خبرهای داغ:
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی:

ساختار و کارکرد دانشگاه و حوزه باید نیاز محور باشد

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بررسی هم‌پوشانی وحدت دانشگاهیان و حوزویان را با هم و پیوند بین علوم انسانی با دیگر علوم را یک ضرورت برشمرد و گفت: ساختار و کارکرد دانشگاه و حوزه باید نیاز محور و برای حل نیازهای جامعه باشد.
کد خبر: ۹۱۹۹۷۷۹
|
۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴

ساختار و کارکرد دانشگاه و حوزه باید نیاز محور باشدبه گزارش خبرگزاری بسیج از ملایر، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در همایش هفته پژوهش و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر بیان کرد: پیوند حوزه و دانشگاه باید در مسیر کارآمدی کشور باشد، آن زمان می‌توان گفت وحدت شکل گرفته و بالنده می‌شود.

وی عنوان کرد: هر اندازه دانشگاهیان و حوزویان در کارکردهای جامعه، رفع نیازها و بالندگی جامعه با هم همکاری داشته باشند، به طور قطع این وحدت توسعه پیدا می‌کند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بررسی هم‌پوشانی وحدت دانشگاهیان و حوزویان را با هم و پیوند بین علوم انسانی با دیگر علوم را یک ضرورت برشمرد و اظهار داشت: ساختار و کارکرد دانشگاه و حوزه باید نیاز محور و برای حل نیازهای جامعه باشد.

وی به چگونگی وحدت حوزه و دانشگاه در دوره تمدن اسلامی و وجود متفکرانی همچون ابن هیثم، بوعلی سینا، فارابی و زکریای رازی اشاره کرد و گفت: در تمدن گذشته، علم در مسیر کارآمدی بود و پیوند عمیقی بین علوم انسانی و طب بوعلی سینا و سایر علوم بود.

خسروپناه ضمن مقایسه کاربرد دانشگاه‌ها در کارآمدی جامعه در تمدن گذشته و دوره معاصر و تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ بیان کرد: ساختار دانشگاه برای رفع نیازهای جامعه نبود، در حالی که تاسیس دارالفنون امیرکبیر نیاز محور بود.

وی با بیان اینکه ساختار دانشگاه تهران رفع نیازهای جامعه نبود، به رشد علمی کشور از رتبه ۱۰۰ در قبل از انقلاب به رتبه ۱۶ در حال حاضر اشاره کرد و افزود: این در حالی است که کمتر از ۱۰ درصد اساتید دانشگاه در رشد علمی کشور مشارکت داشتند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ساختار دانشگاه‌های ما آموزش محور است و در نسل دوم، دانشگاه‌ها به سمت پژوهش محور حرکت کرده‌اند.

خسروپناه به دانشگاه کارآمد در نسل سوم دانشگاه‌ها و نیاز روز جامعه اشاره و اظهار کرد: در حوزه علوم انسانی در دانشگاه‌های آزاد کشور ۱۰ هزار نفر هیات علمی، پنج هزار نفر مربی، چهار هزار و ۵۰۰ نفر استادیار و کمتر از ۵۰۰ نفر استاد تمامِ دانش‌یار هستند و این بدان معنا است که سطح پژوهش در دانشگاه پایین و دانشگاه‌های ما آموزش محور هستند.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از اساتید دانشگاه‌های کشور در رشد علمی کشور مشارکت دارند و عمدتا آموزش محور و درصد بسیار اندکی کارکرد محور هستند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه وضعیت حوزه‌ها نیز بهتر از دانشگاه نیست، گفت: شرایط پژوهش در حوزه‌های علمیه کشور حدود پنج درصد و ۹۵ درصد آموزش محور هستند.

خسروپناه به چگونگی رابطه فقه، علم و حکمت با علوم انسانی و پیوند فلسفه با سیاست اشاره و بیان کرد: هر گاه دانشمندان ما دانش خود را با جامعه پیوند زدند، توانستند در علوم مختلفی همچون هسته‌ای، سلول های بنیادی و فناوری موفق شوند.

وی همچنین به کارکرد علم با جامعه در حوزه‌های حقوقی اشاره کرد و گفت: نظام حقوقی و فقه ما ناکارآمد است، در حالی که فقه باید نیازهای حقوقی را رفع و در مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه هنر نیز با مشکل مواجه هستیم، افزود: در جذب رشته‌های هنری در دانشگاه‌ها نیاز محور نیستیم.

خسروپناه در عین حال از روند ساخت سریال‌های خانگی انتقاد کرد و گفت: این سریال‌ها از فیلم‌های مبتذل هالیوودی بدترند، چراکه لاکچری‌ترین زندگیها را نمایش می‌دهند و انتظارات حداکثری در نسل جوان ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه ما با هنر مرتبط نیستند، ادامه داد: انتظارات حداکثری ایجاد کردن و جنایت‌های پشت سر هم نشان دادن، ابتذال است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی از روسای دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ملایر درخواست کرد: نیازهای این شهرستان را بررسی و در مسیر رفع این نیازها حرکت کنند.

خسروپناه گفت: این وحدت دانشگاه و حوزه در راستای نیازهای جامعه موجب می‌شود یک وحدت سیستماتیک ناظر به هدف تحقق پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات