خبرهای داغ:
معاون بهره برداری و توسعه منابع آب شرکت آب و فاضلاب استان قزوین؛

با روند مصرف فعلی آب، ۱۰ سال دیگر دشت قزوین به کویر تبدیل می شود

به گفته رمضانی، با روند فعلی مصرف، طی ۱۰ سال آینده دشت آبرفتی قزوین بی آب شده و به کویر تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۹۳۵۹۸۳۴
|
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰

عین اله رمضانی در گفتگو با خبرنگار بسیج قزوین بیان کرد: آب های موجود در حفره های زیر زمین وزن زمین را کنترل می کند و بهره برداری بیش از اندازه از این منابع می تواند باعث فرونشست شود که خطر آن بسیار بیشتر از زلزله است و حتی در صورت وقوع فرونشست، حتی بارش هم قادر به جبران آن نیست و حتی می تواند منجر به بروز سیل شده و خاک را هم از بین ببرد.

وی تصریح کرد: در چنین حالتی مهاجرت های کوچک و بزرگ به وجود می آید و شهرها و روستاها خالی از سکنه شده و زندگی و کسب و کار مردم از بین می رود.

رمضانی ادامه داد: برای جلوگیری از این فاجعه باید عموم مردم در یک مشارکت فعال و همگانی در مدیریت مصرف آب حضور داشته و در تمامی مراحل زندگی و کار خود سازگاری با کم آبی را الگو قرار دهند.

وی اضافه کرد: در حالیکه در کشور همیشه بارانی هلند سرانه مصرف آب 110 لیتر در شبانه روز به ازای هر فرد است این عدد در شهرهای استان قزوین 220 لیتر و در مناطق روستایی استان 180 لیتر می باشد.

معاون بهره برداری و توسعه منابع آب شرکت آب و فاضلاب استان قزوین با اشاره به اینکه میانگین بارش در دنیا حدود سه برابر بارش در کشور ما است خاطر نشان کرد: میانگین مصرف نعمت الهی و حیات بخش آب در سبد خانوار ما هفت هزار تومان است و این در حالیست که قیمت یک بطری نوشابه به بالای 10 هزار تومان رسیده و هر خانوار در ماه چندین بطری نوشابه مصرف می کند که مضر سلامتی نیز هست.

وی در پایان یادآور شد: باید نگاه مان در سطح مردم و مسئولین را به آب به عنوان یک کالای ارزان و در دسترس تغییر دهیم چرا که این نعمت در واقع بسیار ارزشمند و کمیاب است و باید آن را برای فرزندانمان حفظ کنیم.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها