یک پیشنهاد به سیستم آموزشی کشور؛

برای افزایش مهارت و یادگیری دانش‌آموزان، خوردن صبحانه را در مدارس فعال کنید

یک کارشناس ارشد حوزه آموزش گفت: در میان مسایل مختلف آموزشی، تربیتی و اخلاقی که در حیطه وظایف آموزش و پرورش است، چگونه می‌توان با ایجاد محیطی امن دانش آموزان را تشویق به خوردن صبحانه‌ی دسته جمعی کنیم؟
کد خبر: ۹۵۷۰۶۹۵
|
۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، ریحانه اخلاقی با بیان اینکه همیشه یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها خوردن صبحانه فرزندانشان در ایام تحصیل است و آن‌ها را با چالش‌های متفاوتی رو به رو می‌کندف اظهار کرد: تغذیه مناسب باعث تأثیر مثبت بر عملکرد ذهنی می‌شود و نقش مهمی در فرآیند یادگیری دارد. مواد غذایی متنوع و سالم مبتنی بر هرم غذایی، انرژی مورد نیاز مغز را فراهم می‌کنند و تأثیر مستقیم بر حافظه، تمرکز و توانایی حل مسائل دارند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مهمترین وعده یعنی صبحانه با فراهم کردن انرژی و مواد غذایی مورد نیاز، کمک می‌کند تا تمرکز، حافظه و یادگیری بهبود یافته و افزایش قند خون پس از صبحانه می‌تواند به بهبود عملکرد مغزی کمک کند، با ارائه یک گیشنهاد به سیستم آموزشی کشور افزود: با توجه به محدودیت زمانی صرف صبحانه در منزل و از طرفی اهمیت آن، نمیتوان این وعده‌ی غذایی را حذف یا محدود کرد؛ بنابراین به نظر می‌رسد صرف صبحانه در مکانی آرام، بهداشتی و صمیمی، کمکی برای حل این چالش باشد.

اخلاقی با اشاره به برخی از بهترین مواد غذایی توصیه شده برای وعده غذایی صبحانه دانش‌آموزان گفت: صبحانه‌های متشکل از حبوبات غذا‌هایی مانند خوراک لوبیا به همراه قارچ، عدسی و... که دارای فیبر، پروتیین، انواع ویتامین‌های K,B,C و مدادمعدنی و آنتی اکسیدان‌ها هستند و همچنین میوه‌ها (خشک یا تازه) مثل موز، سیب یا توت که دارای ویتامین‌ها و فیبر مفید هستند می‌تواند از عناصر اصلی تشکیل‌دهنده یک صبحانه خوب برای دانش‌آموزان باشد.

این کارشناس ارشد حوزه آموزش ادامه داد: پروتئین‌ها شامل تخم‌مرغ به همراه نان و همچنین لبنیات‌ها که منابع خوبی از کلسیم برای رشد استخوان هستند برای ارائه انرژی پایدار به کودکانمی‌تواند مفید باشد.

اخلاقی با بیان اینکه با توجه به اهمیت خوردن صبحانه بسیاری از دانش‌آموزان نسبت به خوردن صبحانه اهمینتی نمی‌دهند که همین امر موجب کاهش سطح انرژی و یادگیری آنان می‌شود، ادامه داد: پمدرسه به عنوان محلی برای صبحانه گروهی می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد: گروه همسالان که با یکدیگر صبحانه می‌خورند، می‌توانند تأثیرات مثبتی بر تجربه مدرسه و یادگیری داشته باشند. این تأثیرات می‌تواند ارتباطات اجتماعی را تقویت کند و این فرصت را به دانش‌آموزان بدهد که با هم ارتباط برقرار کنند. همچنین مدرسه می‌تواند نقش مهمی در توصیه در مورد تغذیه سالم و صبحانه منظم داشته باشد و بر اهمیت این موضوع آگاهی ایجاد کند..

این کارشناس ارشد حوزه آموزش در خصوص دیگر فواید خوردن صبحانه دانش‌آموزان در مدارس افزود: ایجاد روحیه و انگیزه، تسهیل برنامه‌ریزی زمان و کاهش نگرانی والدین از دیگر فواید خوردن صبحانه دانش‌آموزان در مدارس است، زیرا صبحانه گروهی در مدرسه می‌تواند به عنوان یک آغاز مثبت برای روز مدرسه عمل کند و بر روحیه دانش‌آموزان تأثیر بگذارد و برای والدینی که به دلیل مسائل زمانی نمی‌توانند صبحانه فراهم کنند، امکان دادن صبحانه در مدرسه ممکن است یک راه‌حل مفید باشد.

وی در خصوص راهکار‌های اجرای این پیشنهاد در مدارس تصریح کرد: برای تشویق همه دانش‌آموزان به خوردن صبحانه در مدرسه، می‌توان از راهکار‌هایی استفاده کرد که شامل برگزاری برنامه‌های تحت عنوان صبحانه دوستانه، آموزش در مورد اهمیت صبحانه با همکاری با والدین، استفاده از مطالب تبلیغاتی جذاب و برگزاری رویداد‌های خاص است

اخلاقی گفت: ایجاد برنامه‌های جذاب تحت عنوان صبحانه دوستانه می‌تواند افراد را به شرکت و خوردن صبحانه ترغیب کند؛ البته فراهم کردن گزینه‌های مختلف و متنوع از صبحانه، از جمله میوه‌ها، نان وپنیر و گردو، خوراک لوبیا عدسی، کیک‌های خانگی و... هم می‌تواند جذابیت خوردن صبحانه را افزایش دهد.

این کارشناس تغذیه در ادامه افزود: اطلاع‌رسانی به والدین در مورد اهمیت صبحانه و تشویق آن‌ها به فراهم کردن صبحانه برای فرزندانشان می‌تواند تأثیرگذار باشد. همچنین درگیر کردن آن‌ها در برپایی سفره‌های صبحانه‌ی مدرسه و یا رویداد‌های خاص، داخل مدرسه ممکنست به افزایش انگیزه در دانش آموزان کمک کند.

اخلاقی تاکید کرد: هرچند که صبحانه گروهی در مدرسه مزایایی دارد، اما خوردن صبحانه با نظارت والدین خصوصا مادر جایگاه خود را داشته واهمیت احترام به تفضیلات دانش‌آموزان و خانواده‌ها و وضعیت اقتصادی و معیشتی نیز باید در نظر گرفته شود.

وی اظهار کرد: نخوردن صبحانه می‌تواند اثرات نامطلوبی بر روند یادگیری داشته، عملکرد مغز را کاهش داده و قدرت یادگیری و حافظه را تحت تأثیر منفی قرار بدهد. همچنین باعث حواس‌پرتی و عدم تمرکز دانش‌آموزان بر روی درس می‌شود و عملکرد تحصیلی دانش‌آموز را به شدت کاهش می‌دهد. عوارضی مانند سرگیجه و تهوع برای دانش‌آموز، تحلیل قوای بدنی، تضعیف عزت نفس و اعتماد به نفس دانش‌آموز، سلامت کودک و نوجوان را در دراز مدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اخلاقی در پایان گفت: با توجه به موارد مطروحه به نظر میرسد انجام چنین طرح‌هایی در مدارس سراسر کشور در تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری‌های کلان با در نظر گرفتن راهکار‌های متناسب با نیاز‌های (سنی، جنسی، اقلیمی و فرهنگی) دانش‌آموزان می‌تواند در راستای تحقق کیفیت و عدالت آموزشی و یادگیری مؤثرتر باشد. حتی پیشنهاد می‌شود این طرح در یکی از استان‌ها بصورت کامل و جامع با همکاری دستگاه‌ها و نهاد‌های زیربط و مسول با همکاری و هماهنگی خانواده‌ها بصورت پایلوت صورت گرفته و اثرات آن سنجش و ارزیابی گردد و در صورت دستیابی به نتایج مطلوب به تمامی استانها، شهرستانها، و روستا‌ها تسری یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات