همزمان با فرا رسیدن هفته قوه قضائیه:

نشست مطبوعاتی رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان

زاهدان-رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله بهشتی و 72 تن از یاران امام (ره) گفت: هفته قوه قضائیه هفته بزرگداشت یکسال تلاش همکاران در گسترش و ایجاد عدالت در کشور است .
کد خبر: ۹۳۵۲۶۵۲
|
۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در نشست مطبوعاتی که به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضائیه در سالن شهید بهشتی زاهدان برگزا شد، ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله بهشتی و 72 تن از یاران امام(ره) گفت: هفته قوه قضائیه هفته بزرگداشت یکسال تلاش همکاران در گسترش و ایجاد عدالت در کشور است .

حجت الاسلام علی مصطفوی با اشاره به این مطلب که اگر عیب و نقصی در کار مدیران سازمانها وجود داد باید به آنها گوشزد شود و آنها پاسخگو باشند، افزود: در سال گذشته با بیش از 108 مدیر متخلف در استان برخورد و 523 مدیر نیز به مراجع قضائی معرفی شده اند.


این مسئول با تاکید بر این مطلب که  تخلفات مالی کشف شده در سال گذشته 1146 میلیارد ریال که میزان وجوه برگشتی به بیت المال 639 میلیارد ریال بوده است، ادامه داد: در سال 1399 مجموع پرونده های وارده به دادگستری های استان بالغ بر 269 هزار پرونده بوده است که بیش از 291 هزار پرونده رسیدگی و 22715 پرونده نیز مختومه گردیده است .


رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: در خصوص هوشمند سازی و استفاده از روشهای نوین گامهای خوبی در استان برداشته شده و 12000 پرونده بصورت کاملا الکترونیکی رسیدگی و در سه ماهه اخیر نیز 3400 پرونده تمام الکترونیک در استان تشکیل و در حال رسیدگی است .


وی نرخ رشد ابلاغ الکترونیک در استان را بیش از 83 درصد عنوان نمود و افزود: کل ابلاغیه های صادره در استان بیش از یک میلیون و از این مقدار 882 هزار و 505 ابلاغ الکترونیک صادر گردیده است.


مصطفوی نیا یکی از مزیتهای ابلاغ الکترونیک را حفظ حرمت اشخاص عنوان نمود و افزود: ابلاغ الکترونیک در استان بیش از یک میلیون و 765 هزار و ده برگه صرفه جویی اقتصادی بهمراه داشته است.

وی یکی از ظرفیتهای خوب استان را حل و فصل دعاوی و اختلافات با استفاده از نفوذکلام ریش سفیدان و بزرگان عنوان کرد و ادامه داد: در همین راستا در سال گذشته برای 1000 نفر ابلاغ همیار شورا صادر گردیده است که منجر به صلح و سازش 40 فقره پرونده قتل عمدی در استان شده است.


وی یکی از سیاستهای محوری قوه قضائیه را کاهش جمعیت کیفری دانست و افزود: در سال گذشته بیش از 14 هزار مرخصی برای 8327 نفر اعطاء گردیده و 462 نفر با آزادی مشروط به آغوش خانواده های خود بازگشتند.


رئیس کل دادگستری استان ادامه داد: در سال گذشته 600 نفر مورد عفو قرار گرفتند و 345 نفر نیز از زندانهای استان آزاد گشتند.


وی فراهم سازی بستر ملاقات الکترونیک زندانیان با خانواده های خود در سال گذشته را از دیگر خدمات دستگاه قضائی در استان عنوان نمود و افزود: بیش از 1600 مورد ملاقات و بازدید همکاران قضائی در سال گذشته برای رفع مشکلات زندانیان صورت گرفته است.


وی راه اندازی دادرسی الکترونیک بدون اعزام زندانی به دادگاه ها را از دیگر خدمات دستگاه قضائی عنوان و تصریح کرد: 1800 فقره پرونده زندانی دار به صورت الکترونیکی و بدون اعزام زندانی در استان رسیدگی گردید.


حجت الاسلام مصطفوی نیا تصریح کرد: در سال گذشته 127 نفرزندانیان جرائم غیر عمد با کمک ستاد دیه استان و کمکهای مردمی آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند.


وی میزان رفع تصرف از اراضی ملی و منابع طبیعی استان در سال گذشته را بیش از 1700 هکتار عنوان نمود و افزود: افرادی که نسبت به اموال عمومی و اراضی ملی دست درازی می کنند بدانند که قانون به سراغ آنها میرود و بصورت قاطعانه با آنها برخورد می نماید.


رئیس کل دادگستری استان در پایان بیان داشت: برای تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضائی 2467 دیدار مردمی برگزار گردید که یکی از مهمترین خواسته های آنان تسریع در روند رسیدگی به پرونده ها و درخواست اعمال ماده 477 بوده است.

ارسال نظرات