خبرهای داغ:
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اسان قزوین

مورد مشکوک به ویروس کرونا در استان نداریم

ارداقیان گفت: در حال حاضر کیت آزمایش در قزوین نداریم و قرار است این کیت به زودی به قزوین تحویل شود. مواردی که مشکوک باشد به انیستیتو پاستور ارسال می شود و مورد مثبت در خصوص این بیماری در استان وجود ندارد.
کد خبر: ۹۲۲۰۸۸۵
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، نشست هم اندیشی اصحاب رسانه استان قزوین با معاون بهداشت و درمان سپاه صاحب الامر(عج) استان و حسن ارداقیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با محوریت بررسی راهکارهای رسانه ای پیشگیری از شیوع کرونا عصر امروز برگزار شد.

محمد حسن ارداقیان در این جلسه با اشاره به ایجاد جو ناآرام در فضای مجازی بیان کرد: آنچه امروز در جامعه وجود دارد نگرانی از انتشار کرونا ویروس نیست بلکه بیشتر جو روانی موجود در جامعه است و بهترین کسانی که می توانند مقابل این جو بایستند، رسانه ها هستند. چرا که اگر آرامش در جامعه ایجاد نشود آموزش های ما موثر نخواهد بود.

وی گفت: رسانه ها سعی کنند در مقابل شایعاتی که با هدف برهم زدن آرامش روانی مردم ایجاد می شود بایستند که در این مسیر خوراک علمی را ما ارائه می دهیم و نوع انتشار آن با شما رسانه هاست. خوشبختانه جو رسانه ای استان قزوین در این خصوص فوق العاده مثبت و همراه است و این یک دلگرمی برای خادمان حوزه سلامت است که با قوت پیش روند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اظهار کرد: این جو همدلی رسانه ها و شبکه بهداشت در کمتر استانی دیده می شود و این امر جای تقدیر دارد. همچنین همکاران ما در بیمارستان ها خدمت ارائه می دهند و این جو روانی که گاها از سوی برخی افراد ایجاد می شود موجب نگرانی همکاران ما در مراکز درمانی می شود و خواهش ما ایجاد فضایی است که زحمات و خدمات این عزیزان را انعکاس دهد تا مردم در جریان تمام تلاش زحمت کشان عرصه درمان قرار گیرند. کار پزشکان و پرستاران در تمام شرایط ارزشمند است و در این شرایط خاص نیازمند پیامهای دلگرم کننده مردم هستند.

افرادی که بیماری های زمینه دارند، پیشگیری بیشتری داشته باشند

ارداقیان عنوان کرد: در فضاهای رسانه ای رسمی و غیررسمی در مورد کرونا ویروس پیام های زیادی ایجاد شده و این امر یک مساله ملی است. ویروس کرونا یک خانواده از ویروس هاست که از بیماری سرماخوردگی تا آنفلوآنزای مختلف، سارس و مرس را ایجاد می کند. این ویروس جدید با ساختاری جدید است که نوظهور و دارای ویژگی های خاص خود می باشد که دارای سرعت انتشار بالایی است و میزان کشندگی کمتری نسبت به سایر آنفلوآنزا می باشد.

وی افزود: بسیاری از کسانی که مبتلا به این ویروس می شوند در حد یک استراحت در منزل بهبود می یابند و در افرادی که در معرض خطر هستند یعنی کسانی که دارای بیماری های زمینه ای قلبی، عروقی، کلیوی، دیالیز، نقص سیستم ایمنی، سرطانی، مادران باردار و کسانی که ایمنی بدنی پایینی دارند در معرض خطر می باشند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: علائم این بیماری با عطسه، سرفه، تب شروع می شود، و شدیدترین بخش بیماری زمانی است که دچار تب شدید و تنگی نفس می شوند که ممکن است نیازمند بستری در بیمارستان شوند.

ارداقیان اضافه کرد: رعایت مسائل بهداشت فردی و تنفسی در دین ما بسیار تاکید شده و باید نهادینه شود. دو راه انتقال صد در صد در این بیماری وجود دارد که شامل انتقال از طریق عطسه و سرفه و انتقال از طریق دست می باشد. مردم استان قزوین واقعا پای کار بوده و ما نیز کمک می کنیم که این مراقبت را بدون نگرانی انجام دهند. شستن همه سطوح دست در بیست ثانیه و استفاده از آرنج در عطسه و سرفه بهترین راه بوده و نیز اگر فرد احساس بیماری داشت در منزل استراحت کرده و از منزل خارج نشود. باید فاصله ایمن یعنی یک و نیم متر را رعایت کنیم.

استفاده از ماسک برای همه ضروری نیست

وی ادامه داد: مرگ و میرهایی که کرونا داشته در ایران و سایر کشورها کمتر از سایر آتفلوآنزا می باشد. ماسک را کسی باید استفاده کند که علائم سرماخوردگی دارد و یا از بیمار مبتلا به انواع بیماری های ویروسی تنفسی، کرونا و آنفلوآنزا پرستاری می کند ضروری است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین خاطرنشن کرد: استفاده از ماسک آدابی دارد. ماسک های سه لایه سه ساعت بیشتر قابل استفاده نیست به شرط اینکه در این سه ساعت آلوده نشود و مرطوب شدن این ماسک ها خود، عامل میکروب و ابتلا به بیماری است.

ارداقیان یادآور شد: این ویروس در هوا معلق نیست. بلکه از طریق قطرات تنفسی یعنی عطسه و سرفه منتقل می شود. این ویروس در جای سرد و مرطوب بسیار فعال تر است. ساختار این ویروس چربی است و با شستشو بوسیله آب و مایع دستشویی از بین می رود. اگر دسترسی به آب و مایع دستشویی نداریم، می توان از ژل شستشو استفاده کرد. با درست کردن مایع الکلی هفتاد درصد می توان وسایل پر استفاده در منزل و محل کار را ضدعفونی کرد. به مردم عزیز استان اطمینان می دهیم که نگران نباشند. افرادی که نقص سیستم ایمنی و بیماری های زمینه ای دارند مراقبت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به عدم ابتلای مردم استان به این ویروس اظهار کرد: تا امروز مورد مثبتی از کرونا ویروس در قزوین منتشر نشده است. با تقویت سیستم ایمنی بدن می توان مقابل این ویروس ایستاد. همه استان پای کار هستند و همه دستگاه های اجرای در کنار ما هستند.

مورد مشکوک به کرونا در استان وجود ندارد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: در ماجرای خرید و فروش ماسک و محلول ضدعفونی و سایر اقلام، مطمئنا در پشت این امر جریاناتی است و در این ماجرا هر یک از ما موظف هستیم تا وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم. شما اصحاب رسانه با بدنه جامعه و مردم در ارتباط هستید و می توانید با انتقال اخبار آرامش را در جامعه ایجاد کنید. اخبار غیرعلمی در فضای مجازی در حال انتشار است که نباید از سوی اصحاب رسانه بازنشر شود.

ارداقیان با اشاره به کمبود ماسک در کشور گفت: پانزده شرکت تولید ماسک در کشور داریم، تقاضا بیش از حد شده و عرضه این کالا در کشور کمی با مشکل مواجه شده است.

وی همچنین با اشاره به عدم وجود افراد مشکوک به بیماری در استان اضافه کرد: در حال حاضر کیت آزمایش در قزوین نداریم و قرار است این کیت به زودی به قزوین تحویل شود. مواردی که مشکوک باشد به انستیتو پاستور ارسال می شود و مورد مثبت در خصوص این بیماری در استان وجود ندارد.

1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها