خبرهای داغ:
گزارش؛

ستادهای مبارزه با موادمخدر و قاچاق کالا و ارز امامزاده‌هایی بدون معجزه

به همان نسبت که مسئولان مبارزه با مواد مخدر در خواب بوده و خود را به بی‌خیالی زده‌اند، مافیای مواد مخدر هوشیار بوده و از هر فرصتی برای به دام انداختن نوجوانان و جوانان به انواع مواد استفاده می‌کنند و سودهای کلانی به جیب می‌زنند.
کد خبر: ۸۸۸۵۱۰۱
|
۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده شمار معتادان کشور از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به 2 میلیون و ۸۰۰هزار نفر افزایش یافته است و البته اگر تعداد غیررسمی معتادان  نیز به این آمار اضافه شود به نوعی نباید به صحبت‌های اخیر دادستان کل کشور خورده گرفت و انتقاد کرد.

دادستان کل کشور در همایش رؤسای پلیس آگاهی استان‌های کشور با اشاره به عملکرد ستادهای مبارزه با موادمخدر و قاچاق کالا و ارز آنها را امامزاده‌هایی بدون معجزه نامیده و گفته است: «ستادی که رئیس جمهور رئیس آن است و اعضای موثری در آن می‌نشینند، چه خروجی‌ای داشته است. این مسئله نشان می‌دهد یک جای کار ایراد دارد. ما گاهی در لفافه صحبت کرده و به همدیگر تعارف می‌کنیم اما این ها برای مملکت سلامتی نمی‌آورد.»

اینکه می‌گوییم مافیای مواد مخدر هوشیار عمل می‌کند سخن گزافی نیست چرا که مجید کریمی معاون عملیات پلیس مبارزه با موادمخدر کشور از فعالیت باندهای مافیایی موادمخدر در فضای مجازی پرده برداشته و اعلام کرده است:« در حال حاضر شیوه کشت و مصرف موادمخدر به راحتی در فضای مجازی آموزش داده می‌شود و حتی علاوه بر آن فروش موادمخدر نیز از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد»

هر چند که وی گفته است از سال گذشته برای برخورد با موادفروشان مجازی از طریق هماهنگی با پلیس فتا وارد عمل شده‌اند و از ابتدای امسال چهار شبکه پخش‌کننده و فروشنده فضای مجازی دستگیر شده‌اند.

اما باید اذعان داشت برنامه‌های عملیاتی و موفقی برای مبارزه با باندهای مافیایی موادمخدر صورت نمی‌گیرد و در واقع یک جای کار می‌لنگد. برنامه‌های اجرا شده قدرت بازدارندگی ندارند و مجازات و تنبیه‌های در نظر گرفته شده برای مجرمان موادمخدر آن چنان که باید و شاید کارساز نیست.

به همان نسبت که مسؤولان مبارزه با مواد مخدر در خواب بوده و خود را به بی‌خیالی زده‌اند اما در مقابل مافیای موادمخدر هوشیار بوده و از هر فرصتی برای به دام انداختن نوجوانان و جوانان به انواع موادمخدر استفاده می‌کنند و البته سودهای کلانی به جیب می‌زنند.

این بلای خانمانسوز همانند افیون به زندگی فردی و اجتماعی مردم وارد شده و  تا تار و پود خانواده را از بین نبرد، دست‌بردار نیست. اگر پیش از این و ۲۰ سال قبل الگوی مصرف موادمخدر تک الگویی بود اما طی این مدت مواد مخدر از تک الگویی به چند الگویی تغییر یافته و موادمخدر سنتی به صنعتی افزایش یافته است.

بنابراین راهکارهای پیشگیری، درمان و مبارزه با این بلای خانمانسوز نیز ناکارآمد بوده و ما امروز شاهد هستیم که معتادان متجاهر در شهرها به راحتی جولان می‌دهند و روزانه هشت نفر بر اثر عوارض موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند.

در حالی که پلیس مبارزه با موادمخدر کشفیات موادمخدر را با آب و تاب اطلاع‌رسانی می‌کند اما سعید صفاتیان رئیس کارگروه مبارزه با موادمخدر تشخیص مصلحت نظام، میزان کشفیات را تنها ۱۰درصد اعلام می‌کند.

وی میزان مصرف موادمخدر در کشور را ۵۰ تن اعلام کرده و میزان کشفیات را تنها ۱۰ درصد و شاید هم کمتر از آن اعلام می‌کند.

متاسفانه در این میان زنان نیز از قافله اعتیاد عقب نمانده و بنا به گفته محسن روشن‌پژوه، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، سن شروع مصرف موادمخدر در زنان به کمتر از 30 سال کاهش یافته است و میانگین کلی سن شروع مصرف مواد در کشور 24.3 سال است، تجربه افراد مصرف‌کننده در مردان 24.1 سال و در زنان 26.2 سال است.

باید گفت افزایش جمعیت زنان معتاد در شرایطی است که اعتیاد زن در جامعه قبیح‌تر از مردان است اما عوامل بسیاری در جامعه دست به دست هم می‌دهند تا شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند تا زنان در جامعه ماهیت زنانه‌گی، مادری و همسر بودن خود را فراموش کرده و در دام موادمخدر می‌افتد و البته جامعه نیز در این زمینه مسؤول است.

البته  آمارهای رسمی دقیقی نیز از اعتیاد زنان در دست نیست و به گفته زهرا ساعی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، کمپ‌های ترک اعتیاد زنان نیز به درستی از این زنان حمایت نکرده و در بازتوانی آنها موفق نبوده‌اند بنابراین میزان مصرف موادمخدر در بین این زنان و بازگشت آنها افزایش پیدا کرده است.

وی معتقد است: ستاد مبارزه با موادمخدر باید ضمن برخورد جدی با سرشاخه‌ها و سرکرده‌های اصلی تولید موادمخدر صنعتی، سبب کاهش مصرف به ویژه در میان زنان شوند، متاسفانه با وجود تلاش‌های صورت گرفته، روش‌های فعلی مبارزه با موادمخدر نتیجه‌بخش نیوده است.

از آنجایی که طی سال‌های اخیر مصرف موادمخدر صنعتی از مواد سنتی پیشی گرفته است، زنگ خطر و هشدار به صدا درآمده است اما به نظر می‌رسد شیوه‌های برخورد با موادمخدر صنعتی پررنگ نیست و این موضوع باعث انتقاد زهرا ساعی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو شده است.

ساعی با انتقاد از اینکه  عزم جدی در مقابل تولید و توزیع موادمخدر صنعتی در کشور صورت نمی‌گیرد،  می‌گوید: در حال حاضر  موادمخدر صنعتی در آشپزخانه‌های داخل کشور تولید و توزیع می‌شود که کشف این مکان‌ها و جمع‌آوری آنها چندان مشکل نیست، متاسفانه تاکنون عزم جدی برای مبارزه با این نوع جرایم در کشور وجود ندارد.

آن چنان که در برخی موارد مشاهده می‌شود، آرایشگاه‌های زنانه نیز به محلی برای توزیع موادمخدر صنعتی در بین زنان تبدیل شده است و با تبلیغات و به عناوین مختلف همچون زیبایی، حفظ اندام زنانه، تبلیغ داروهای چاقی و لاغری و افزایش میل جنسی سعی می‌کنند مصرف مواد مخدر صنعتی را افزایش دهند و این همان موضوعی است که زهرا ساعی نیز آن را تائید کرده و اضافه می‌کند: متاسفانه موادمخدر در برخی آرایشگاه‌های زنانه به راحتی فروخته و گاهاً این مواد تحت عنوان  تبلیغات لاغری توزیع می‌شود.

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی نیز درباره مکمل‌های موجود در باشگاه‌های ورزشی و یا تبلیغ داروهای چاقی و لاغری و افزایش میل جنسی و در کنار آن استفاده دانشجویان و دانش‌آموزان از قرص‌های ترامادول برای موفقیت‌های تحصیلی هشدار داده و اعلام می‌کند: همه این تبلیغات منشاء تخریبی دارد و توطئه‌های دشمنان است.

محمدعلی نصرتی یکی از چالش‌های عمده جامعه را  مربوط به چند مسئله اجتماعی دانسته بود که یکی از مهمترین چالش‌ها، مسئله موادمخدر و روانگردان‌هاست.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۲ درصد مردم نسبت به پیامدهای موادمخدر نگران هستند، گفته بود: موادمخدر تبعات بسیاری بدی در خانواده‌ها به همراه داشته و دارد که شاید یکی از مهمترین آنها طلاق است و طبق آمارهای به دست آمده در حال حاضر ۵۵ درصد طلاق‌ها به موادمخدر مربوط بوده و دومین عامل مرگ و میر بعد از تصادفات نیز در اثر اعتیاد است.

وی اظهار داشت: متاسفانه دشمنان ایران اسلامی جوانان را چنان غرق فضای سایبری کرده‌اند که با تبلیغات مدیریت شده علاوه بر جوانان، افکار خانواده‌ها را نیز فریب می‌دهند.

 با وجودی که در کشور ستادها و نهادهای مختلفی در جهت مبارزه با موادمخدر فعال بوده و شهدای زیادی را تقدیم کرده است ولی باید گفت واقعیت‌های جامعه انکارشدنی نیست و حاکی از ناکارآمدی این نهادها و ستادها است.

 معصومه درخشان
ارسال نظرات
پر بیننده ها