خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین؛

ظرفیت تخت های بیمارستانی استان، تکمیل است/خطر کرونای دلتا جدی است

دکتر نامدار گفت: حداکثر ترخیص روزانه، در حوزه های تامین اجتماعی، دولتی و خصوصی حدود ۱۴۰ بیمار بوده و روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ نفر به آمار بستری ها افزوده می شود و امروز این عدد به بالغ بر ۷۰۰ نفر رسیده است.
کد خبر: ۹۳۶۳۳۴۰
|
۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، دکتر پیمان نامدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ستاد مقابله با کرونا استان با محوریت قرارگاه شهید سلیمانی که به ریاست منوچهر حبیبی معاون سیاسی و امنیتی استاندار و با حضور سرهنگ ابوالفضل طاهرخانی جانشین سپاه استان، سرهنگ سیاهکلی مرادی معاونت درمان سپاه استان و جمعی از مسوولان در سالن اجتماعات سپاه استان برگزار شد بیان کرد: شرایط ابتلا به بیماری کرونا در استان قزوین بسیار خاص بوده به طوری که با توجه به ۴ فوتی کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان قزوین، این افراد بین ۶۰ تا ۸۹ سال سن داشتند و هر ۴ نفر آنها واکسن پیشگیری از کرونا تزریق کرده بودند که از دز اول و یا از دز دوم نهایتا ۱۰ روز گذشته بود و این موضوع خطر جدی ابتلا را نمایان می سازد.

وی خاطر نشان کرد: عملا یک نوع ساده انگاری برای مردم ایجاد شده که چون والدین ما واکسن زده اند پس می توانیم اجتماعات خانوادگی خود را افزایش دهیم اما این شرایط مخاطرات بیشتری را برای بخش درمان ایجاد کرده است.

دکتر نامدار در ادامه افزود: وضعیت حوزه درمان در استان و در حال حاضر بیمارانی که با ویروس دلتا مراجعه می کنند حدود ۱۰ الی ۱۲ روز مدت زمان ماندگاری بستری دارند و این باعث شده ظرفیت تخت های بستری استان، طی یک هفته تکمیل شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: امروز ضمن اطلاع از برخی از بیمارستان های استان متوجه شدیم که به ناچار مجبور شده اند اتاق استراحت پرستاران و یا حتی اتاق جراحی قلب را به بیماران کرونایی اختصاص دهند.


وی با اشاره به بحث اکسیژن مورد نیاز بیماران تاکید کرد: روز گذشته دو دستگاه اکسیژن ساز ۶۰۰ لیتری بدست ما رسیده اما میزان مصرف به حدی بالاست که حتی در زمان کمتر از ۴۸ ساعت در بیمارستان ولایت ۸ تن اکسیژن تمام می شود و بیماران بشدت بدحال تر از فازهای قبلی هستند. اگر در فازهای قبلی که با یک کپسول اکسیژن که ۱۵ لیتر مورد نیاز بود اما هم اینک هر بیمار به ۵۰ لیتر اکسیژن در دقیقه نیاز دارد.

وی با قدردانی از زحمات سپاه استان و سازمان هلال احمر از ۱۸ ماه گذشته تاکنون بیان کرد: علیرغم تمامی مشکلاتی که پشت سر گذاشته ایم بحمدلله آنچه وظایف و تکالیف ما بود که در حد مقدورات استان بود در حوزه سلامت انجام شده است. اما باید به این نکته مهم توجه داشت که استان های همجوار به شدت آلوده اند و قطعا روزهای سخت تری پیش روی ماست.

دکتر نامدار با اشاره به نظریه ایمونولوژیست های دانشگاه گفت: عبور از این موج حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ روز زمان نیاز داشته و شرط عبور این است که تداخلی با مراسم ماه محرم نداشته باشد، در غیر این صورت اگر در این مراسم پروتکل ها رعایت نشود قطعا این موج تا آخر شهریور ادامه داشته و اوایل مهر نیز به همین صورت خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین تشریح کرد: در موج قبلی بیشترین تعداد بیماری که در روز بستری می شد حدود ۱۳۰ نفر بود اما هم اینک این رقم به ۱۹۸ نفر رسیده و حداکثر ترخیص روزانه با تمام تلاش و قبول مسئولیت در حوزه های تامین اجتماعی در بخش های دولتی و خصوصی حدود ۱۴۰ بیمار بوده و روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ نفر به آمار بستری ها افزوده می شود و امروز این عدد به بالغ بر ۷۰۰ نفر رسیده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه وارد پلنی شدیم که بیمارانی که اورژانسی نیستند دیگر قابلیت بستری شدن ندارند و امیدواریم طی همکاری ها در سطح استان بتوانیم از روند این بیماری بکاهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با بیان پیشنهادات در جهت کاهش شرایط فعلی گفت: مسئله مهم ردگیری هدفمند بیماران کرونایی و خانواده های آنها است و معضلی که وجود دارد این است که یک نفر کرونایی دلتا مثبت با ضریب اطمینان بالا بیش از ۸۰ درصد افرادی که با وی درارتباط هستند را درگیر خواهد کرد و حتی اگر تست آنها منفی باشد آلوده هستند.

دکتر نامدار در ادامه یادآور شد: پیشنهاد ما ایجاد تیم هایی جهت جداسازی و قرنطینه افراد مشکوک با مشارکت مردمی و همکاری های بین بخشی و استفاده از نیروهای بسیج و هلال احمر است.

وی با اشاره به تجربه موفق طرح شهید سلیمانی افزود: ساماندهی تیم های ادارات مختلف در سطح شهر و انجام تست کرونا و همچنین راه اندازی مجدد پایگاه های بسیج که هر پایگاه بسیج بعنوان یک پایگاه سلامت است، بسیار مفید خواهد بود.

دکتر نامدار گفت: در بحث فرهنگ سازی و تغییر شرایط پر خطر فعلی و تلاش برای رفع عادی انگاری مردم، ایده های جدید درنظر گرفته شود و از آمران سلامت در هلال احمر و بسیج استفاده شود و کاورهای متحد الشکلی داشته و ورود جدی تر به حوزه نظارت داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان در بحث فرهنگ سازی و اعلام شرایط خطر به مردم گفت: پیشنهاد شده که هلال احمر از دستگاه های آمبولانس مربوط به سازمان خود استفاده کند و شرایط بیمارستان ها را به مردم اعلام نماید.

انتهای پیام/ ۱۰۰۴

ارسال نظرات
پر بیننده ها