خبرهای داغ:
گزارش خبرگزاری بسیج قزوین از بزرگترین مطالبات تولید کنندگان انگور و کشمش استان:

کشمش در کشمکش سوء مدیریت ها/خوراک دام را نقد می‌گیرند نسیه تحویل می‌دهند

جهادکشاورزی مسئول تأمین امنیت غذایی کشور بوده و آموزش کشاورزان، حمایت از صادرکنندگان محصولات کشاورزی، نظارت بر تولید موادغذایی، از وظایف ذاتی این وزارتخانه می‌باشد.
کد خبر: ۹۳۱۸۴۹۵
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵


به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، امنیت غذایی در همه کشور‌های توسعه یافته جز اولویت هاست و از اساسی‌ترین ابزار برای صادرات موادغذایی و تسخیر باز‌ارهای جهانی می‌باشد. ایالات متحده آمریکا، چین، فرانسه، کشور‌های آسیایی چشم بادامی بزرگترین سناریو‌های بازار غذایی دنیا را پیگیری می‌کنند.

در ایران جهاد کشاورزی مسئول تامین و امنیت غذایی می‌باشد، استفاده از سموم و آفت کش‌ها صدمات فراوانی به اکولوژی و خاک وارد می‌کند و تولید محصولات ارگانیک را به چالش کشیده است.

بازار‌های صادراتی در معرض تهدید

استان قزوین با دارا بودن برند‌های غذایی مانند کشمش، زیتون، پسته با چالش آموزش همراه بوده و کشاورزان قزوینی با عدم آموزش‌های لازم در خصوص مبارزه با آفت‌ها و استفاده از سموم در نهایت نتیجه آن را در برگشت کشمش صادراتی به دلیل بالا بودن سم در هفته‌های اخیر مشاهده کردیم.

غنی نبودن نان و آرد، گندم و عدم نظارت بهداشتی صحیح در سیلوها، میزان استفاده از نگهدارنده‌ها مانند بنزوات سدیم و نمک در مواد غذایی و نوشابه‌های تولید، استفاده از هورمون‌های رشد در مرغداری‌ها و دامداری‌های صنعتی، عدم نظارت صحیح بر تولید لبنیات، عدم ارائه آموزش به دامداران و کشاورزان همگی سبب وارد آمدن خسارت به چرخه تولید و امنیت غذایی در استان قزوین شده است.

خوراک دام را نقد می‌گیرند نسیه تحویل می‌دهند

سید رضا پرپینچی از دامداران اقبالیه که گاوداری ۵۰ راس را مدیریت می‌کند به خبرنگار بسیج می‌گوید: هیچ آموزشی از طرف جهاد کشاورزی به ما ارائه نشده است، در یک هفته سه راس گاو شیرده و یک گوساله از این واحد تلف شده است. ۵ خانواده از دامداری ارتزاق می‌کنند، شیر مورد نیاز چند صد نفر را ماهانه تولید می‌کنیم، هیچ خدماتی از جهاد کشاورزی دریافت نکردیم، بهانه آن‌ها نداشتن مجوز است.

قبلا کنستانتره و خوراک دام را با چک تهیه می‌کردیم و در نهایت چند روزه دریافت می‌کردیم، امروز پول نقد می‌دهیم بیش از سه ماه در نوبت قرار می‌گیریم تا خوراک یک ماه را با بدبختی تهیه کنیم. وقتی دام مریض می‌شود دسترسی آسانی به دامپزشکی نداریم، نظارت درستی انجام نمی‌گیرید اگر به همین شیوه پیش برود قطعا با تعطیلی و احد مواجه خواهیم بود.

جهاد کشاورزی به وظیفه خود عمل کند

مجتبی شهرام یار از صادر کنندگان کشمش و خشکبار با گلایه از وضعیت موجود به خبرنگار بسیج می‌گوید: بیش از ۳۲ هزار هکتار زیر کشت انگور و تولید کشمش است. امسال ریسک کردیم و یک سری آزمایشات انجام دادیم که درصد سموم در کشمش بالاست. صادرات کاهش یافته و محموله صادراتی برگشت می‌خورد. به عنوان یک صادر کننده و فرد مطلع می‌گویم جهاد کشاورزی در این حوزه به وظیفه خود عمل نکرده است، میوه و گندمی که استفاده می‌کنیم جای نگرانی دارد، طرح سلامت را وزارت بهداشت با آن هزینه سنگین انجام می‌دهد، موادغذایی سالم و مغذی به مصرف کننده برسانیم تا ارتقای سطح سلامت را شاهد باشیم.

آموزش اولیه کاربرد سموم به کشاورزان داده نشده است

مجتبی شهرام یار به خبرنگار بسیج می‌گوید: مواد غذایی که استفاده عام دارند آرد و گندم علاوه بر میزان سم استفاده شده، چیزی ندارد در حالیکه در کشوری مانند هلند ویتامین‌ها و مواد معدنی به آن افزوده می‌شود تا سطح سلامت جامعه ارتقا یابد.

هیچ آموزشی به کشاورزان داده نشده، اینکه سم در چه زمانی استفاده شود، چه دوره‌ای را طی کند تا مولکول‌های هیدروژن شکسته شود، چه مدت زمانی در معرض نور آفتاب قرار گیرد تا بتوان سلامت و امنیت غذایی را ارتقا داد.

این صادر کننده تصریح کرد: می‌گویند نیرو نداریم، این همه مهندس کشاورزی بیکار داریم با به کار گیری آنان می‌توان آموزش آکادمیک را در زمین کشاورزی به صورت تجربی پیاده کرد، چند کشاورز با یک مهندس کشاورزی قرار داد ببندند تا مدیریت علمی و تولید محصولات سالم را نظارت کنند و از محل در آمد‌ها حقوق آن‌ها پرداخت شود. ما مدرنترین کارخانه کشمش در کشور را داریم و آزمایشاتی که انجام دادیم میزان سموم در برخی مواد غذایی بیش از حد مجاز است. در تولید پسته هم با چالش افزایش سم افلاتوکسین مواجهه هستیم.

شهرام یار می‌گوید:برای اینکه بتوانند یارانه برای بخش کشمش بگیرند به تولید کننده گفتند؛ شما ۱۰۰۰ تن کشمش از مردم بخرید و ما وام کم بهره ۴ درصد می‌دهیم، تا مشکلات آن‌ها حل شود.

خبرگزاری بسیج ضمن توجه به امنیت غذایی و ارتقای سلامت مردم، از مسئولان امر می‌خواهد برای کاهش خسارت ناشی از برگشت محصولات صادراتی و از دست دادن بازار‌های هدف فکری اساسی کنند، جهادکشاورزی در این حوزه باید پاسخگو باشد و خبرگزاری بسیج آمادگی دارد نظرات مسئولان جهاد کشاورزی را در این خصوص بدون کم و کاست منتشر نماید یا در میزگردی به بررسی عملکرد‌ها بپردازد.

۱۰۰۲/گزارش ویژه
ارسال نظرات
پر بیننده ها