خبرهای داغ:

تقویم کوچ عشایر خراسان شمالی تغییر می یابد

خراسان شمالی رئیس بسیج عشایر خراسان شمالی از تغییر تقویم کوچ عشایر این استان خبر داد.
کد خبر: ۹۳۹۶۸۶۰
|
۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷

عقیل غلامی در گفت و گو با بسیج، با اشاره به برگزاری جلسه ای مشترک در استانداری خراسان شمالی با حضور روسای بسیج عشایری خراسان شمالی، رضوی و گلستان اظهارکرد: قبل از برگزاری این جلسه، مشکلات عشایر خراسان شمالی در ۶ کارگروه مطرح، بررسی و تصمیماتی مصوب و در جلسه مطرح شد.

وی گفت: بیشتر اوقات عشایر خراسان شمالی برای کوچ به مناطق ییلاقی و قشلاقی با مشکل مواجه بود و اداره کل منابع طبیعی نسبت به کوچ زودرس آن ها مخالفت می کرد.

وی افزود: با پیگیری های انجام شده مصوب شد تا تقویم کوچ عشایر تغییر یابد و بر اساس شرایط آب و هوایی و جوی تعیین شود.

میزان سهمیه نهاده های دامی عشایر خراسان شمالی افزایش می یابد

غلامی به مشکل عشایر در ارتباط با نهاده های دامی نیز اشاره کرد و گفت: عشایر این استان به کمبود نهاده های دامی، گرانی آن و کیفیت مواجه هستند که مقرر شد با کمک نیروهای بسیج نظارت های لازم بر روی کارخانه های تولید خوراک دام انجام شود که کنسانتره باکیفیت تولید و در اختیار جامعه عشایری قرار گیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مقرر شد تا سهمیه عشایر این استان برای نهاده های دامی افزایش یابد.

تصویب ساخت خانه مقاوم برای عشایر استان

وی بیان کرد: تصرف مراتع در حوزه ایل راه های عشایر از دیگر مشکلات این قشر بود که مقرر شد تا اداره کل منابع طبیعی نظارت های خود را بر روی این بخش بیشتر کند.

این مقام مسئول توضیح داد: متاسفانه دیده می شد که مراتع موجود در ایل راه های عشایر توسط برخی از افراد شخم زده و تبدیل به زمین کشاورزی می شد.

وی از تصویب ساخت خانه مقاوم برای عشایر نیز خبر داد و گفت: خانه های عشایر که در مراتع ساخته می شد از جنس خشت و  گل بود که با انجام بارندگی دچار تخریب می شد. با پیگیری های انجام شده مقرر شد تا عشایر بتوانند در مراتعی که دارای پروانه چرا دارند خانه هایی با خشت و سیمان بسازند.

مدیریت جلوگیری از آتش سوزی اموال عشایر توسط فرمانداری مراوه تپه

وی یکی از مهمترین معضلات عشایر طی چند سال اخیر آتش سوزی سیاه چادر، انبار علوفه و  ... از سوی تعدادی افراد هم در این استان و در استان گلستان بیان کرد و افزود: این مشکل در کارگروه امنیت مورد بررسی قرار گرفت و طی امروز مقرر شد تا در فرمانداری شهرستان مراوه تپه در استان گلستان جلسه ای برگزار و فرمانداری آنجا مدیریت این موضوع را در دست بگیرد.

پیگیری ها برای افزایش سهمیه سوخت عشایری

رئیس بسیج عشایری خراسان شمالی از افرایش سهمیه آرد جمعیت عشایر خراسان شمالی نیز خبر داد و اظهارکرد: میزان سهمیه آرد عشایر در خراسان شمالی ۱۲ کیلوگرم و در استان گلستان ۶ کیلوگرم بود که مقرر شد تا این سهمیه در استان گلستان نیز به ۱۲ کیلوگرم برسد.

وی ادامه داد: همچنین در این جلسه مقرر شد تا پیگیری افزایش سوخت عشایر به ۲۰۰ لیتر نیز انجام شود.

به گفته وی هم اکنون سهمیه سوخت عشایری ۱۲۰ لیتر است.

غلامی اظهارکرد: از سوی دیگر پیگیری خواهد شد تا سهمیه سوخت عشایری به صورت یک جا به این افراد اختصاص یابد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها