر کشت گیاهان دارویی رفت

وی همچنین گفت: سیاست‌گذاری‌هایی هم در حوزه طرح‌های مرتع‌داری انجام گرفته به طوری که در سال گذشته ۵۱ هزار و ۳۰۰ هکتار در عرصه‌های مرتعی زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در عرصه‌های طبیعی کشور حدود هشت هزار و ۶۶۰ گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد حدود ۲ هزار و ۷۶۰ گونه انحصاری و منحصر بفرد است که در عرصه‌های منابع طبیعی کشور رویش دارد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت مراتع در حفظ آب و خاک، توسعه پایدار و امنیت غذایی و زیستی اظهار کرد: در راستای ممیزی مراتع به عنوان زیربنای مدیریت مراتع لازم است دستگاه‌های استانی، تهیه، تصویب و احاله و اجرای طرح‌های مرتعداری را با نگرش تلفیقی در چارچوب ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع در دستور کار قرار دهند.

۵۶ درصد از مراتع کشور کم تراکم و فقیر است

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به وضعیت نامطلوب مراتع ناشی از تغییرات اقلیمی کشور گفت: وضعیت مراتع در کشور نامطلوب است و ۵۶ درصد از وسعت عرصه‌های مرتعی کشور را مراتع کم‌تراکم و فقیر تشکیل می‌دهد.

بهزاد اضافه کرد: طبق آخرین مطالعات ۷.۲ میلیون هکتار از عرصه‌های مرتعی کشور متراکم و ۲۱.۴ میلیون هکتار نیمه‌متراکم و ۵۶.۲ میلیون هکتار کم‌تراکم و فقیر است.

وی با بیان اینکه تولید علوفه و میزان بارندگی رابطه مستقیم با هم دارند، بیان کرد: سال ۱۴۰۱ به طور میانگین حدود ۳۰ درصد کاهش بارندگی در مراتع کشور ثبت شد و این میزان کاهش بارندگی بر تراکم پوشش گیاهی موثر بوده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد کاهش بارندگی در کشور موجب کاهش ۳.۱ میلیون تن علوفه قابل برداشت شد و میزان علوفه قابل برداشت هم به ۷.۶ میلیون تن رسید.

 وسعت عرصه‌های منابع طبیعی کشور ۱۳۴ و چهار دهم میلیون هکتار است که از این وسعت ۱۷ میلیون هکتار جنگل، ۳۲.۶ میلیون هکتار بیابان و ۸۴.۸ میلیون هکتار مرتع است.

ارسال نظرات