خبرهای داغ:
امام جمعه گیلانغرب:

افرادی که در عرصه انتخابات قرار می‌گیرند باید التزامات اجتماعی را بپذیرند

امام جمعه گیلانغرب گفت: مبانی دینی ما تاکید دارد که تمام افرادی که در عرصه انتخابات قرار می‌گیرند باید ویژگی ها و التزامات اجتماعی و هنجارگرایی را بپذیرند.
کد خبر: ۹۳۴۱۵۲۵
|
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، حجت‌الاسلام مجتبی فاطمی نسب در نشستی با موضوع نقش دین و ارزش های دینی در انتخابات که در فضای روبیکا برگزار شد اظهار داشت: بحث حاکمیت اخلاق و نظام ارزشی در دو مولفه اعتمادسازی و اثبات قابلیت خلاصه می شود.

امام جمعه گیلانغرب افزود: یکی از حلقه های مفقوده در بحث انتخابات گذشته اخلاق انتخاباتی بود که باید نامزد های انتخاباتی در سنوات آینده به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: اعتماد سازی ناظر یکسری فضیلت ها و راهکارها از جمله گفتار صادقانه و رفتار صادقانه داشتن از سوی کاندیداها است.

حجت الاسلام فاطمی نسب گفت: قابلیت هم معطوف به انصاف اجتماعی، خود انتخابی و بحث خدمتگزاری است که باید کاندیداهایی که قصد ورود به این عرصه را دارند به آن توجه داشته باشند.

وی با اشاره به خطبه امیرالمومنین(ع) خطاب به مالک اشتر بیان داشت: حضرت به مالک می‌فرماید کارهایت را به بهترین کارگزارها بسپار و اسرار خود را در اختیار کسی قرار بده که دارای تمام وجوه اساسی و پایبند به اصول اخلاقی باشد و این اهمیت انتخاب صحیح را می رساند.

امام جمعه گیلانغرب اظهار داشت: عامل ضمانت سلامت امر انتخابات، بحث اخلاق است و آنچه که دین مبین اسلام بر آن تاکید دارد اخلاق محوری بودن کارها است.

وی خاطرنشان کرد: مصادیق نظام ارزشی دین در فرایند انتخابات گفتار و رفتار صادقانه در انتخابات است که اولین نماد اعتمادسازی بین مردم و کاندیداها محسوب می‌شود زیرا اگر کسی این دو مولف را نداشته باشد در عرصه مسئولیت اجتماعی که قرار است به او محول شود معیار صداقت و امانت او مورد خدشه قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام فاطمی نسب افزود: رفتار یک کاندیدا بر اساس الگوهای دینی و کلام امیرالمومنین(ع) خطاب به مالک اشتر باید برخورد و رفتار صادقانه باشد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که منتخبین در عرصه مسئولیت اجتماعی اگر بخواهند کسب کنند و اعتماد مردم را جلب کنند آنچه مورد تاکید نظام اجتماعی قرار می‌گیرد هنجارگرایی است.

به گفته امام جمعه گیلانغرب، تقلب، حیله، تخریب شخصیت، کاذب سازی و ارائه گزارش‌های غیر واقعی از مصادیق انحراف رفتاری است که باید کاندیداهای عرصه انتخابات از آن دوری کنند.

حجت الاسلام فاطمی نسب اظهار داشت: در اسلام قدرت با اخلاق پیوسته است و قدرت عاری از اخلاق یک قدرت ظالمانه و غاصبانه است یعنی اگر کسی از وادی عاری از اخلاق وارد انتخابات شود قدرتی که به دست می‌آورد ممکن است یک قدرت غاصبانه باشند.

وی ادامه داد: شعار های صادقانه و قابل تحقق، عدم اسراف در تبلیغات، پرهیز از تخریب و تحقیر رقبا، التزام به حقوق اجتماعی، وابسته نبودن به منابع ثروت، تلاش برای سلامت انتخابات، پرهیز از گفتارها و حرکت های تفرقه انگیز از مصادیق صداقت رفتاری یک نامزد انتخاباتی است.

امام جمعه گیلانغرب خاطرنشان کرد: رفتار اجتماعی افرادی که وارد عرصه انتخابات می شوند باید برگرفته از الگوهای دینی و قرآنی و یک رفتار صحیح و درست باشد و وجوه اخلاقی صحیحی داشته باشد.

وی گفت: مبانی دینی ما تاکید دارد که تمام افرادی که در عرصه انتخابات قرار می‌گیرند باید ویژگی ها و التزامات اجتماعی و هنجارگرایی را بپذیرند.

حجت الاسلام فاطمی نسب بیان داشت: فردی که وارد عرصه انتخابات می‌شود باید قابلیت و شایستگی های قابل توجهی داشته باشد و این شامل قابلیت های فردی و هم قابلیت های اجتماعی است.

وی افزود: اگر افراد بر مبنای صحیح انتخاب نشوند و بر اساس انگیزه های شخصی و گرایش های جناحی انتخاب شوند بدون شک در انتخابات شایسته‌سالاری شکل نگرفته و همین موضوع منجر به جرم و خیانت خواهد شد.

امام جمعه گیلانغرب گفت: در حال حاضر در شرایط حساسی هستیم و هر چه به انتخابات نزدیک می شویم ممکن است تهدیدها و تخریب ها توسط جریاناتی در داخل و خارج از کشور شکل بگیرد و مردم را مایوس کنند.

وی بر مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کرد و افزود: تکلیف اصلی ما این است که در این شرایط بر اساس نظر حضرت آقا مشارکت قابل توجهی در عرصه‌ انتخابات شکل بگیرد و در مرحله دوم انتخاب فرد اصلح است که بتواند هم یک رفتار و هم یک اعتمادسازی اجتماعی را در سطح جامعه دنبال کند.

حجت الاسلام فاطمی نسب خاطرنشان کرد: برخی دچار ضعف فکری و تحلیلی هستند و ممکن است با یک شبهه ای رویگردان شوند و عرصه ای که به عنوان یک مسئولیت است و باید نسبت به آن قضیه حساس باشیم را فراموش کنند لذا باید جامعه را به لحاظ تحلیل سیاسی تقویت کنیم.

ارسال نظرات