شهرری «شهر خلاق کتابخوانی ایران» شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی ششمین همایش انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، از فرماندار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری به عنوان فعالان «شهر خلاق کتابخوانی ایران» تجلیل کرد.
کد خبر: ۹۲۱۸۰۵۷
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹

به گزارش سرویس سپاه خبر خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری، «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی ششمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران از شهرری به پاس فعالیتهای گسترده و نوآورانه در حوزه کتابخوانی تجلیل و لوح شهر برگزیده و خلاق را به «حسین توکلی کجانی» معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری اهدا کرد.

از میان 168 شهر شرکت کننده در رویداد پایتخت کتاب ایران، ابتدا «ری» به عنوان شهر خلاق و نمونه کنابخوانی ایران اعلام و سپس شهرهای بم، رفسنجان و اوز نیز این عنوان ارزنده را کسب کردند.

همچنین در رقابتی بسیار نزدیک، شهر «شیراز» عنوان ششمین پایتخت کتاب ایران برای سال 1399 را از آن خود کرد.

در این مراسم، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فرهنگ به عنوان گوهر ایران زمین یاد کرد و گوهر فرهنگ را کتاب دانست و بر اهمیت و جایگاه کتاب در فرهنگ و تمدن‌سازی اسلامی تاکید کرد و گفت: در پیمایش مصرف فرهنگی ایرانیان که انجام شده است، در جامعه کتابخوانان تقریبا نیمی از جامعه ایران کتاب می‌خوانند.

 

وزیر ارشاد گفت: فقط نیمی از جمعیت بالای ۱۵ سال ایران کتاب می‌خوانند که این برای ایران خوب نیست و در چشم‌انداز ده‌ساله این درصد باید افزایش داشته باشد.

وی افضافه کرد: در این پژوهش نشان می‌دهد ۳۵ و ۴ دهم درصد کتابخوان‌ها رمان می‌خوانند و ۲۶ درصد هم کتاب دینی می‌خوانند و رتبه بعدی مطالعه کتاب‌های تخصصی است.۴۷ درصد خانم‌ها رمان می‌خوانند و بیشترین مخاطب رمان، خانم‌ها و نوجوان‌ها هستند.

او افزود: رویدادهای پایتخت کتاب و جشنواره روستاهای دوستدار کتاب می‌تواند به تحقق افزایش کتابخوانی کمک موثری کند و پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب به مشارکت‌گرایی نهادی و اجتماعی تاثیر خوبی گذاشته است. هفت هزار شهر و روستا مجموعا در این رقابت حضور داشتند و این

حائز اهمیت است و چنین موضوعی تا الان نبوده است. همچنین در این مراسم ابراهیم حیدری، مدیرکل دفترمطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی بیان کرد: در برنامه پایتخت کتاب  ۱۶۸ شهر شرکت کردند،۳۷ شهر به مرحله نیمه‌نهایی رسیدند و پنج شهر به مرحله نهایی راه‌یافت. در ارزیابی تاثیر این رویدادها می‌توان گفت؛ مشارکت از ۶۰۰ روستا در سال اول به قریب  ۱۵۰۰ روستا در دوره ششم رسیده است. همچنین مشارکت ۶۰ شهر در دوره اول به ۱۷۰ شهر افزایش یافت.مجموعا ۷ هزار شهر و روستا در همه ادوار این رقابت‌ها شرکت کردند.

 گفتنی است، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری از ابتدای سال 1398 با تشکیل دبیرخانه ای مستقل برای رویداد پایتخت کتاب ایران، بیش از 200 برنامه شامل تاسیس کتابخانه، اقدامات زیربنایی و برنامه های توسعه ای و ترویجی در حوزه کتابخوانی با مشارکت ادارات، نهادها، بخشداری ها و دهیاری ها انجام داد و برنامه های نیز برای سال آینده در نظر گرفته است.

         

ارسال نظرات