کارشناس ارشد مسائل اجتماعی در جمع خانواده های پاسداران سپاه شهرستان چابهار بیان کرد:

پذيرش دو طرفه بودن حقوق و توجه به نقش همسري، اولين عامل در سلامت روان خانواده است

حجت الاسلام موسوی فاضل گفت: آرامش جامعه در گرو توسعه اخلاق و پایبندی به ارزش های الهی است.
کد خبر: ۹۳۲۴۴۹۰
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در چابهار،حجت  الاسلام و المسلمین موسوی فاضل خراسانی استاد کشوری و کارشناس ارشد مسائل اجتماعی در جمع خانواده های پاسداران سپاه شهرستان چابهار،گفت: مومن در جامعه متخلق به شش نوع اخلاق است که همانند پازل تکمیل کننده یک اجتماع آرام ، امن و روبه تعالی است .

وی از اخلاق خانواده، اخلاق اقتصادی، اخلاق جنسیتی، اخلاق شغلی، اخلاق عبادی و اخلاق اجتماعی به عنوان شش نوع اخلاق و خصوصیت مومن در جامعه یاد و بيان کرد: باید با دوری از نهلیسیم غربی و اومانیسم شرقی ، جامعه را به سمت اخلاق الهی بر گرفته از آموزه های دینی و اسلامی رهنمون کند .

وی با اشاره به اخلاق خانواده در اسلام، گفت: رسول خدا(ص) فرمودند: خدا رحمت كند زن و مردی را كه در خانه با يكديگر رفاقت داشته باشند، لذا هنر يک مرد يا زن اين نيست كه طوری رفتار كند كه همسرش به خاطر او در خانه بماند، بلكه هنر زن و مرد اين است كه طوری باشند كه بدون هم نتوانند زندگی كنند .

این کارشناس مسائل اجتماعی با بيان اين كه همسران بايد قابليت  هاي يكديگر را بشناسند، گفت: پذيرش دو طرفه بودن حقوق و توجه به نقش همسري، اولين عامل در سلامت روان خانواده است .

وی تصريح كرد: وجود پديده  هايی مانند طلاق، خودكشی، افسردگی، اعتياد الكترونيک و روابط فراخانواده كه مربوط به جوامع سكولار می باشد، در كشور ايران يک تناقض است .

حجت الاسلام موسوی فاضل، دانش  زدگی را يكي از معضلات جامعه دانست و گفت: مشكل امروز بشر عقل و جهل است نه دانش و سواد و چه بسا افراد تحصيلكرده ای هستند كه علمشان تحولی در آنان به وجود نمی   آورد .

حجت الاسلام موسوی فاضل خراسانی با بيان اين كه حقوق زن و شوهر دو طرفه است و تفاوت های آن به خاطر نوع كارآمديشان است، اظهار کرد: اين تفاوت های متنوع زيباست و فرصت محسوب می شود .

اين كارشناس مسائل خانواده با بیان این که درک واضح از حقوق متقابل زن و مرد در زندگی مشترک از مهمترین امور در تحکیم و آرام   بخشی به خانواده است، تاكيد كرد: پذيرش دو طرفه بودن حقوق و توجه به نقش همسری، اولين عامل در سلامت روان خانواده است و بنابراين همسران صاحب تكاليفی هستند كه بايد مراعات كنند .

وی از اخلاق اقتصادی به عنوان یک نوع از اخلاق مهم در زندگی یاد و ابراز کرد: در زندگی مشترک نباید مرد بخیل و زن ولخرج باشد، به اندازه‌ای که بخل، مرد را کوچک می‌کند، بخشندگی شکوه مرد را ظاهر می‌کند و همان اندازه که ولخرجی یک زن، یک روح حقیر را ظاهر می‌کند، بی‌اعتنایی یک زن به ظواهر دنیا، شکوه یک روح فاطمی را به نمایش می‌گذارد .

اين استاد برجسته با بیان این که فلسفه ازدواج فرزندآوری نیست، در تبیین اخلاق جنسیتی افزود : ازدواج در فرهنگ اسلامی عرفان محور، آرامش بخش و درمان کننده ناآرامی‌های روحی است که تکامل انسان را در پی دارد کما اینکه در زندکی انبیاء الهی زندگی مشترک 50 ساله حضرت ابراهیم خلیل با حضرت ساره بدون فرزند به آرامی طی می‌شود و امروز پس از گذشت یک سال از زندگی مشترک زوجین در راهرو های دادگاه دنبال علاج درد‌های خود می‌كردند .

وی در شرح اخلاق شغلی اظهار كرد: مومن در محل کار خود یک فرد نیست بلکه فراتر از یک فرد بلکه یک جریان زایا، پویا و متهد و متخصص است که به مثابه خیر کثیر، پرکار و پرقدرت مسولیت‌های خود را انجام می‌دهد و با توجه به رزق حلال از رانت‌خواری و ویژه‌خواری چشم‌پوشی می‌کند .

وي به وجود اخلاق عبادی در مومن اشاره کرد و گفت: در بیان روانشناسی تربیت ۷۵ درصد تربيت فرزند در نظام تربيتی از طريق «مشاهده» و ۲۵ درصد از طريق «تذكر» است و چنانچه فرزند در خانه عبادت عارفانه ببیند، رفاقت و دلبری ببیند به سمت عبادت و رشد تکامل سوق پیدا می‌کند اما اگر در خانه فریاد، عصبانیت و دعوا و درگیری ببیند با هراس و دلهره و ناآرامی‌های روحی رشد می‌کند که بعدها تبعات زیادی را به دنبال دارد .

حجت الاسلام موسوی فاضل با تاكيد بر اين كه اگر والدين اخلاق خود را متعالی كنند، فرزندان نيز آنان را الگوی خود قرار می   دهند، خاطرنشان کرد: اگر فرزند از پدر و مادری كه نماز می   خوانند ظلم و ستم ببيند باورهای توحيدی او متزلزل خواهد شد .
ارسال نظرات