خبرهای داغ:

مهم ترین معیارهای کفویت با نگاه به ازدواج پیامبر و خدیجه (س)

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه شکست در ازدواج ها ابتدا به انتخاب و بعد به چگونگی زندگی زوج بر می گردد ، گفت: در انتخاب همسر باید به معیارهای هم کفو بودن توجه داشت که در این زمینه توجه به سبک انتخاب همسر از سوی پیامبر و خدیجه (س) به عنوان یک الگوی فرازمانی قابل توجه است، سبکی که شأنیت خانوادگی و پاک زیستی را مهم ترین معیارهای هم کفوی می داند.
کد خبر: ۸۹۵۶۹۳۶
|
۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، به مناسبت سالروز پیوند مقدس پیامبر (ص) و خدیجه کبری(س) به بررسی و تبیین معیارهای هم کفو بودن در انتخاب همسر پرداخت و گفت: معیارهای انتخاب همسر از سوی پیامبراسلام (ص) و خدیجه (س) می توانند خط و الگویی امروزی برای جوانان باشد.

 

 

وی در ادامه با تبریک این روز خجسته، اظهار داشت: این تصور نادرستی که فکر کنیم پیامبر اسلام(ص) و خدیجه (س) آنقدر آسمانی هستند که دست ما به آنها نخواهد رسید! بله اگر شأن پیامبری را در نظر بگیریم ما قادر به رسیدن به چنین مرتبتی نیستیم ولی به عنوان یک انسان که خداوند هم در قرآن فرموده است (تو را مثل بقیه همنوعانت آفریدم) می توانیم از ایشان به عنوان الگویی برای انتخاب روش زندگی در عصر کنونی تبیعیت داشته باشیم.

 

این کارشناس فرهنگی سالروز ازدواج پیامبر با خدیجه (س) را روز باشکوهی دانست و افزود: افسوس که رسانه ها و فضای فرهنگی – اجتماعی جامعه  به اندازه شأن چنین روز مبارکی به آن نمی پردازند! اگر چه این توقع از نظام اسلامی می رود که با فرهنگ سازی به صورت جهانی این بزرگداشت را برگزار کند.

 

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: ما معمولا مناسبت هایی که با شهادت ها در ارتباط است نه تنها در سطح ملی بلکه فرا ملی محکم و جدی دنبال و برگزار می کنیم ولی متأسفانه چنین روز مهمی را به اندازه کافی جدی نمی گیریم!.

 

حکیمیان پیوند مقدس حضرت محمد(ص) و خدیجه کبری(س) را سنگ بنای نسلی دانست که تاریخ بشر را تا قیامت تحت تأثیر قرار داده است و اظهار داشت: از این ازدواج فرزندی چون حضرت فاطمه (س) متولد شد که حضرت مهدی(عج) در مورد ایشان فرموده اند: همانا الگوی من دختر پیامبر خداست.  

 

وی در ادامه به بررسی نکاتی در خصوص ازدواج و معیارهای انتخاب همسر از سوی رسول خدا (ص) و خدیجه کبری (س) پرداخت و گفت: توجه به این نکات برای نسل امروز بسیار حائز اهمیت است.

 

این کارشناس فرهنگی از هم کفو بودن به عنوان یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب نام برد و افزود: جوانان باید به این نکته توجه داشته باشند که وقتی می خواهند کسی را برای همسری برگزینند چه معیارهایی را برای هم کفو بودن در نظر گرفته و چه چیزهایی را در نظر نگیرند.

 

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور، تأکید کرد: معمولا شکست در ازدواج  ابتدا به بحث انتخاب و بعد چگونه زندگی کردن ، بر می گردد.

 

حکیمیان با بیان اینکه وقتی به بحث انتخاب همسر از سوی پیامبر و خدیجه (س) توجه می کنیم، در میابیم که  حضرت محمد(ص)، حضرت خدیجه را پسندیدند چرا که حضرت خدیجه به صورت غیرمستقیم و توسط فردی محرم و امین اشتیاق خود را برای این وصلت ابراز داشتند و پیامبر با افتخار این مسئله را پذیرفتند  و تا پایان عمر عزتمدانه زندگی کردند.

 

وی با تأکید بر اینکه اگر خوب به معیارهای انتخاب شدن و انتخاب کردن پیامبر(ص) و خدیجه کبری(س)دقت کنیم متوجه می شویم که برای این دو بزرگوار مواردی خیلی مهم و مواردی دارای اهمیت نبوده است، گفت: هم کفو بودن در منزلت و شأنیت خانوادگی از مهم ترین چیزهایی است که مورد نظر پیامبر و خدیجه کبری (س) قرار داشت، چرا که پیامبر از خانواده قریش و خدیجه از بزرگان حجاز بود و این نشان از شأن و هم کفود بودن آنها داشت .

 

این کارشناس فرهنگی با استناد به حدیثی از امام صادق علیه السلام که به مسئله هم کفو بودن زن و مرد تأکید می کند، گفت: برخی فکر می کنند عدم رعایت این مسئله دینداری است در حالیکه چنین نیست وقتی ائمه ما چون امام صادق(ع)، امام علی (ع) و بالاتر از آنها پیامبر(ص) هم کفوی را رعایت می کنند باید بدانیم هم کفو بودن مسئله ای مهم و قابل توجه برای رعایت شدن است.  

 

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور با استناد به آیه 26 سوره مبارکه نور که خداوند می فرماید: « الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِکَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَريمٌ»؛ « زنان پلید ( از نظر فساد اعتقاد و اخلاق و عمل ) برای مردان پلید ، و مردان پلید برای زنان پلیدند ( به اقتضای جاذبه ذاتی ناری همدیگر را می یابند ) و زنان پاک ( از فساد اعتقاد و اخلاق و عمل ) برای مردان پاک ، و مردان پاک برای زنان پاکند ( طبق جاذبه فطری نوری یکدیگر را می یابند ) آنها از آنچه ( دیگران به تهمت درباره آنان ) می گویند پاک و منزه اند ، برای آنها آمرزش و روزیی گرانمایه ( در دنیا و آخرت ) است» گفت: معنویت یکی دیگر از معیارهای هم کفو بودن زن و مرد برای ازدواج است.

 

این مشاور خانواده ادامه داد: نمی توان دختری یا پسری که پاک زیست بوده را به عقد و ازدواج کسی در آورد که چندین ناپاکی را تجربه کرده و یا همواره پاک زیستی را رعایت نمی کند و چنین ازدواجی محکوم به شکست است.

 

این کارشناس مسائل فرهنگی مصادیق پاک زیستی را علاوه بر رعایت آداب و عبادات، منوط به اخلاق مداری، عفتمداری و دست پاکی در زندگی دانست و افزود: در این زمینه هم؛ ما هم کفوی را در سبک زندگی و سبک تجارت خدیجه (س) و پیامبر (ص) می بینیم آنجا که خدیجه معایر تجارتش پاکی بود و کارگزاری امین و دست پاک چون پیامبر را انتخاب کرد.

 

وی در ادامه به بررسی مسائلی پرداخت که در تراوزی هم کفو بودن قرار نمی گرفت و گفت: مادیات و جمال از مهم ترین این مسائل هستند و با استناد به این حدیث از امام صادق علیه السلام که فرمودند: اگر کسی به خاطر جمال و مال ازدواج کند، از هیچ کدام خیری نخواهد دید ، گفت: کسانیکه مباحث مادی و زیبایی را معیار هم کفو بودن قرار دهد ، خود را از اول بازنده بداند./طنین یاس

ارسال نظرات