صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

سازمانها و وزارتخانه‌ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

سازمان ورزش

فرهنگی و هنری

وزارت صمت

وزارت نفت

وزارت ارتباطات

وزارت دفاع

وزارت نیرو

وزارت آموزش و پرورش

وزارت جهاد کشاورزی

وزارت مسکن و شهرسازی

وزارت اقتصاد و دارایی

سازمان انرژی اتمی

سازمان آتش نشانی

بسیج صدا و سیما

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با بیان اینکه مجموعه شهرداری تهران عنصر شتابدهنده کنشگری زنان و دختران با نگاه خانواده‌‌مداری است، گفت: تمامی پروژه‌ها و برنامه‌ها و زیرساخت‌های شهرداری حول دو مدار ارتقای کنشگری زنان و دختران و ارتقای عاملیت خانواده اجرا می‌شود.
کد خبر: ۹۵۶۷۰۴۵
|
۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
 

 

 

 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج،مریم اردبیلی، مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران به تشریح فعالیت‌های شهرداری تهران در رابطه با ترویج الگوی سوم (الگوی ایرانی ـ اسلامی) ویژه دختران و بانوان کشور اشاره و اظهار کرد: امروز تقریباً هر فعالیتی که در مجموعه شهرداری ویژه بانوان انجام می‌دهیم برای این است که به فضای کنشگری بانوان نزدیک شده و عنصر شتابدهنده کنشگری زنان و دختران با نگاه خانواده‌‌مداری باشیم.

اردبیلی با بیان اینکه نگاه خانواده‌مداری ترکیبی از کنش اجتماعی بانوان در حل مسائل شهر با استفاده از عاملیت خود و خانواده است، گفت: تمامی پروژه‌ها و برنامه‌ها و زیرساخت‌های شهرداری حول محور دو مدار ارتقای کنشگری زنان و دختران و ارتقای عاملیت خانواده است که با یکدیگر ترکیب و تلفیق می‌شوند.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با اشاره به برخی از طرح‌های شهرداری تهران در این حوزه ادامه داد: برای مثال مجموعه طرح‌هایی همچون «ریحان‌شهر»، «هزار امید» و ... برای دختران جوان در این راستا قرار دارد و حول دو محور ارتقای کنشگری زنان  و دختران و ارتقای عاملیت خانواده اجرا می‌شود.

اردبیلی تصریح کرد: با مدنظر قرار دادن الگوی سوم برای جامعه زنان و دختران، باید به نقطه‌ای دست پیدا کنیم که بانوان هم نقش مؤثری در خانواده ایفا کنند و هم خانواده‌های ایشان بتوانند نقش مهمتری در حوزه شهری داشته باشند. لذا باید به گونه‌ای تلاش کنیم تا بانوان بتوانند در حل مسائل خود کنشگری داشته و فعال باشند.  

وی با بیان اینکه زنان باید در قامت حل مسائل پیرامونی خود ظاهر شوند، اظهار کرد: البته وظیفه این بسترسازی، شتابدهی و تسهیل‌گری نیز با مجموعه شهرداری تهران است. امروز دختران و زنان باید به صورت خانواده‌محور، در حوزه‌های مختلف شهری کنشگری داشته باشند.

محدود به هفته زن نشویم

اردبیلی در ادامه با اشاره به ایام میلاد حضرت زهرای مرضیه(س) و هفته گرامیداشت مقام زن و مادر، با تأکید بر این موضوع که تجلیل از زنان و تلاش آن‌ها نباید معطوف به یک هفته باشد، اظهار کرد: هفته بزرگداشت مقام زن و مادر که به یمن میلاد پربرکت فاطمه زهرا(س) نام‌گذاری شده، از جهاتی حائز اهمیت است. نخست اینکه شروعی برای برخی از اقدامات، افتتاح زیرساخت‌ها و فعالیت‌هاست و دوم، فرصتی برای ارائه گزارش و جمع‌بندی اقداماتی است که در یک سال گذشته صورت گرفته است.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با اشاره به اهمیت تجلیل از مادران و همسران شهدا تصریح کرد: نه تنها در این ایام، بلکه در طول سال باید تلاش کنیم که هیچ مادر و یا همسر شهیدی از دیدار و تجلیل، غریب نماند. بنابراین به دوستان امور بانوان مناطق تأکید می‌کنم که مطابق یک جدول زمان‌بندی، سهم خود را از تجلیل مادران و همسران شهدا، ایفا کنند. 

وی با بیان اینکه شهردار تهران بر برگزاری باشکوه مراسم بزرگداشت مقام زن تأکید داشتند، ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، هنوز شأن و جایگاه واقعی زنان به همان منتهای درجه‌ای که مبانی دینی و گفتمان انقلاب بر آن تأکید دارند، محقق نشده و ما باید برای رسیدن به این امر بیش از پیش تلاش و برنامه‌ریزی کنیم. 

وی با اشاره به اتفاقات و مصائب غزه و نقش شبکه‌های اجتماعی در به تصویر کشیدن جنایات رژیم غاصب صهیونیستی نیز بیان کرد: یکی از جنبه‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی، امکانی است تا همه مردم دنیا مصائب زنان، مادران و کودکان فلسطینی و همچنین، میزان صبر و مجاهدت آنان را ببینند. 

اجرای پوش «قدردانیم»

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان هفته زن را برگزار کرد اما نگاهی به غزه نداشت، گفت: محور پویش ما در هفته زن، شناساندن قدر زنان ، ارج نهادن و تکریم زنان در همه اقشار، رده‌های تحصیلی، شغلی، سنی و ... است. امسال براساس نکات و پژوهش‌هایی که انجام شده، پویش «قدردانیم» به پاس تقدیر و تجلیل از همه زنان و نقش بی‎بدیل آن‌ها در حیات، مدنظر قرار گرفته که امیدواریم تمامی عزیزان تلاش کنند تا محوریت این شعار حفظ شود.

وی با بیان اینکه مجموعه‌ای از افتتاح‏‌ها را در هفته زن به‌ویژه در شنبه‌های «افتخار و امید» با گشایش زیرساخت‌های تازه مرتبط با حوزه بانوان شهر تهران شاهد خواهیم بود،‌ گفت: همچنین، بهسازی زیرساخت‌های قدیمی مرتبط با زنان کلید خورده که در واقع سال آینده را می‌توان «نهضت‌بهسازی» همه مجموعه‌های زنان نامید که ان‌شاءالله با همکاری و تلاش جدی شهرداران مناطق به سرانجام خواهید رسید.

اردبیلی با اشاره به نام‌گذاری ایام هفته بزرگداشت مقام زن نیز تصریح کرد: برای بسط پویش «قدردانیم» برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته از جمله اقدامات رسانه‌ای که بهره‌مندی از فضای مجازی، رسانه‌های محیطی، تلویزیون و... محورهای اصلی آن است. همچنین، تلاش کردیم تا زنان و مادران به صورت رایگان از برخی امکانات مانند بلیت رایگان مترو و اتوبوس، امکانات رفاهی اراضی عباس‌آباد، اکران فیلم در پردیس‌های سینمایی، امکانات ورزشی سازمان ورزش، امکانات تفریحی برج میلاد و ... تحت پویش «قدردانیم» با عنوان «شهر قدردان توست» در این ایام بهره‌‎مند شوند.

وی گفت: برگزاری جشن‌های خانوادگی در مناطق ۲۲ گانه در فضای عمومی پارک‌ها و برپایی ایستگاه‎های «قدردانیم» در معابر شهری و اهدای اقلام فرهنگی در آن‌ها و همچنین، میادین میوه و تره‏‌بار از سایر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام است.

زنان و مقاومت

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران همچنین، به همزمانی آغاز هفته بزرگداشت مقام زن با سالگرد شهادت سردار سلیمانی اشاره و اظهار کرد: نخستین روز این هفته با توجه به اتفاقات غزه و همزمانی با سالگرد شهادت سردار دل‎ها به طور ویژه به «زنان و مقاومت» اختصاص دارد. برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی، برپایی نمایشگاه عکس، شب خاطره و ... بخشی از این برنامه‎هاست.

وی با اشاره به برگزاری تجمع بانوان فاطمی در روز ۱۳ دی‎ماه در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) بیان کرد: پویش آزادی زنان و مادران زندانی جرایم مالی و غیر عمد نیز امسال برگزار خواهد شد.

اردبیلی همچنین، خواستار تقدیر ویژه از زنان شاغل در مشاغل خاص همچون زنان آتش‎نشان و رانندگان تاکسی شد و گفت: بازدید از مراکز نگهداری زنان آسیب‌دیده نیز در دستور کار هفته بزرگداشت مقام زن قرار دارد. 

وی تصریح کرد: همچنین، برگزاری جشن ویژه زنان شاغل شهرداری در برج میلاد، اکران فیلم سرهنگ ثریا در سطح مناطق، توزیع اقلام فرهنگی و هدایا در میادین میوه و تره‌بار، تقدیر از مادران کودکان استثنایی مدارس باغچه‏‌بان، برگزاری جشن ۵۰۰ نفره دختران نوجوان با عنوان «مادران آینده» و... بخشی از برنامه‏‌های اعلامی نهادهای تابعه شهرداری تهران در این ایام خواهد بود.

انتهای پیام
ارسال نظرات