خبرهای داغ:
یادداشتی از تحت عنوان ابتکارات مادرانه برای روزه اولی هامنتشر شد:

از اقامه نماز جماعت در خانه تا قرائت زیارت نامه روی بام

برگزاری محفل انس با قرآن در خانه، نماز جماعت به اقتدای پدر خانواده، تقدیر از روزه اولی خانواده در ضیافت افطاری خانگی، از ابتکارات مادرانه برای روزه اولی های امسال ماه مبارک رمضان است اما این اقدامات هیچ گاه ...
کد خبر: ۹۲۴۰۵۱۶
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشوری خبرگزاری بسیج، - زهرا باقری، چند وقتی است که حال و هوای زندگی مردم تحت تاثر ویروس کرونا، دچار تغییراتی شده است. تشویق به ماندن در خانه و رعایت فاصله های اجتماعی به همراه رعایت کردن بهداشت و ضدعفونی های مداوم، نوعی از سبک زندگی را پیش روی مردم قرار داده است که به گفته کارشناسان اگر برای جلوگیری از آن، چاره اندیشی نشود و این فاصله گذاری اجتماعی همچنان ادامه پیدا کند، ممکن است باعث ایجاد گسست اجتماعی شود بنابراین پیشنهاد شده که ارتباط با وابستگان و دوستان از طریق تماس ترجیحا تصویری باشد و نیز ملاقات ها هم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا، انجام گیرد.
این دغدغه در خصوص فضای معنوی نیز وجود دارد، پخش دعا و مناجات از حرم امام رضا(ع)، مداحی از کنار مزار شهدای گمنام و پخش مباحث اخلاقی از کلاس های درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب که در سال های قبل ضبط شده بود از جمله این موارد است. همچنین می توان به پخش صدای تلاوت قرآن و صدای اذان از مساجد اشاره کرد که این روزها به واسطه ی ماه مبارک رمضان تا حدی رنگ و بوی معنوی شهر را تغییر داده است.
تحمل این شرایط برای کسانی که سال هاست روزه می گیرند، با مرور خاطراتی که در سال های گذشته از حضور در مساجد و اماکن متبرکه داشته اند، امکان پذیر است اما برای نوجوانانی که روزه اولی هستند و به واسطه ی سن کم شان خاطره چندانی از حضور این امکان ندارند، بسیار سخت است.
نوع اتصال معنوی ای که خاص این ماه است و در جمع های معنوی اتفاق می افتد و توانایی تغییر سرنوشت یک ساله انسان ها را دارد، امسال برای روزه اولی ها ممکن نیست، اما خانواده های مذهبی دغدغه مند، برای بالا رفتن معنویت نوجوانان خود در این ایام دست به ابتکار زده اند و روش هایی را اجرا کرده اند.
فاطمه یکی از مادرانی است که به این مسئله اهمیت داده و برای ۳ فرزند خود، فضای معنوی ای را در خانه ترتیب داده است، او یک یا دو ساعت مانده به افطار فرزندانش را جمع می کند و با هم قرآن می خوانند و اینطور باعث شده که نزدیک به افطار شور و شوقی در بین اعضای خانواده ایجاد شود.
سمانه نیز با گذاشتن قرآن روی رحل در گوشه ای از اتاق و نیز پهن کردن سجاده در اتاق دیگر، برای هر یک از فرزندان خود، سعی کرده است، فضای خانه را معنوی کند و اینگونه به گفته خودش، بچه ها تفاوت این ماه را با ماه های دیگر بیشتر حس می کنند.
منصوره، نیز برای اینکه حس معنوی فرزندانش تقویت شود، در این ماه نماز جماعت را با اقتدا به پدر خانواده می خوانند و چند بار هم با رفتن به پشت بام، از راه دور زائر حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شدند، منصوره می گوید که فاصله حرم تا منزلشان بیش از چند کوچه نیست اما به علت بسته بودن حرم، از راه دور اینطور سعی کردند که اتصال قلبیشان را حفظ کنند.
بشری، در نیمه ماه مبارک رمضان، به مناسبت میلاد حضرت امام حسن(ع)، جشن کوچکی را در خانه ترتیب داد و افطاری را مفصل تر از روزهای قبل چید و برای دخترش که روزه اولی است، هدیه ای تهیه کرد.
اما همه می دانند که این اقدامات هیچ گاه قابل مقایسه با حضور در اماکن مقدسه و هم نفس شدن با دیگر روزه داران نیست و لطف افطاری های مجلل خانه، هیچگاه به پای افطاری های ساده اما دسته جمعی در مساجد و امامزاده ها که چند سالی است به صورت روال درآمده و خاطرات خوبی را برای روزه اولی ها رقم می زند، نمی رسد.
این گره های معنوی که باعث می شود فرد در طول سال، اتصالش با مسجد و اماکن مذهبی باقی بماند، در شب های قدر، قوی تر و موثرتر است، همانطور که رهبر معظم انقلاب روز گذشته، ۲۱ اردیبهشت ماه، در ارتباط تصویری با ستاد ملّی مبارزه با کرونا که با حضور اعضای این ستاد و استانداران ۳۱ استان کشور، برگزار شد، در بخشی از سخنان شان بر اهمیت برگزاری مراسمات دعا و مناجات در شب‌های قدر تأکید کرده، فرمودند: «مسئله‌ دعا و عبادت، به‌ خصوص در ماه رمضان، به ‌خصوص در شب‌های قدر که در پیش است، یکی از نیازهای حتمی و اساسیِ مردم است؛ این از یک نظر با نیازهای مادّی تفاوتی ندارد، از یک نظر بالاتر از نیازهای مادّیِ مردم است. مردم احتیاج دارند به اینکه از لحاظ دعا و توجّه و توسّل، به‌خصوص در مسائل مهم، در قضایا یا حوادث مهم، بتوانند این توسّل و این توجّه و این ارتباط با خدا و خواستن از خدا را داشته باشند؛ [لذا] یک فکری برای این بشود.»
همانطور که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند، حتی اگر طبق پروتکل ها، قواعد سختگیرانه‌ای در این زمینه وضع شود، مردم معتقد و مذهبی این قواعد را رعایت خواهند کرد، بنابراین از ستاد ملی کرونا درخواست می گردد که شرایطی را فراهم کنند که در شب های قدر مردم مومن بتوانند در اماکن مذهبی حاضر شوند و از فضای معنوی آن مردم، به ویژه روزه اولی ها، بهره ببرند.
ارسال نظرات