خبرهای داغ:

۱5 درصد مردم خراسان شمالی آسم دارند

دکتر احمد وثوقی مطلق استادیار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به مناسبت ۱۳ اردیبهشت روز جهانی آسم گفت: در استان بین ۸ تا ۱۵ درصد افراد به این بیماری مبتلا هستند.
کد خبر: ۹۴۳۰۱۱۲
|
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر وثوقی مطلق فوق تخصص آسم وآلرژی و سیستم ایمنی استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: آسم یک بیماری التهابی و مزمن راههای هوایی است که در آن راه‌های تنفسی بدلیل التهاب متورم و تنگ شده و بیش از اندازه مخاط تولید می‌کند و این امر سبب به وجود آمدن مشکلات تنفسی، سرفه، تنفس صدا دار و تنگی نفس میشود.
بدلیل اهمیت و شیوع بالای این بیماری و همچنین آگاهی دادن این بیماری به مردم و مراقبین سلامت ؛سازمان جهانی آسم اولین سه شنبه ماه می میلادی را روز جهانی آسم نامیده است.
شعار امسال 《بستن وقفه ها در مراقبت از آسم است》

منظور از این شعار این است که برای درمان کامل این بیماری؛ بین پزشک و بیمار و مراقبین بهداشتی و مصرف درست دارو توسط بیمار وقفه هائی وجود دارد که باید برطرف شود .

 

وی با اشاره به علائم بیماری آسم گفت: آسم یک بیماری مزمن ریوی است و علائم بسیار متغیر دارد ولی شایعترین علائم آن سرفه، تنگی نفس،کم آوردن نفس واحساس فشار روی قفسه سینه و تولید خلط است.

این پزشک فوق تخصص تاکید کرد: اصحاب رسانه می‌توانند نقش مهمی در آگاهی دادن به مردم درباره این بیماری ایفا کنند ، سرفه و خلط در این بیماری علت عفونی ندارد بنابراین آنتی بیوتیک در درمان آسم هیچ جایگاهی ندارد . باتوجه به مزمن بودن بیماری، لازم است مراقبین بهداشتی برای آگاهی مردم در شناساندن این بیماری دخالت کنند و توصیه اکید کنند که دارو را بدون اجازه پزشک قطع نکنند چرا که علائم این بیماری خوشبختانه کاملا قابل کنترل است.

وثوقی مطلق افزود: سایر علائم بیماری میتواند به صورت سرفه های طولانی بعد از سرماخوردگی ، عدم تحمل ورزش و خس خس باشد؛ که ماهیت این علائم تکرار شونده است یعنی در مواجه با عوامل ویروسی و آلاینده ها و سایر محرکها علائم بیمار عود می کند به این دلیل است که گاها به اشتباه بعنوان عفونت درمان می شود

استادیار دانشگاه گفت: در خراسان شمالی در خصوص آسم‌ و راه های پیشگیری از آن، تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهد، در خراسان شمالی آلرژی کمتر از استان‌های پرجمعیت است زیرا خوشبختانه هنوز بافت روستایی در استان حفظ شده است .

گفتنی است: از جمله راه‌های جلوگیری از آسم، عدم مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک‌ها ، استفاده از غذاهای سالم و خانگی و پرهیز از مصرف بی رویه فست فود ها و فعالیت بدنی مناسب و مرتب؛ عدم استعمال دخانیات و پرهیز از استرس می‌توان اشاره کرد.

انتهای پیام/محسن محمدی

ارسال نظرات
پر بیننده ها