خبرهای داغ:
مسئول خانه نخبگان بسیج خراسان جنوبی:

سنگ اندازی مسئولین به جای حمایت/ از تولیدات شرکت های دانش بنیان استقبال نمی شود

مسئول خانه نخبگان بسیج خراسان جنوبی ضمن درخواست کمک از مسئولین برای استفاده از تجهیزات ساخت ایران و ساخت شرکت های دانش بنیان گفت: متأسفانه مسئولین با علاقه و روی باز به استقبال طرح ها نمی آیند و حاضر نیستند گره هایی که با دستشان باز می شود را بگشایند.
کد خبر: ۹۲۰۱۴۱۸
|
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵

دکتر عباس خاشعی مدیرگروه علوم و مهندسی آب دانشگاه بیرجند و مسئول خانه نخبگان بسیج استان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی با اشاره به سخن رهبر انقلاب که فرمودند " امروزه یکی از پایه ای ترین گفتمان های کنونی کشور باید گفتمان پیشرفت، علم و فناوری باشد" اظهار داشت: از اهداف خانه نخبگان بسیج، دور هم جمع کردن نخبگان علمی، مسئولین اجرایی، اساتید، دانشجویان و جوانان علاقه‌مند در مسائل خاص استان است.

 

وی افزود: خانه نخبگان بسیج در استان ما بر اساس مشکلات و پتانسیل‌های استان به چند کارگروه تشکیل شده که این کارگروه ها شامل آب، گیاهان دارویی، شتر، فناوری اطلاعات و ارتباطات، انرژی‌های نو، اشتغال و تولید و کارگروه صنعت و معدن است.

 

مسئول خانه نخبگان بسیج استان با بیان اینکه عمده اعضای این کارگروه ها اساتید، دانشجویان و مسئولین اجرایی هستند خاطرنشان کرد: این کارگروه ها با هدف شناخت موانع و ارائه راهکار‌ها تشکیل شده و با ایجاد اتاق فکر، راهکارهایی برای حل مشکلات موجود در جهت کمک به مقامات اجرایی استان ارائه می دهیم.

 

وی با بیان اینکه در هر کارگروه یک سند راهبردی استخراج شد عنوان کرد: مثلاً در مورد آب چند دشت در استان ما دچار نشست شدند که به همراه اعضای کارگروه آب و تعدادی از مسئولین برای کشف علت از دشت سرایان بازدید داشتیم و مشکلات آب استان را در چند بخش کشاورزی، صنعت، محیط  زیست و شرب بررسی و در سند ارائه کردیم.

 

مدیر گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه بیرجند گفت: مهمترین مشکلی که استان ما در زمینه آب دارد اُفت آب‌های زیر زمینی و شور شدن آبها است یعنی از نظر کیفیت و کمیت مشکل داریم.

 

وی اظهار داشت: بیش از یک سال است زیاد به موضوع آب پرداخته نمی شود چون بارش ها خوب بوده در حالیکه سال قبل میزان بارش ها بر اساس میانگین 30 ساله در استان ما نرمال بوده است این دلیل نیست که حواسمان نباشد و دوباره دچار مشکل جدی نشویم.

انتقال آب از دریای عمان در کارگروه «آب» مورد تحقیق قرار گرفت

خاشعی، بررسی پتانسیل نشست زمین در دشت بیرجند و تغییر اقلیم و انتقال آب از دریای عمان را از دیگر تحقیقات صورت گرفته در کارگروه «آب» عنوان کرد و گفت: یکی از اقدامات ما در این سند، علاوه بر طرح مشکلات، ارائه راهکار‌ها بود که این راهکار‌ها یک پشتوانه تحقیقاتی داشت و تمام افرادی که سالها تحقیق کرده بودند و اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت آب داشتند؛ بعد از انجام بررسی نتایج را ارائه دادند.

 

وی با تأکید بر اینکه مطالبه گری از دیگر اهداف کارگروه هاست افزود: جایی که احساس کنیم شاید مسئولین دچار اشتباه شوند بسیجی وار مطالبه گری انجام می دهیم و انتقال آب از دریای عمان را بررسی و نتایج را ارائه کردیم تا مسئولین با چشم باز تصمیم بگیرند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه مکانهای مختلفی از استان، پتانسیل های خوبی در استخراج معدن دارند خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بخش معدن تامین آب بود که از آب تصفیه خانه فاضلاب پیشنهاد دادیم در حدی که به استاندارد برسد برای 20 سال آینده می تواند نیاز معادن استان به آب را تامین کند و این راهکار را به مدیران اجرایی ارجاع دادیم.

 

وی اضافه کرد: ما در مجموعه خانه نخبگان بسیج در اجرا دچار مشکل می شویم چون مسئولیت اجرایی نداریم برخی اوقات مدیران اجرایی از راهکارهای ما استفاده می کنند و برخی اوقات فقط کار خودشان را انجام می دهند.

 

خاشعی تأکید کرد: با توجه به اهمیت و جایگاهی که کار پژوهشی دارد اما متأسفانه مسئولین دستگاه های مختلف اجرایی در استان و کشور به خوبی از آن بهره نمی برند.

 

 وی تصریح کرد: اول مدیران برنامه هایشان را اجرا می کنند وقتی دچار مشکل می شوند دنبال فکر و پژوهش می روند که چطور مشکل را حل کنند. در رشته آب به جرأت می گویم 90درصد پروژه هایی که دچار مشکل است به خاطر عدم مطالعات و پژوهش های دقیق در این زمینه است.

 

ارتباط محکمتر صنعت و دانشگاه تنها راه برون رفت از مشکلات

مسئول خانه نخبگان بسیج استان، ارتباط محکمتر صنعت و دانشگاه را تنها راه برون رفت از مشکلات فعلی کشور دانست و تأکید کرد: امروزه با توجه به شرایط خاص کشور و وجود تحریم ها و مشکلات داخلی، تکلیف است کسانی که تصمیم می گیرند و کسانی که پژوهش می کنند ارتباطشان را بیشتر و به همدیگر اعتماد کنند.

 

وی به نمونه ای از طرحهای موفق در این سالها اشاره کرد و گفت: دستگاهی را در قالب شرکت دانش بنیان با همکاری دانشجویان و اساتید اختراع کردیم حالا که از مسئولین حمایت می طلبیم که این دستگاه ها را در مکانهایی نصب کنید که مورد نیاز است تا جایی که می توانند سنگ می اندازند که خودمان منصرف شویم چون نمی توانند «نه» بگویند خودشان زیرسوال می روند.

 

خاشعی به دلیل سنگ اندازی های مسئولین اشاره کرد و افزود: شاید اینکه بودجه مالی زیادی ندارند که بخواهند به راحتی خرج کنند و دیگر اینکه همیشه از اجرای طرحهای جدید می ترسند چون نمی دانند این طرح چند درصد موفق است و سعی می کنند با روشهای سنتی و قدیمی راه را بروند که کمتر دچار چالش بشوند.

 

وی ضمن درخواست کمک از مسئولین برای استفاده از تجهیزات ساخت ایران و ساخت شرکت های دانش بنیان تصریح کرد: متأسفانه مسئولین با علاقه و روی باز به  استقبال طرح ها نمی آیند و حاضر نیستند گره هایی که با دستشان باز می شود را بگشایند.

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها