ردپای بیت کوین در قطعی برق/کشف 6 مزرعه بیت کوین در استان ایلام

سخنگوی شرکت توزیع برق استان ایلام گفت: هجوم کسانی که به استخراج رمز ارزها وارد شده اند، موجب شده تا علاوه بر مصرف برق بالا با تعرفه ارزان،سهمی از خاموشی های اخیربه فعالیت این شبکه ها دراستان و کشور اختصاص یابد.
کد خبر: ۹۳۴۶۱۶۸
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از ایلام، یکی از داغ ترین اخبار حضوری و مجازی بین مردم در این روزها، پدیده نو ظهور ارز دیجیتال و بیت کوین است که بسیاری از مردم جهان را با هدف ثروتمند شدن،  به خود مشغول کرده است.

بیت‌کوین یک ارز رمزنگاری شده، غیرمتمرکز است که به اصطلاح استفاده کنندگان، بانکی بدون دفتر و فاقد مکان مشخص است که مرکزیت و  ناظر خاصی نداشته و هیچ فردی تا کنون ادعای مسئولیت این شبکه را اعلام نکرده است. شبکه‌ای متشکل از کامپیوترها و دستگاه‌ های پیشرفته که در دنیا شهرت بسیار داشته و استفاده کنندگان آن به نام ماینر یا استخراج کننده شناخته شده اند.

اما دستگاههای مورد استفاده استخراج کنندگان بیت‌کوین، بدلیل استفاده شبانه روزی نیازمند مصرف برق بسیاری هستند و به تبع آن استفاده کنندگان ارز دیجیتال در این شرایط سخت ناشی از کاهش تولید برق در کشور، تاثیرات منفی را بر این صنعت مهم ملی بر جای گذاشته اند.

چراکه تنها سیستمهای مجهز به سخت افزارهای  قدرتمند و با توان پردازشی بسیار بالا، از پس اجرای الگوریتم های بیت کوین بر می‌آیند و طبیعتاً این سیستم ها نیازمند مصرف برق بالایی هستند.

خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری استان ایلام، در این بخش خبری در راستای فعالیت مزارع بیت کوین در استان و تمهیدات شرکت توزیع نیروی برق ایلام برای مقابله با این مسئله به گفتگو با سخنگوی این شرکت پرداخته است.

فاجعه بیت کوین در صنعت برق

محمد محمدیان شمالی سخنگوی شرکت توزیع برق استان ایلام، با بیان اینکه قضیه بیت کوین به صورت مستقیم با مصرف برق در ارتباط است اظهار کرد: در واقع پردازنده ای که قرار است رمز دیجیتال را مورد استفاده قرار دهد و از سیستمهای کامپیوتری، پردازش شکل بگیرد، نیازمند فعالیت 24 ساعته است و طبیعتاً این پدیده با گرما و مصرف برق بسیاری مواجه می شود.

وی افزود : علاوه بر مصرف برق دستگاه مذکور، جهت تهویه محیط دستگاه بیت کوین معمولاً بصورت شبانه روزی از کولرگازی برای خنک کردن و تهویه محیط استفاده می شود که این مسئله نیز در روند افزایشی مصرف برق تاثیر بسزایی خواهد داشت.

کشف 6 مزرعه بیت کوین در استان ایلام

سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام در ادامه اظهارات خود، با بیان اینکه تا کنون 6 مورد مزرعه بیت کوین در مناطق مختلف استان ایلام کشف شده است عنوان کرد: نمی توان مدعی شد که خاموشی ها و نوسانات برق پیش آمده بطور قطع مربوط به فعالیت مزرعه های بیت کوین است، اما هجوم کسانی که به استخراج این رمز ارزها ورود کرده اند، موجب شده تا علاوه بر مصرف برق بالا با تعرفه ارزان، طبیعتاً سهمی از خاموشی های اخیر، به فعالیت این شبکه ها در استان و کشور اختصاص یابد.

حال و روز مصرف برق خوب نیست

محمدیان شمالی، قطعی های گسترده برق در روزهای اخیر را ناشی از پارامترهای مختلف دانست و تصریح کرد: مهمترین دلیل این مسئله مربوط به کاهش تولید بوده و در واقع میزان تولید برق ارتباط مستقیمی با میزان مصرف خواهد داشت، چراکه در هر بخشی از شبکه که مصرف بیش از ظرفیت برق‌رسانی رخ دهد، چاره ای جز قطعی و خاموشی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز بدلایل عدیده ای همچون کاهش ظرفیت نیروگاههای برق آبی، بهره برداری زود هنگام چاههای کشاورزی و گرمای بسیار زیاد هوا، تولید نمی تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد و طبیعتاً هنگامی که تولید در شرایط خوبی نباشد،  باید مصرف را  به آن میزان کاهش داد.

مردم فعالیت مزرعه های بیت کوین را گزارش دهند

سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام در پایان اظهارات خود، با دعوت مردم به مصرف بهینه برق اظهار کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان در راستای کاهش قطعی های برق و مبارزه با استخراج کنندگان 3 فعالیت عمده و مهم را صورت داده است.

وی، پایش مصارف، پیگیری مصارف و انشعابات مشکوک و بازدید حضوری از انشعاباتی که مصرف برق آنها به شدت در حال افزایش است را از جمله تمهیدات شرکت توزیع نیروی برق استان برشمرد و تصریح کرد: ابلاغ به مامورین قرائت، تعریف کردن سیستم پاداش برای شناسایی خاطیان و اعلام عمومی به تشویق گزارش مزرعه های بیت کوین، از دیگر اقدامات این شرکت بوده که از طریق رسانه های دیداری، شنیداری، تلویزیونی و رادیویی به مردم اطلاع رسانی شده است.


خبرنگار: فرشته نیازی

ارسال نظرات