خبرهای داغ:
مسئول بسیج طلاب و روحانیون خراسان جنوبی در گفتگو با "بسیج"

آرمان های انقلاب اسلامی امتداد فرهنگ حسینی(ع) است/ اربعین مکتب تربیت و اتحاد است

حجت الاسلام مرادی با بیان اینکه اربعین حسینی یک پیاده روی معمولی نیست، بستر عظیم تعالی فردی و اجتماعی و اتحاد است، گفت: همه شعارهای جمهوری اسلامی برگرفته از پیام ها ی مکتب امام حسین(ع) است.
کد خبر: ۹۳۷۶۵۹۸
|
۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸

حجت الاسلام مرادی مسئول بسیج طلاب و روحانیون سپاه انصار الرضا (علیه السلام) خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی در اهمیت و مفهوم اربعین گفت: عدد ۴۰ در اسلام تقدس ویژه ای دارد حتی قبل از اسلام هم خداوند به حضرت موسی (ع) ماموریت داد که 40 روز در کوه طور برای دریافت الواح تورات ساکن شود، همچنین روایات دینی ما به خواندن 40 روز زیارت عاشورا و ادعیه تاکید دارند.

وی با اشاره به اینکه اولین بار مراسم اربعین برای امام حسین(ع) برگزار شد، گفت: این جریان از زمانی آغاز شد که جابربن عبدالله انصاری بعد از چهل روز بر مزار امام حسین (ع)  حاضر شد و به عزاداری پرداخت؛ در برخی روایات آمده که بازگشت کاروان اهل بیت امام حسین (اسراء) به کربلا در همین روز بوده که با جابر همراهی کردند.

حجت الاسلام مرادی، برگزاری اربعین را از علامات و نشانه های مومن دانست و افزود: بعد از شهادت امام حسین (ع) پیاده روی اربعین توسط بزرگان و علمای دین به سمت مرقد امام حسین (ع) انجام می شد که یکی از مستحبات زیارت آن حضرت است.

مسئول بسیج طلاب و روحانیون خراسان جنوبی بیان کرد: شرکت گروه ها و اقلیت های مختلف مذهبی در پیاده روی اربعین نوید اتفاقات مهمی از جمله زمینه سازی ظهور امام عصر(عج) است که منجر به اتحاد، همدلی و یکپارچگی،  وحدت مسلمانان و  اضطراب ، وحشت و ترس دشمنان شده لذا این مسیر بسیار ارزشمند و موثر است.

وی بابیان اینکه اربعین حسینی یک پیاده روی ساده و معمولی نیست بلکه در آن نگاه  و تعالی اجتماعی و فردی نهفته است، گفت: از نظر بعد فردی دعا ، توسل، و استغفار است که تاکید بسیاری بر آن شده و آدابی دارد.

حجت الاسلام مرادی ادامه داد:  از بعد اجتماعی پیاده روی اربعین ارتباط، انسجام را در پی دارد و توجه به این که تمام مردم همانند جریان حج از هر رنگ و نژاد، از هر مذهب و دینی و حتی غیر مسلمان در این مسیر قدم برمی دارند که این بسیار انسان ساز و تاثیرگذار است.

وی، بقا و تداوم پیاده روی اربعین را عنایات خداوند، اهل بیت(ع) و به ویژه امام حسین (ع) دانست و گفت: اربعین امام حسین(ع) یک حرکت نمادین، یک انسجام و یک اتحاد است.

مسئول بسیج طلاب و روحانیون خراسان جنوبی گفت: کسانی که از پیاده روی اربعین حسبنی جا ماندند می توانند با توسل، ذکر، دعا و گام برداشتن در مسیر خواسته های امام حسین (ع) جزء  زائرین ایشان باشند.

حجت الاسلام مرادی گفت: بنابر فرمایش امام صادق (ع) زائر و عزادار امام حسین تنها کسی نیست که در جوار مرقد ایشان حضور پیدا کند بلکه هر انسانی که از راه دور به دستورات و فرهنگ امام حسین(ع) عمل کند و به استکبارستیزی ایشان معتقد و از راه دور به امام سلام دهد جزو زائران ایشان خواهد بود.

مسئول بسیج طلاب و روحانیون خراسان جنوبی تاکید کرد: بایستی این باور را در خود زنده کنیم که اگر به صورت فیزیکی زائر امام نبودیم عمل و باورمان را حسینی کنیم تا زائر ایشان باشیم.

وی، پیاده روی اربعین را بستر مناسب برای شناخت فرهنگ حسینی دانست و گفت: اگر پیاده روی اربعین زمینه ای برای بیان ایثار، ازخودگذشتگی، جهاد و شهادت و آزاد مردی امام حسین(ع) و یاران ایشان باشد قطعا؛ فرهنگ حسینی و اسلام حقیقی به درستی به جهانیان نشان داده می شود و نیازی به تبلیغ گسترده نیست.

حجت الاسلام مرادی گفت: به جز یکی دو سال اخیر که بیماری کرونا باعث توقف این حرکت شد در سالیان گذشته شاهد بودیم که سال به سال بر زائرین امام حسین(ع) در اربهین افزوده می شود که نشان می دهد  این پیاده روی زمینه و بستری است برای اینکه مردم روز به روز  بهتر و بیشتر با فرهنگ حسینی آشنا شوند لذا بهترین تبلیغ عمل به فرهنگ حسینی است.

مسئول بسیج طلاب و روحانیون خراسان جنوبی بر درک روح حماسی عاشورا و برخورداری از شعور حسینی تاکید کرد و گفت: تمام فرهنگ و شعار های جمهوری اسلامی ایران برگرفته از پیام ها و آرمان های مکتب امام حسین (ع) است.

وی با بیان اینکه هر اندازه ما از آرمان ها و گفتمان حسینی فاصله بگیریم از عاشورا، اربعین و گسترده شدن این فرهنگ فاصله گرفتیم، تصریح کرد: نظام اسلامی نقش مهمی در تبیین و ترویج این گفتمان دارد.

حجت الاسلام مرادی خاطر نشان کرد: امروز شاهد هستیم جریان مقاومت و انسان های آزاده ای که که در سراسر عالم هستند انقلاب اسلامی ایران به گوش آنها رسیده و نگاه آنها به اسلام تغییر کرده و به  این سمت حرکت می کنند که نشان از تاثیر و نهفته بودن فرهنگ عاشورا در این جریان ها است.

مسئول بسیج طلاب و روحانیون استان تاکید کرد: امروز ما به عنوان پیروان و دوستداران امام حسین(ع) باید این فرهنگ و شعارها را در بستر رسانه، فضای مجازی و حقیقی تبلیغ و ترویج کنیم و معارف اهل بیت (ع) را گسترش دهیم.

حجت الاسلام مرادی با بیان اینکه آنچه به جریان های مذهبی و پیاده روی اربعین شکل داده است نظام اسلامی است، گفت: عمل ما به دستورات اسلامو مراسم مذهبی بایستی به گونه ای باشد که دشمن از عزاداری و مراسمات ما سوء استفاده نکند.

وی به تشکیل داعش توسط دشمنان اسلام اشاره کرد و گفت: امروز جریانات تندرو و متحجر اسلام را در قالب این گروه ها تعریف می کنند اما ما وظیفه داریم در مقابل این جریانات حرکت کنیم و از این گونه نگاه ها تبری بجوییم و نگاه ما به ادیان الهی و آموزه های اسلامی همچون نگاه امام حسین (ع) و یاران ایشان باشد چراکه وظیفه فرد فرد ما ترویج فرهنگ حسینی است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها