خبرهای داغ:
در جلسه شورای تبیین مواضع دانشجویی خراسان جنوبی مطرح شد
دانشجویان دانشکده کشاورزی بیرجند در دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با گلایه از بکارگیری دانشجویان کارآموز در بخش بایگانی این سازمان و عدم ارتباط جهاد کشاورزی با دانشگاه، هیچ پاسخ قانع کننده ای دریافت نکردند.
کد خبر: ۹۲۰۱۵۸۹
|
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی در سلسله نشست های خود با مسئولان استان، این بار میزبان رئیس جهاد کشاورزی استان و چند تن از معاونین وی بود.

 

«جواد الهامی» دانشجوی رشته گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی بیرجند در این جلسه سخنان خود را با گلایه از بی توجهی به محصولات استراتژیک و مقاوم با بی آبی در استان آغاز کرد و گفت: در این شرایط کشاورزی را نباید به خاطر آب کنار گذاشت و از طرف دیگر هم نمی توان آب را فقط صرف کشاورزی کرد؛ در حال حاضر تطبیق الگوی کشت مطابق با شرایط استان نیست.

 

وی با بیان اینکه طبق آمار 184 گلخانه در خراسان جنوبی داریم و طبس و فردوس بیشترین میزان گلخانه را دارند، افزود: بیش از 50 درصد افراد گلخانه دار بین 30 تا 40 سال سن دارند که نشان می دهند گلخانه برای اشتغال خیلی مهم است.

 

الهامی بالا بودن قیمت نهاده های دامی و استفاده نکردن از شیوه های نوین و مغناطیسی آبیاری را از جمله مشکلات بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: استفاده از آبیاری مغناطیسی کاهش مصرف آب تا 30 درصد و افزایش محصول را تا 50 درصد را در بردارد.

 

«محمدرضا محمودی زاده» مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند هم خواستار عملی شدن مصوبات جلسات مسئولان شد و خطاب به رئیس جهادکشاورزی استان، گفت: چقدر مصوبات جلسات شما عملیاتی شده است؟ به نظر می رسد بیشتر از جلسه باید کار کرد.

 

وی احداث بیش از ۷۰۰ گلخانه در استان را گامی مثبت برای ایجاد اشتغال دانست و گفت: در این راستا بازاریابی محصولات گلخانه ای هم مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی افزود: جهاد کشاورزی باید برای اشتغال جوانان در روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنان طرح هایی داشته باشد.

 

«مسعود نوفرستی» یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد بیرجند هم استفاده از توان مرکز تحقیقات و دانشجویان رشته های کشاورزی را خواستار شد و گفت: گلایه اصلی دانشجویان کشاورزی، بی توجهی به آنها در زمینه های تحقیقاتی است.

 

وی همچنین اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای آبیاری تحت فشار را خواستار شد و اظهار داشت: به نظر می رسد در دو سال اخیر، طرح آبیاری قطره ای با بی مهری مواجه شده است.

 

«هنری» دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن و دانشجوی گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی هم با اشاره به اینکه جای تاسف دارد که تنها سه درصد زرشک استان صادر شود، گفت: اخیرا با خبر شدیم که امسال یک دوم زرشک افین کپک زده است، چرا این اتفاق باید رخ بدهد؟ ما در استان کارخانه بسته بندی و خشک کردن و فراوری زرشک نداریم!

 

هنری افزایش قیمت غیر منطقی کود گاوی، بعد از گران شدن بنزین را غیر قابل قبول دانست و ادامه داد: برای کشاورز به صرفه نیست که بخواهد برای هر کیسه کود حیوانی حدود ۵۰ هزار تومان پول بدهد.

 

نکته مهمی که این دانشجوی رشته کشاورزی بیان کرد و به نظر یکی از دلایل عدم رغبت دانشجویان رشته کشاورزی به کار در این حوزه بعد از اتمام تحصیل است، بی توجهی و عدم باور توانمندی دانشجویان توسط جهاد کشاورزی استان است.

 

هنری با بیان اینکه دانشجویان رشته های کشاورزی وقتی برای کارورزی به اداره جهاد کشاورزی مراجعه می کنند، بجای فرستادن آنها سر زمین و مزرعه و کار عملی، آنها را می فرستند بایگانی تا پرونده مرتب کنند.

 

وی افزود: جهاد کشاورزی حتی به دانشجویان دکترا و ارشد هم که برای سوال و یا موضوعی مراجعه می کنند، پاسخ سربالا می دهد.

 

«غلامرضا قوسی»، رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این جلسه همان ابتدا خطاب به دانشجویان، گفت: در دانشگاه درس بخوانید که در اجرا، کشاورز از شما ایراد نگیرد.

 

وی با بیان اینکه ۳۹ درصد جمعیت خراسان جنوبی در بحث کشاورزی فعالیت می کنند، ادامه داد: امنیت غذایی جامعه را ما باید تامین کنیم، با توجه به رشد جمعیت با این شرایط فعلی روز به روز تقاضا زیاد می شود، لذا منابع را برنامه ریزی می کنیم که از آنها حداکثر بهره وری را داشته باشیم.

 

رئیس جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در بحث آب؛ ارتقای راندمان آبیاری و ارتقای راندمان تولید را دنبال می کنیم، گفت: اجرای سیستم های نوین آبیاری از برنامه های جهاد کشاورزی است که در این راستا برای هر هکتار آبیاری قطره ای 13 میلیون و کم فشار 5 میلیون و 800 تسهیلات بلاعوض پرداخت می کنیم.

 

وی با بیان اینکه برای افزایش اشتغال و توسعه بخش کشاورزی، توسعه کشت های گلخانه ای را هدف گذاری کردیم که در این راستا تفاهم نامه هزار هکتاری برای توسعه کشت گلخانه ای تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: این طرح برای آینده استان مفید و سازگار و بستر ساز اشتغال است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی از این فرصت به وجود آمده استفاده و برای احداث گلخانه اقدام کنند، گفت: تحت عنوان مجتمع های گلخانه ای هزار هکتار، هر دانشجوی رشته کشاورزی که بخواهد، با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستان یک قطعه زمین در مجتمع گلخانه ای به او می دهیم تا برود و با راه اندازی گلخانه مشغول کار شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها