خبرهای داغ:
تحلیلی بر حوادث ۲۶ دی ماه روز فرار شاهانه به قعر تاریخ:

حمله به ایالت کاتانگا و فرار شاهانه

۲۶ دی ماه روز فرار شاهانه بود. فراری که به استراحت ابدی رسید، ۱۰۴سورتی پرواز هواپیمای هرکولس از ایران مهمات جنگی به ویتنام فرستاده شد،ده ها هواپیمای جنگی در زدن مردم ویت کنگ شرکت کردند.
کد خبر: ۹۳۱۲۸۹۷
|
۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱

شاه به فرمان غرب در ۲۶دی ماه ۱۳۴۱ به کشور زئیر(کنگو) با پوشش حافظ صلح حمله کرد. کشوری که ایران نه سفیر داشت نه حافظ منافع و میزان تراز مالی با کنگو به ۱۰۰هزار دلار نمی‌رسید.

کنگو به سبب دارا بودن معادن عظیم نفت،گاز،الماس، اورانیوم و سایر فلزات کمیاب در اشغال بلژیک ماند، فرانسه با پوشش نیروهای بلژیکی با تاراج منابع و معادن کنگو نقش عمده ای در ویرانی این کشور داشت. جنگ وحشتناک داخلی و نبرد با همسایه آفریقایی روآندا که منجر به کشتار ۴/۵میلیون انسان بی گناه و آوارگی ۱۱میلیون نفر گردید سبب شد تا پاتریس لومومبا با اعلام استقلال نام زئیر به جمهوری کنگو تغییر کند.

تمرد نیروهای نظامی بلژیک و ارتشیان این کشور از دستور نخست وزیر سبب شد تا وی در کاخ نخست وزیر حبس شود، درنهایت لومومبا توسط موبوتو سه سه سه کو و ژرارت سئوارت حاکم نظامی بلژیک دستگیر و پس از شکنجه بسیار تحویل موسی چمبه جدایی طلب ایالت کاتانگا شد، لومومبا زیر شکنجه های شدید در نهایت تیرباران شد. جسد وی دو بار نبش قبر شد تا اینکه به دستور ژرارت بلژیکی، جسد پاتریس لومومبا در اسید سولفوریک انداخته شد.

موسی چومبه قرارداد حمایت از نیروهای مد نظر بلژیک را زیر پا گذاشت و اعلام استقلال کرد. به چندین پایگاه سازمان ملل و بلژیک حمله شد. فشار به حداکثر رسید و زمینه اخراج فرانسه و بلژیک مهیا شد. موسی چومبه همانند پاتریس لومومبا از شوروی تقاضای کمک کرد.

در بحبوحه جنگ سرد یعنی عبور از خط قرمز غرب و آمریکا، ۱۴ دی ماه دستور فوری به ارتش ایران صادر می شود، سرلشکر حاتمی پیام مهمی را از سفارت آمریکا دریافت می کند، شاهنشاه برای کمک به منافع غرب باید پایگاه و تجهیزات را در اختیار نیروهای حافظ صلح قرار دهد. دفتر سازمان ملل مسئول حفظ منافع غرب است.

۲۶دی ماه ۱۳۴۱چهار فروند جنگنده ایران از پایگاه شکاری دزفول برای این مأموریت انتخاب شدند. خلبانان این جنگنده‌ها مسیری 6300 کیلومتری  دزفول-تهران-ظهران -جده - آدیس‌آبابا (اتیوپی)-  انتبه (اوگاندا)- کاتانگا (کنگو) را برای الحاق به نیروهای سازمان ملل پیمودند.

یک تیم پزشکی ۱۲ نفره با تجهیزات کامل و یک هواپیمای ترابری با ۳۴ خدمه برای حمله به پایگاه موسی چومبه اعزام می شوند. در ساعات اولیه بمباران مواضع موسی چومبه شروع می بشود، قتل عام وحشتناکی از مردم که اغلب زنان و کودکان هستند حاصل خوش خدمتی شاه برای حفظ منافع غرب است.

نیروهای موسی چومبه در میان مردم مخفی و سپر انسانی تشکیل می دهند، اولین هواپیمای اف۸۶ ایران مورد اصابت قرار می گیرد که پس از ۲۴ساعت عملیاتی می شود. تجاوز گروهی و دسته جمعی به زنان آغاز می شود، هزاران فرزند نامشروع در کنگو متولد می شود که پدرانی سفید پوست داشتند. دو سورتی پرواز ترابری از انبار مهمات پایگاه دزفول به مقصد کنگو بارگیری می شود.

سازمان ملل اعلام کرد برای جلوگیری از تجزیه کنگو متوسل به حربه نظامی شده است. دروغ تاریخی برای فریب ملتها بود. اگر به دنبال اتحاد کنگو بودند چرا پاتریس لومومبا را اسیر و تحویل موسی چومبه جدایی طلب دادند؟

دلیل آن حضور تفکر کمونیست و حضور نیروهای کوبایی در ایالت تانگا بود که به دستور فیدل کاسترو برای کمک به موسی چومبه و کمونیست ها اعزام شده بودند. فرانسه و بلژیک سالانه بیش از ۱۵۰تن طلا، ۱۰۰کیلوگرم الماس،صدها هزار تن سنگ اورانیوم،میلیونها تن فسفات و نفت از کنگو استخراج و به تاراج می بردند.
شاه با خیانت خود به ملت و کشورهای دیگر، سرباز آمریکا برای مقابله با تفکر کمونیست بود که در ویتنام، عمان، علاوه بر تلفات سنگین به نیروهای مسلح در کشتار مردم بی دفاع آن کشور ها نقش مزدور را ایفا کرد.

۲۶ دی ماه روز فرار شاهانه به قعر تاریخ بود. فراری که به استراحت ابدی رسید، ۱۰۴ سورتی پرواز هواپیمای هرکولس از ایران مهمات جنگی به ویتنام فرستاده شد،ده ها هواپیمای جنگی در زدن مردم ویت کنگ شرکت کردند.

شاه غلام حلقه به گوش آمریکا و غرب بود، تمام عملیاتها و استفاده از امکانات انسانی و لجستیک را بنام حافظ صلح توجیه می کرد. در قاره آفریقا، اروپاییان ۴ قرن به چپاول و جنایت پرداختند و برای حفاظت از چپاولگران شاه نیرو اعزام می کند که هیچ دستاوردی جز مزدوری برای اجنبی ندارد.

با پول ایران ۱۰ درصد معادن اورانیوم آفریقای جنوبی را برای فرانسویان خرید تا مواد اولیه کنسرسیوم هسته ای پاریس را تامین کند. قبل و بعد از انقلاب فرانسه و غرب هیچگاه سهم ایران را پرداخت نکردند.

نگارنده:صادق چگینی

ارسال نظرات
پر بیننده ها